اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل آب منطقه‌ای بوشهر مطرح کرد

بحران جدی آب در استان بوشهر/ بیلان غالب سفره‌های زیرزمینی منفی است

خبرگزاری فارس: مدیر عامل آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به بحران جدی آب در استان بوشهر گفت: بیلان غالب سفره‌های زیرزمینی استان بوشهر منفی است.

بحران جدی آب در استان بوشهر/ بیلان غالب سفره‌های زیرزمینی منفی است

 به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر شاپور رجایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال بنام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی احداث بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گرفته و افزایش تولید داخلی و افزایش اشتغال برای جمعیت بیکار کشور در دستور کار است.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور آب است با محدودیت شدید منابع آبی استان در بخش سطحی و زیر سطحی مواجه هستیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: یکی از راهکارهای مدنظر وزارت نیرو و جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری و راندمان مصرف آب در بخش صنعت و شرب است.

رجایی گفت: از نظر بهره‌وری آب از کشورهایی هستیم که بهره‌وری پائینی داریم و با سرانه بهره‌وری کشورهای توسعه یافته فاصله داریم و برای پر کردن این فاصله باید ظرفیت‌های مختلفی در کشور را به کار بگیریم.

وی گفت: از جمله این ظرفیت‌ها بخش‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای است و یکی از اقدامات غیر سازه‌ای ما اقدامی همچون اجرای طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه با کمبود شدید آب در بخش کشاورزی در استان بوشهر مواجه‌ایم گفت: هفتمین سال خشکسالی را در کشور پشت سر گذاشتیم و منابع آبی استان به شدت مورد توجه قرار گرفته و بیلان غالب سفره‌های زیرزمینی ما منفی است و اگر این روند در برداشت و استفاده آب ادامه یابد در آینده نزدیک با بحران و چالش جدی آب در بخش کشاورزی و تولید و بحران در بخش قابل توجهی از محصولات استراتژیک استان مواجه می‌شویم.

رجایی بیان کرد: در حال حاضر تفاوت بین برداشت و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی 100 میلیون مترمکعب است ضمن اینکه در هر برنامه توسعه باید 25 درصد از کمبود آب را جبران کنیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای بوشهر خاطر نشان کرد: به طور متوسط 45 درصد از آب مورد نیاز در بخش کشاورزی از منابع زیر زمینی و 55 درصد را از منابع سطحی برداشت می‌کنیم.

رجایی اضافه کرد: امروز در استان بوشهر بیش از 60 درصد از منابع آب استان از منابع زیر زمینی برداشت می‌شود و کمتر از 40 درصد نیز از منابع سطحی برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: برای برقراری تعادل بین این دو رقم دو راه حل داریم اولین راه حل احداث بخش قابل توجهی از سازه‌های آبی و مسیر رودخانه‌ها و مهار سیلاب‌های فصلی و دومین راه حل نیز کاهش برداشت از منابع زیرزمینی است.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول