اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر علوم:

قم در اسلامی سازی علوم به دانشگاه‌ها کمک کند

خبرگزاری فارس: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجموعه وزارت علوم نگاه ویژه‌ای به قم دارد و این شهر باید در اسلامی سازی علوم به دانشگاه‌ها کمک کند.

قم در اسلامی سازی علوم به دانشگاه‌ها کمک کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کامران دانشجو ظهر امروز در افتتاحیه پارک علم و فناوری استان قم که در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد با اشاره به اینکه قم مرکز علوم تشیع است، اظهار داشت: اگر هزاران دانشگاه در کشور داشته باشیم که در آن علوم غربی تدریس شود هیچ‌گاه استکبار با ما مقابله نخواهد کرد.

وی ادامه داد: این عمل برای استکبار نیز بسیار مفید خواهد بود چرا که کشورها با هزینه خود دانشجو تربیت می‌کنند تا منافع غرب را تامین کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: امام خمینی نیز جنگ و تحریم اقتصادی را برای جامعه ما تهدید نمی‌دانست بلکه عنوان می‌کرد تهدید امروز کشور ما دانشگاه‌هایی است که علوم غربی را ترویج می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌ها به جای آنکه چگونه اندیشیدن را به دانشجو بیاموزیم ذهن او را از اندیشه‌های متفکران غربی انباشته می‌کنیم.

دانشجو اذعان کرد: غرب‌گرایی در کشور ما از دوران قاجار آغاز شد و در زمان پهلوی به غرب ستایی رسید و در زمان رضا خان دانشگاه‌هایی در کشور ایجاد شد که تمام شئون آن به طور کامل تقلید از غرب بود.

وی گفت: بومی سازی دانشگاه‌ها یکی از چالش‌های عرصه فرهنگ در کشور است.

وزیر علوم ابراز داشت: امروز پس از گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی اگر بخواهیم در دانشگاه‌ها سرویس پسر و دختر را جدا کنیم یا برای دروس علوم انسانی چند منبع اسلامی ارائه کنیم با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی تاکید کرد: تقابل ما با غرب، شکلی نیست بلکه ماهوی است از این رو تدریس مبانی غربی در دانشگاه‌های ما هیچ توجیهی ندارد.

دانشجو ادامه داد: علم باید ابزاری برای ارتقای جایگاه بشریت باشد و چنین علمی از مبانی غرب که بر اساس مادی گرایی است، بروز نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها تعریف متفاوتی از انسان نسبت به ما دارند و قدرت را اساس تمام امور می‌دانند، افزود: اگر قرار باشد حاکمیت در جامعه ما اسلامی شود و ما به سمت حکومت موعود حرکت کنیم ابتدا باید دانشگاه‌ها اسلامی شوند.

وزیر علوم با بیان اینکه علوم انسانی غربی ریشه همه مشکلات جامعه است، ادامه داد: علوم انسانی هدف غایی را مشخص می‌کند و علوم دیگر ابزارهایی هستند که برای رسیدن به این هدف غایی به کار می‌روند از این رو علوم انسانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی اضافه کرد: هستی شناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی غرب با ما متفاوت است و نمی‌توان با استفاده از علوم غربی یک جامعه اسلامی ساخت.

دانشجو در عین حال اظهار کرد: مجموعه وزارت علوم نگاه ویژه‌ای به قم دارد و قم در اسلامی سازی علوم انسانی باید به دانشگاه‌ها کمک کند.

وی با بیان اینکه 51 هزار دانشجو در دانشگاه‌های قم تحصیل می‌کنند، افزود: از این تعداد 10 هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند اما اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های قم جوابگوی این تعداد دانشجو نیست.

وزیر علوم با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه باید متدین و انقلابی باشند، افزود: مردم به ما این اجازه را نمی‌دهند که اساتیدی را در دانشگاه‌ها به کار بگیریم که علیه نظام فعالیت می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینگونه نباشد که دانشگاهی در قم به جای اینکه معاندان را از دانشگاه اخراج کند چند دانشجوی بسیجی را به اتهامات واهی از تحصیل محروم کند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول