اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار معاون آب و برق خوزستان:

نسبت به آلوده‌کنندگان منابع آب سکوت نمی‌کنیم

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به ورود مواد آلاینده به رودخانه‌ها هشدار داد و گفت: نسبت به آلوده‌ کنندگان منابع آب بی‌تفاوت نمی‌مانیم.

نسبت به آلوده‌کنندگان منابع آب سکوت نمی‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، فتح الله دهکردی پیش از ظهر امروز در افتتاحیه طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) بحران کم آبی و ورود مواد آلوده کننده به رودخانه‌ها را یادآور شد و تصریح کرد: کسانی هستند که آب را آلوده می‌کنند. در گذشته نسبت به این افراد بی‌تفاوت بودیم، اما در حال حاضر نمی‌خواهیم نسبت به عملکرد آن‌ها بی‌تفاوت باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه سه چهارم زمین را آب فرا گرفته گفت: کره زمین از فاصله زیاد آبی رنگ به نظر می‌رسد، اما باز هم کمبود آب وجود دارد، چرا که (97.2) 97 و دو دهم درصد سطح زمین پوشیده از آب‌های شور اقیانوس‌ها و دریاهاست، اما آب حیات بخش و خواسته مردم آب زلال و شیرین است.

دهکردی افزود: ایران با داشتن 1. 1 درصد سطح خشکی دنیا، تنها 34 صدم درصد بارش‌ها و آب‌ها را در جای داده و به عنوان یک کشور خشک و نیمه خشک تلقی می‌شود.

به گفته وی، سالانه 250 میلی متر باران در ایران اتفاق می‌افتد، در حالی که متوسط بارندگی در دنیا 800 میلی متر است.

عضو هیئت مدیره سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: به دلیل عدم توزیع مناسب بارش‌ها سد‌ها ساخته می‌شوند که علاوه بر جلوگیری از خسارت در مناطق کم آب از آنها استفاده شود.

وی با بیان اینکه طرح نجات آب (داناب) برای استمرار و دعوت از تمام آحاد جامعه به ویژه دانش آموزان برای نجات آب است، اظهار امیدواری کرد: با بهره گیری از انرژی و تلاش دانش آموزان، توجه همگان به استفاده بهینه از آب جلب شود.

دهکردی هشدار داد: در صورتی که رفتار جامعه در مصرف آب تغییر نکند با مشکلات بسیاری رو به رو خواهیم شد.

عضو ستاد خشکسالی خوزستان در ادامه وقوع پدیده خشکسالی را در سال‌های گذشته یادآور شد و افزود: در سال 86 با کاهش شدید بارش‌ها توجه مسئولان به وضعیت بحرانی منابع آب جلب و تلاش‌ها برای تشکیل ستاد مقابله با خشکسالی و بسیج امکانات آغاز شد.

دهکردی ادامه داد: برخلاف تصور، خشکسالی به یک سال محدود نشد و در سال بعد از آن هم تداوم یافت و بارش نامناسب سال‌های بعد نیز وضعیت منابع آب را بهبود نبخشید. در سال جاری هم در وضعیت خشکسالی قرار داریم و مصارف متنوع‌تر شده و افزایش یافته است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان ورود مواد آلوده کننده به رودخانه‌ها را یادآور شد و اظهار کرد: هر روز در هنگام شست و شوی دست و صورت متوجه شوری آب می‌شویم. استفاده از بطری‌های آب معدنی رایج شده، در حالی که تا چند سال پیش استفاده چندانی نداشت.

وی تأکید کرد: کسانی هستند که آب را آلوده می‌کنند. در گذشته نسبت به این افراد بی‌تفاوت بودیم، اما در حال حاضر نمی‌خواهیم نسبت به این عملکرد آن‌ها بی‌تفاوت باشیم، که این امر عزم همگانی و مشارکت مردمی را می‌طلبد.

دهکردی با تأکید بر تغییر رویکرد نسبت به مصرف آب، استمرار و نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی را ضروری دانست و گفت: دانش آموزان با تأثیر در رفتار والدین و بستگان خود می‌توانند در این راه کمک‌های بسیاری کنند.

وی افزود: همانطور که دانش آموزان در طرح همیار پلیس، به ارتقای فرهنگ رانندگی کمک کردند، در طرح نجات آب نیز می‌توانند به عنوان ناجی آب نقش مهمی ایفا کنند.

طرح ملی نجات آب (داناب) با همکاری سازمان آب و برق خوزستان اجرا می‌شود. افتتاحیه این طرح در مدرسه راهنمایی دخترانه گلچهره در منطقه کیانپارس برگزار شد.

انتهای پیام/خ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول