اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

شناخت حضرت فاطمه(س) نیاز امروز جامعه اسلامی است

خبرگزاری فارس: شناخت حضرت فاطمه(س) نیاز امروز جامعه اسلامی است.

شناخت حضرت فاطمه(س) نیاز امروز جامعه اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان دفتر روزگار ورق خورد و به ایامی نزدیک می‎شود که برای ما شیعیان یادآور بغض‎های علی(ع) و ناله‎های شبانه اوست.

تاریخ وقتی به اینجا رسید شرمگین بود چرا که دنیا با دخت پیامبر، گوهری که عظمت خلقت برای وجود او شکل گرفته بود چنان کرد که صورتش از جفای مردمان دون سرخ شده و سینه‎اش را مسمار در شکافت تا بر سر عهد خود با امیرالمومنین بماند و برای مولا و مقتدایش جان دهد.

غم زهرای 18 ساله را این روزها همه ناله می‎شوند و از جفای روزگار می‎نالند که وای بر تو ای دنیا که عزیز پیامبر را همانی که محمد(ص) فرمودند هر کس فاطمه را بیازارد مرا آزرده است" طوری مورد رنجش قرار دادی که از تمام این دنیا خسته شد و رفت تا مولا تنها شود، تا علی دردهای دل خود را به چاه گوید.

ایام فاطمیه بهترین فرصت است تا ما این مقام را بهتر از گذشته بشناسیم و درک کنیم، اما گویا هر چه به جلو می‎رویم اگر چه مراسمات عزای دخت پیامبر باشکوه‎تر از گذشته دنبال می‎شود؛ اما فاطمه‎شناسی کمتر از گذشته اتفاق می‎افتد.

فاطمه (س) الگوی تمام زنان مسلمان جهان است او در عصمت، طهارت و پاکدامنی نمونه‎ای بی‎نظیر است در عظمت و وصف او زبان‎ها قاصر است و هیچ کلامی و بیانی نمی‎تواند او را ستایش کند و مدح او گوید چرا که عظمت این بانو در گمان ما نمی‎گنجد.

دیروز در شب‎های مدینه فاطمه غریب بود، آن شب‎ها که با مولای خود به در خانه‎های اصحاب پیامبر می‎رفت تا از مولایش دفاع کند و به یاد مردمان بیاورد صبحت‎های پدر خویش را، همه سخنان زهرا را می‎شنیدند و با او هم‌نظر بودند اما کسی یاری‎گر او نشد.

غربت زهرا هنوز در کوچه به کوچه مدینه حس می‎شود، هنوز می‎توانی حس کنی در آن روزها به یگانه دخت پیامبر چه گذشت، دل پر درد او در فراغ پدر و تحمل سختی‎هایی که بر همسرش روا می‎داشته‎اند و صبر بر همه این مسائل، دشوار بود، اما او ایستاد و به راهش ادامه داد، خطبه فدک را برای زنان و مردان کوردل خواند، ستون‎های مسجد از این خطبه به لرزه درآمد اما دل کینه‎توزان و جاه‎طلبان دنیا آنقدر سیاه بود که نتوانستند سخنان او را درک کنند.

مدینه بر دخت پیامبر چه گذشت که چنان مشتاق پر زدن از این دنیا بود، زهرای مرضیه الگوی زنان عالم شد چرا که از هر بابی نمونه‎ای مثال‌زدنی بود و دنیا دیگر کسی چون او را به چشم نخواهد دید.

این روزها بیرق عزای زهرا به پا می‎شود، اما نباید فراموش کرد که دخت پیامبر از ما گریه نمی‎خواهد هنوز صدای آن بسیجی شنیده می‎شود که در گفت‌وگو با خبرنگار زن هندی اولین چیزی که به زبان آورد این بود" ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است، ارزنده‎ترین زینت زن حفظ حجاب است.

در آستانه گرم شدن هوا هستیم و مساله بدحجابی، گشت‎های ارشاد و... سخن محفل‎ها می‎شود و هر چه بیشتر می‎رویم این معضل بیش از گذشته گریبانگیر جامعه اسلامی ماست، بی‎عفتی این روزها تبلیغات دشمنان برای جوانان ماست.

فیلم‎های مبتذل ماهواره‎ گوش و چشم جوانان را به روی چیزهایی باز کرده که آنها را از حقیقت جامعه دور می‎کند.

مسئولان تلاش بسیار دارند تا در مقابل این تهاجم فرهنگی بایستند و اجازه ندهند دنیای پرزرق و برق غرب و لذت‎های مقطعی عقل و دل جوانان ما را بربایند چرا که اینها همه سرابی بیش نیست برای به دام انداختن جوانان.

وقتی به ایام مذهبی همانند عزاداری‎های ائمه معصومین نزدیک می‎شویم با خود اندیشه‎ می‎کنیم که اگر جوانان را مسلح به شناخت ائمه کنیم آنها را از تمام معصیت‎ها و مصیبت‎ها ایمن خواهیم ساخت.

چرا عقل، منطق و محبت را می‎توانی در راه و روش زندگی معصومین پیدا کنی، شناخت حقیقی زندگی آنها و عمل به احادیث و فرامین این بزرگواران راه‎گشایی دنیا و آخرت خواهد شد، اما هر چه به جلو می‎رویم از آن غافل‎تر می‎شویم.

دختر امروز ایرانی چقدر حضرت زهرا (س) را می‎شناسد، زنی که الگوی همه زنان است می‎داند که او دختر پیامبرش است، اما نمی‎داند او چه کرد و چگونه در جایی که مولایش به جز او یاوری نداشت با پهلوی شکسته و صورت سیلی خورده از حق همسرش امیرالمومنین دفاع کرد.

به گمان شناخت این بانوی بزرگوار کار آسانی نمی‎تواند باشد، هر کسی را یارای این نیست که عظمت دخت پیامبر را درک کند، اما آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید.

جامعه امروز ایران و دختران و زنان مسلمان نیاز دارند بیش از گذشته بانوی دو عالم را بشناسند تا از راه و مسیری که برای سعادت و عاقبت بخیری در پیش‎رو است دور نیفتند.

باید نقش زنان در جامعه یادآور شود این روزها هر چه بیشتر به جلو می‎رویم دختران، زنان و مادران ما از وظیفه اصلی خود دورتر می‎شوند و دنیا را در چیزهایی جستجو می‎کنند که جز پوچی برای آنها هیچ ندارد و در آخر هم خود و هم اطرافیانشان را دچار سرخوردگی می‎کنند.

درک حقیقی حضرت فاطمه (س) چیزی است که اگر در جامعه ما محقق شود بسیاری از مسائل راحت‎تر مورد قبول قرار خواهد گرفت و در این ایام خوب است به این مسئله بیشتر فکر کنیم که این گوهر پیامبر جان خود را نثار کرد تا از ارزش‎ها دفاع کند، تا به همه یادآور شود ارزش حقیقی و مقام والای یک زن را.

============

هنگامه خاندوزی 

=========

انتهای پیام/ن10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول