اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

علوم انسانی خمیرمایه روابط سیاسی و اجتماعی هر کشور است

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: علوم انسانی خمیرمایه و عنصر سازنده و هدایتگر فرهنگ و تعیین‌کننده روابط سیاسی و اجتماعی هر کشور است.

علوم انسانی خمیرمایه روابط سیاسی و اجتماعی هر کشور است

 به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری پیش از ظهر امروز در افتتاحیه پارک علم و فناوری استان قم و مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی که در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد، با اشاره به تولید ایده اظهار کرد: امروز سخن از تولید ایده نوآورانه به منظور کاربردی کردن و بومی‌سازی یافته‌های علوم انسانی و ارتقا و بالندگی جامعه اسلامی به میان است.

وی خاطر نشان کرد: سخن از افزایش رشد، بنیه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و سخن از تولید، ایده و محصول تا حد تجاری‌سازی ایده‌ها، نظریات و تولیدات است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به یکی از مشکلات مبتلای موجود در جامعه گفت: بر اساس تصور نادرست احساس می‌کنیم علت پیشرفت و ترقی غرب به دلیل گرایش آنها به علوم تجربی بوده و رها کردن دیگر علوم از علوم انسانی است.

وی عنوان داشت: اکنون این امر در دانش‌آموزان و محصلان در انتخاب رشته‌ علوم تجربی، به عنوان اصل جلوه می‌کند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری ادامه داد: اگر توجه غربی‌ها به علوم انسانی بیشتر از علوم تجربی نباشد، کمتر نیست، بنابراین پیشرفت آنها مدیون ایده‌پردازی‌هایی است که در مراکز علوم انسانی شکل گرفته و راه را برای تحول در صنعت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به دیگر علت‌های پیشرفت غربی‌ها گفت: ظهور عالمان اجتماعی و فیلسوفان بزرگ که با ارائه نظریات مبتکرانه خود سبب قرار گرفتن غرب در مسیر ترقی شدند خود گواهی بوده که در حقیقت فرهنگ آنها سبب تغییر جامعه و پذیرش یک تغییر در جامعه شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: علوم انسانی خمیرمایه و عنصر سازنده و هدایت‌گر فرهنگ و تعیین‌کننده روابط سیاسی و اجتماعی هر کشور است که بنیادهای دیگر بر اساس این بنیاد فرهنگی پایه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اطلاعات آماری از مراکزی که به عنوان تمدن غرب از آنها یاد می‌شود گفت: مرکز تحقیقات علوم انسانی آمریکا، سهم تخصیص علوم انسانی در تولید ناخالص ملی به طور مستقیم را 41 درصد و سهم تخصیص علوم انسانی در تولید ناخالص ملی به طور غیرمستقیم را بالغ بر 50 درصد عنوان کرده است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری خاطر نشان کرد: بیشترین مشاغلی که در غرب ایجاد شدند، محصول تفکر کارآفرینی برخاسته از افراد تحصیل کرده در حوزه علوم انسانی است و در بخش اقتصادی به کارگیری و نوآوری‌های به کار رفته از سوی فارغ‌التحصیلان علوم انسانی سبب شده که عمده اشتغال‌های پایدار آنها از سوی کارآفرینان این رشته باشد.

وی ضمن تبریک به استاندار، وزیر، مسئولان کشور و دست‌اندرکاران این ایده گفت: بسیار کار بزرگی است که در کنار قم به عنوان حرم اهل بیت(ع)، پیگیری مباحث علوم انسانی در اولویت قرار گرفته است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با اشاره به تغییرات گسترده‌ موجود دنیا در نظام‌آموزشی گفت: با بررسی مشاهده می‌شود که این تغییرات از رهگذر حوزه علوم انسانی است و در این مکان نقش حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به عنوان نقش بی‌بدیل در این رابطه است.

وی یادآور شد: باید در قم بتوانیم تحقق‌بخش ایده‌ها باشیم و محصولاتی تولید کنیم که از نظر تجاری دارای بهره‌وری باشند، زیرا در جاهای دیگر این امکان کمتر وجود دارد.

امام جمعه قم خاطر نشان کرد: ذهنیت پیشین مبنی بر اینکه کاری از علوم انسانی ساخته نیست باید برطرف شود و در کنار آن راهکارهای جدید را ارائه داده و تئوری‌های دانش‌بنیان را مطرح کنیم.

وی با اشاره به پیشنهادات در زمینه توسعه علوم انسانی گفت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که به بومی‌سازی علوم انسانی پرداخته شود، زیرا این امر رنج‌آور بوده که دانشجویان کتاب‌هایی را مطالعه کنند که به عنوان علوم انسانی مطرح بوده ولی نیازها و خواسته‌های یک جامعه دیگر است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری خاطر نشان کرد: اگر چه تلاش‌های خوبی صورت گرفته ولی دانشگاه‌های ما در بخش قابل توجهی از مسائل در رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصادی و... در تسخیر تئوری‌های اندیشمندان غربی هستند.

وی با تاکید بر آموختن راه اندیشیدن در دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه‌های ما شیوه‌های آموختن اندیشه‌های متفکران غرب تدریس می‌شود، ولی راه اندیشیدن تعلیم داده نمی‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: روشنفکران و تحصیل‌کردگان، تولیدکنندگان اندیشه فلسفی، سیاسی، اقتصادی و هنری هستند و این مجموعه در مقایسه دیگر افراد در اقلیت قرار دارند.

وی توزیع‌کنندگان اندیشه را از دیگر تقسیم‌بندی‌های موجود ذکر کرد و افزود: خلاقیت، نوآوری و تنوع در این بخش کمتر است و کارهای دانشگاهی در این نقش پررنگ‌تر عمل کرده‌اند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با اشاره به سخن رهبری مبنی بر جنبش نرم‌افزاری گفت: با نامگذاری سال جاری با عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ایجاد مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی در ظرف مناسبی قرار گرفته است.

وی عنوان داشت: ما از غربی‌ها خیلی جلو بودیم و این مسلمانان بودند که در علوم انسانی و علوم دیگر آغازگر بودند و اندیشه‌های بکر و جدید را ابداع کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر بومی‌سازی علوم انسانی گفت: زمانی که از دانشجوی تحصیل‌کرده سئوال می‌کنیم سیاست به چه معناست می‌گوید سیاستی که ما آموخته‌ایم سیاست بر مدار قدرت بوده ولی سیاست اسلامی بر مدار هدایت است.

وی عنوان داشت: ما در آموزه‌های دینی همچنین از قدرت مشروع استفاده می‌کنیم و هدایت نخستین هدف است، ولی در فرهنگ غرب سیاست را برای رسیدن به قدرت تعریف کرده و معنای تدبیر در امر هدایت جامعه را حذف می‌کنیم.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با اشاره به کاربردی کردن پژوهش‌های علوم انسانی گفت: بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشگاهی امور انتزاعی بوده و برای قفسه کتابخانه‌ها کافی است.

وی با بیان اینکه حوزه سهم بسیار مهمی در این زمینه دارد تصریح کرد: اعضای این مرکز باید موضوعاتی که تاریخ مصرف آن تمام شده کنار بگذارند و موضوعاتی که در ایده‌پردازی، تولید محصول و تجاری‌سازی نقش داشته باشد را رصد کنند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول