اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد

انفجار علم در ایران با تشکیل شبکه‌های علمی

خبرگزاری فارس: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار ارتباط گسترده پژوهشگران و دانشمندان ایرانی شد و گفت: چنانچه این شبکه‌های علمی به وجود آید و تبادل علمی میان آنها برقرار شود، شاهد انفجار علم در ایران اسلامی خواهیم بود.

انفجار علم در ایران با تشکیل شبکه‌های علمی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم محسن رضایی در مراسم افتتاح پژوهشکده دین و سیاست دانشگاه قم که امروز در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد با اشاره به ایام فاطمیه اظهار کرد: در اسلام هیچ کس مظلوم‌تر و باوفاتر از حضرت زهرا(س) نبوده و جمله مشهور پیامبر اکرم(ص) در مورد ایشان با عنوان «مادر پدر» نشان‌دهنده اهمیت والای این بانوی بزرگوار است.

وی با تشکر از رئیس و سایر مسئولان دانشگاه قم برای تشکیل پژوهشکده دین و سیاست افزود: افتتاح این مرکز نشان می‌دهد که می‌توان در این کشور کارهای عقلانی را با سرعت به منصه ظهور رساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دخالت حکومت در جامعه را یکی از قدیمی‌ترین مباحث بشری دانست و خاطر نشان کرد: برخی عقیده دارند که حکومت تنها نقش پلیس جامعه را داشته و با دخالت در میان مردم مخالف هستند اما عده‌ای دیگر حکومت‌ها را نماینده جامعه دانسته و خواستار دخالت در اوضاع هستند که این گروه، سوسیالیسم را تشکیل دادند ضمن اینکه بین این دو اندیشه طیف‌های گسترده‌ای وجود داشته و هر یک به حدی از دخالت نظام‌ها در جوامع معتقد هستند.

وی با اشاره به وجود مسائل حل نشده بسیار در زمینه دخالت حکومت‌ها در جامعه گفت: رابطه حکومت و زندگی مردم جزو مباحث مهمی است که دارای ابعاد ناشناخته بسیاری در جمع سیاست‌مداران و اندیشمندان است.

رضایی دین را سومین بعد این رابطه دانست و تصریح کرد: دنیای غرب خود را از این معادله پیچیده خلاص کرده و بر اساس ساده‌سازی نظریات این مقوله را حذف کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سکولاریزم غربی موجب قطع ارتباط دین و سیاست شد گفت: در این کشورها، ارتباط دین تنها با زندگی فردی انسان‌ها برقرار بوده و سایر مسائل چون دین و زندگی اجتماعی حذف شد.

وی ادامه داد: دین و جامعه مباحث اصلی نظریه‌پردازی غرب را تشکیل می‌دهند اما در کشور ایران، انقلابی دینی روی داده و مسئله دین، تمام مسائل فردی و اجتماعی را در نظر دارد بنابراین سیاست‌گذاری ما نیز ارتباط با دین و جامعه را باید همراه با یکدیگر در نظر داشته باشد.

رضایی با اشاره به تغییرات سریع و گسترده در نحوه اداره جوامع خاطر نشان کرد: هم‌اکنون بحث ارتباط دین با مردم و زندگی اجتماعی آنها بسیار پیچیده شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل این نهاد را یکی از راهکارهای مهم و از ابداعات امام خمینی(ره) دانست و افزود: در این مجمع دولتمردان و کارشناسان اجتماعی و دینی در مورد نحوه اداره جامعه با یکدیگر همفکری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اجتماع این سه گروه نیز برای اداره جامعه کافی نیست گفت: به نظر می‌رسید که باید راهکارهای دیگری را برای تقویت مجمع به کار گرفت.

رضایی با تاکید بر انجام کارهای پژوهشی در مسائل فرهنگی و اجتماعی خاطر نشان کرد: پس از سال‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید پژوهشکده دین و سیاست تشکیل شود و محل آن نیز با توجه به سرمنشأ انقلاب، دانشگاه قم انتخاب شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پرهیز از اضافه کاری در حوزه مسائل پژوهشی بیان داشت: به همین دلیل تصمیم گرفته شد که پژوهشکده دین و سیاست با همکاری دانشگاه قم تشکیل شده و به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

وی افزود: تشکیل این پژوهشکده در دانشگاه قم موجب تقویت مسائل پژوهشی در محیط دانشگاهی شده و علاوه بر آن سبب یکپارچگی علمی می‌شود.

رضایی با اشاره به وجود مراکز علمی فراوان در داخل کشور گفت: هرگاه ارتباط میان این مراکز به سادگی فراهم شده و همه اندیشمندان ایرانی بتوانند با یکدیگر همکاری و همفکری داشته باشند، آنگاه جامعه علمی در ایران شکل می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار ارتباط گسترده پژوهشگران و دانشمندان ایرانی شد و تصریح کرد: چنانچه این شبکه‌های علمی به وجود آمده و تبادل علمی میان آنها برقرار باشد، شاهد انفجار علم در ایران اسلامی خواهیم بود.

وی هدف اساسی این پژوهشکده را استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه قم دانست و ادامه داد: هم‌اکنون این محیط شکل گرفته و تقاضا داریم که همه پژوهشگران و اندیشمندان با این مرکز تماس گرفته و به فعالیت مشغول شوند ضمن اینکه اولویت با اساتید و دانشجویان دانشگاه قم است.

رضایی با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایشان فرمودند که باید نظر شورای نگهبان در زمینه مسائل شرعی را جویا شد و مصلحت نیز باید به صورت بیّن و روشن تشخیص داده شده و ضرورت‌های جامعه رعایت شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در تشخیص مصلحت نیز اصل بر رعایت دستورات اسلامی بوده و تاکیدات رهبری نشان می‌دهد که در حوزه دخالت دین و سیاست در جامعه باید توجهات بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول