اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد/

افزایش 2 برابری معاملات بورس در یزد/ سال 90 سال جهاد و تحول در بورس

خبرگزاری فارس: توجه به بخش‌های اقتصادی در نامگذاری‌های رهبری طی سال‌های اخیر نشان از لزوم جدیت در امور مختلف اقتصادی دارد و از آنجا که بورس یکی از پایه‌های اقتصاد هر کشور به شمار می‌رود، وضعیت آن در استان یزد طی سال گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

افزایش 2 برابری معاملات بورس در یزد/ سال 90 سال جهاد و تحول در بورس

به گزارش خبرنگار فارس در یزد، حجم معاملات بورس اوراق بهادار یزد در سال 90 بیش از دو برابر نسبت به سال قبل از آن شد و تعداد فعالان و سهام‌داران آن نیز 50 درصد افزایش یافت.

با توجه به نام‌گذاری سال 91 با عنوان سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی"، سال تلاش افزون‌تر در کلیه حوزه‌های اقتصادی از جمله بازار سرمایه کشور است.

نقش مهمی که بازار سرمایه می‌تواند در تأمین مالی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کشور ایفا کند و موجب رونق و توسعه بیشتر آنان شود، خود موجب رسالت مضاعفی برای کلیه فعالان این بازار است.

بنابراین از یک سو در این سال باید زمینه حضور آحاد مختلف مردم و سرمایه‌گذاران حقوقی مختلف را برای هدایت پس‌اندازهایشان به بازار سرمایه فراهم کرد که این مهم با  فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی مردم و تبین مزایای سرمایه‌گذاری در بورس میسر خواهد شد و از سوی دیگر باید زمینه پذیرش اوراق بهادار جدید در بازار را فراهم کرد.

به این منظور باید ضمن شناسایی و آماده‌سازی شرکت‌های دارای ظرفیت کافی برای ورود به بازار سرمایه به توسعه و تنوع‌بخشی این بازار مدد رساند.

بی‌شک افزایش نقش بازار سرمایه در جذب سرمایه‌های ایرانیان داخل و خارج کشور و هدایت آن به سوی بنگاه‌های اقتصادی و تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی با تشریک‌مساعی آحاد مختلف مردم و فعالان این بازار میسر است.

بورس منطقه‌ای یزد سال گذشته موفقیت‌های زیادی در بخش اقتصاد داشته است، این موفقیت‌ها در افزایش حجم معاملات، افزایش تعداد کدهای معاملاتی، پذیرش شرکت‌های جدید و ... قابل مشاهده است.

* افزایش حجم و ارزش  معاملات

بورس منطقه‌ای یزد در سال گذشته با معامله بیش از یک‌ هزار و 585 میلیون سهم به ارزش ریالی قریب به 6 هزار و 812 میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 120 درصد افزایش ارزش معاملات داشت که بیش‌ترین این معاملات توسط کارگزاری به‌گزین و کم‌ترین آن توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن انجام شده است.

* افزایش تعداد کدهای معاملاتی

در سال گذشته بیش از 2 هزار و 550 کد معاملاتی به معنای ورود سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی جدید در تالار بورس یزد به ثبت رسیده که افزایش 50 درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد.

* پذیرش شرکت‌های جدید در بورس اوراق بهادار

از اقدامات مؤثر بورس منطقه‌ای یزد در سال 1390 تمهید ورود برخی شرکت‌های یزدی به بورس اوراق بهادار بود که در این میان تأکید ویژه‌ای بر ورود شرکت‌های فولادی به عنوان صنعت تخصصی و با مزیت نسبی استان یزد داشته که در این راستا  فولاد آلیاژی ایران با سرمایه‌ای بیش از هزار و 300 میلیارد ریال با عرضه پنج درصد سهام خود در بورس اوراق بهادار تعداد 65 هزار سهم خود را به قیمت هر سهم 2 هزار و 500 ریال وارد بازار سرمایه کشور کرد و شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد نیز با سرمایه‌ای بیش از  40 میلیارد ریال با فروش بیش از 10 درصد سهام خود در بازار فرابورس اوراق بهادار به قیمت هر سهم هزار و 650 ریال با موفقیت وارد بازار سرمایه شد.

در سال جاری بورس منطقه‌ای یزد در صدد فراهم کردن زمینه پذیرش گروه هتل‌های سنتی و کارخانجات کاشی و سرامیک است .

* افزایش بیش از 100 درصدی اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی

تهیه قریب به 3 هزار دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی برای تبین خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و ساز و کار فعالیت در بورس و برگزاری 10 کارگاه آموزشی و بیش از 20 بازید گروهی از بورس اوراق بهادار و آموزش قریب هزار و 700 نفر برای آشنایی با مفاهیم بورس از جمله اقدامات مؤثر این تالار معاملاتی در زمینه فرهنگ‌سازی بازار سرمایه بوده است.

* افزایش 20 درصدی تعداد کارگزاران فعال در تالار معاملات

در حال حاضر 20 کارگزار فعال در تالار معاملات بورس یزد عهده‌دار انجام خدمات خرید و فروش سهام هستند که در سال 90 با ارتقاء 20 درصدی تعداد این عوامل، شرایط توسعه بازار و رونق سرمایه‌گذاری فراهم آمده است.

هم‌چنین در سال 1391 زمینه حضور کارگزاران جدید دیگر نیز فراهم خواهد شد.

* ایجاد تالار معاملاتی در سطح شهرستان‌های استان یزد

با توجه به رسالت توسعه بازار سرمایه در سطح شهرستان‌ها و شهرک‌های استان یزد، کارگزاران بورس نسبت به ایجاد دفاتر نمایندگی اخذ سفارشات و یا حتی دفاتر ONLINE یا OFLINE  در خارج از مرکز استان ترغیب و مساعدت شدند و نخستین دفاتر معاملاتی خارج از مرکز استان در شهرستان‌های میبد و اردکان راه‌اندازی شد و در سایر شهرستان‌ها نیز در حال انجام است.

* ایجاد تالار اختصاصی معاملات در نقاط مختلف شهر

برای تسهیل دسترسی شهروندان به تالار معاملات بورس و خدمات کارگزاران، دو تالار اختصاصی در دو  نقطه متقارن شهر یزد در سال 1390 افتتاح شد که موجب افزایش سطح دسترسی همشهریان به بازار سرمایه می‌شود.

مدیر بورس منطقه‌ای یزد در این زمینه اظهار داشت: این مجموعه سال گذشته زمینه آشنایی قریب به 2 هزار نفر را با مفاهیم بورس اوراق بهادار فراهم آورده است و با همکاری صدا و سیمای استان بالغ بر 2 هزار و 500 دقیقه برنامه‌ رادیویی و تلویزیونی برای فرهنگ‌سازی بازار سرمایه تولید و زمینه آشنایی آحاد مختلف مردم را با فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس فراهم آورد.

علی‌اکبر جعفری افزود: این حرکت آموزشی در سال جاری نیز با تولید برنامه‌های جدیدی به صورت هفتگی ادامه دارد و کلاس‌های آموزشی نیز به صورت فعال با همکاری کارگزاران برگزار می‌شود، ضمن آنکه برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌ آمادگی آزمون مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه نیز انجام شده است.

مدیر بورس منطقه‌ای یزد اظهار داشت: در زمینه پذیرش شرکت‌ها نیز در سال گذشته دو شرکت از مجموعه صنعت فولاد استان را در بورس اوراق بهادار پذیرش کرده و زمینه عرضه سهام آنها را در این بازار فراهم کردیم و این برنامه‌های توسعه‌زا در سال جدید اقتصادی نیز با اهتمام بیشتری ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در سال جدید، هم‌استانی‌های ما در شهرستان‌های اردکان و بافق و احتمالاً سایر شهرستان‌ها از تالار و دفاتر معاملاتی بورس برخوردار می‌شوند و زمینه ارتباط مستقیم آنها با بازار سرمایه فراهم خواهد شد.

جعفری، افزایش تعداد کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار در سال 1390 به بیش از 20 کارگزار فعال در راستای توسعه فعالیت‌های مشاوره، سبدگردانی و خرید و فروش سهام از برنامه‌های جدی بورس منطقه‌ای یزد در سال 1391 است.

وی اظهار امیدواری کرد: در سال جاری با همکاری فعالان بازار سرمایه در سطح استان و نهادهای فرهنگ‌ساز و رسانه‌ها بتوانیم زمینه حضور بیشتر مردم و در نهایت افزایش حجم معاملات و ارتقاء سهم استان در بازار سرمایه کشور را شاهد باشیم.

وی گفت: بدون شک با آشنایی بیشتر مردم با مزایای این سرمایه‌گذاری مولد و توسعه‌زا و ارتقاء سطح خدمات و تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌توان شاهد رونق و درخشش افزون‌تری در این حوزه اقتصادی کشور بود.

مدیر بورس منطقه‌ای یزد اضافه کرد: با توجه به نقش مؤثر بازار سرمایه در توسعه اقتصادی حضور مردم در این بازار برای سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، خود به نوعی مشارکت در جهاد اقتصادی است و تلاش فعالان بازار در زمینه گسترش آن و توسعه نهادها و ابزارهای مالی و ایجاد شفافیت و اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاران نیز می‌‌تواند در راستای این حرکت جهادی محسوب شود.

جعفری تصریح کرد: جهد و تلاش افزون‌تر در همه حوزه‌های اقتصادی و کوشش بیشتر در رسیدن به اهداف برنامه توسعه کشور و چشم‌انداز 20 ساله نظام و کار مضاعف در رفع موانع توسعه‌یافتگی کشور خود می‌تواند به تحقق جهاد اقتصادی در عرصه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بیانجامد.

وی اظهار داشت: دولت نیز در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام داده که امیدواریم با همکاری و هم‌دلی فعالان اقتصادی به نتایج مطلوبی برسد.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول