اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص ژنتیک ملکولی انسانی عنوان کرد

40 تا 60 درصد بیماری‌های غیر واگیر ریشه ژنتیکی دارد

خبرگزاری فارس: متخصص ژنتیک ملکولی انسانی گفت: 40 تا 60 درصد از بیماری‌های غیر واگیر ریشه ژنتیکی دارد و مشاوره ژنتیک تلاش می‌کند تا بیمار‌های ارثی جدی در خانواده‌ها شناسایی کنند و جلوی پیشروی آن را بگیرند.

40 تا 60 درصد بیماری‌های غیر واگیر ریشه ژنتیکی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، عبدالعظیم نجاتی‌زاده صبح امروز در حاشیه برگزاری نمایشگاه سلامت با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیکی اظهار داشت: بسیاری از معلولیت‌ها و بیماری‌های خاص به وسیله انجام مشاوره ژنتیک، قبل از ازدواج و بارداری قابل پیشگیری است و اکثر بیماری‌های ارثی پس از تولد حتی با صرف هزینه‌های کلان قابل درمان نیستند، لذا پیشگیری از این امر با مشاوره پزشکی ژنتیک از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است.

متخصص ژنتیک ملکولی انسانی افزود: بهترین زمان برای مشاوره قبل از ازدواج و قبل از دوران بارداری است و در مشاوره ژنتیک بیماران و خانواده‌هایی که در معرض یک اختلال ارثی قرار دارند، نسبت به نتایج آن بیماری، احتمال به وجود آمدن یا انتقال بیماری به فرزندان و راه‌های پیشگیری از آن آگاهی پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر مراجعه زوجین جوان برای مراجعه به مراکز تخصصی مشاوره ژنتیک خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر بین 40 تا 60 درصد ریشه ژنتیکی دارد و مشاوره ژنتیک تلاش می‌کند تا بیمارهای ارثی جدی در خانواده شناسایی و راه‌های پیش رو را مشخص نماید و به هیچ وجه مانع از ازدواج زوجین نخواهد شد.

نجاتی‌زاده مشاوره ژنتیکی را برای ازدواج‌های فامیلی، وجود فرد معلول یا بیماری مادرزادی در خانواده هر یک از زوجین قبل از ازدواج، بارداری در سنین بالاتر از 35 سال، وجود نازایی، عقیمی و یا سقط جنین، وجود ابهام در تشخیص دستگاه تناسلی و اختلال در بلوغ، کوتاه قدی و اختلال رشد لازم و ضروری دانست.

انتهای پیام/ن20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول