اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با کشت دانه‌های روغنی گلرنگ

اراضی حاشیه دریاچه ارومیه گلرنگی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از کشت دانه‌های روغنی گلرنگ به صورت آبی برای نخستین بار در 30 هکتار از اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.

اراضی حاشیه دریاچه ارومیه گلرنگی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعید سلیمانی صبح امروز در حاشیه کشت مکانیزه گلرنگ در اراضی زراعی ایلخچی، با اشاره به اینکه برای مقابله با مشکل کم آبی و بالا بودن ای سی (EC) خاک منطقه طرح اصلاح الگوی کشت در اراضی کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه اجرا می‌شود، افزود: تعهد سازمان در سال‌ جاری 19 هکتار بوده که با زیرکشت رفتن 10 هکتار در شهرستان تبریز، هشت هکتار در شهرستان اسکو، هشت هکتار در شهرستان شبستر، دو هکتار در شهرستان عجب شیر، و یک هکتار در هرکدام از شهرستان‌های بناب و ملکان در سال ‌جاری، در واقع استان آذربایجان‌شرقی 11 هکتار بیش از تعهدات خود گلرنگ کشت کرده است.

وی با بیان اینکه محصول گلرنگ به صورت دیم از سال‌های قبل در استان کشت می‌شد و برای نخستین بار این محصول در اراضی آبی به صورت الگویی زیرکشت قرار گرفته است، افزود: امسال برای اولین بار این طرح در استان اجرا و حدود 30 هکتار از اراضی کم بازده حاشیه دریاچه ارومیه به صورت مزرعه الگویی در تناوب کشت این محصول قرار گرفته است.

سلیمانی میزان تولید محصول گلرنگ در مراکز تحقیقاتی جهادکشاورزی را بالای سه تن در هر هکتار دانست و گفت: ارقام مختلف دانه روغنی گلرنگ دارای 24 تا 45 درصد روغن بوده و روغن استحصالی آن از مرغوب‌ترین روغن‌های خوراکی است.

وی اشاره به اینکه گلرنگ یکی از محصولات زراعی بوده که از دانه روغنی آن با هدف روغن‌کشی و از گلچه آن در صنایع غذایی استفاده می‌شود، ادامه داد: گلچه‌های گلرنگ برای مصارف دارویی و صنعتی مانند رنگ کردن فرش و نخ، تهیه کرم و لوازم بهداشتی، تزئین پخت نان و مواد غذایی و نیز تهیه چای استفاده می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان تحمل به شوری و پایین بودن نیاز آبی را از عوامل انتخاب گیاه روغنی گلرنگ برای کشت در حاشیه دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر گلرنگ در 300 هکتار از مناطق دیم استان عملکردی حدود 600 کیلوگرم در هکتار با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه دارد و طبق برآوردهای موجود در مناطق آبی نیز یک هزار و 500 تا 2 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار محصول تولید می‌شود.

سلیمانی همچنین اضافه کرد: کنجاله گلرنگ در حدود 23 درصد پروتئین و 35 درصد فیبر دارد و به‌عنوان نیمه مکمل پروتئین در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نظر به محدودیت زمانی در اجرای برنامه کشت در کشت بهاره، در صورت نتیجه‌بخش بودن کشت انتظاری که در زمان کاملاً مناسب و فراغت کشاورزان انجام می‌گیرد، کشت خفته و انتظاری به‌عنوان یک روش جدید معرفی شده است، افزود: در صورت کشت گلرنگ، فاز جدید و گام موثر و نویدبخشی در زراعت استان و نهایتاً در تولید محصولات دانه‌های روغنی کشور آغاز خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان علت افزایش کشت گلرنگ در استان را خشکسالی سال‌های اخیر و شوری زمین‌های کشاورزی عنوان کرد و افزود: گلرنگ از جمله محصولاتی است که آب کمی مصرف می‌کند و متحمل به شوری خاک بوده و دارای یک ریشه اصلی قوی است که می‌تواند در خاک‌های نفوذپذیر تا عمق سه تا دو متر نفوذ کند و به طور معمول ریشه‌های افقی فرعی نازکی تولید کند، که این ریشه‌های فرعی می‌تواند طولی بین 60 تا 90 سانتی‌متر داشته باشند و سیستم عمودی و گسترده ریشه گیاه اجازه می‌دهد که گیاه بتواند رطوبت و مواد غذایی را از اعماق خاک جذب کند و به همین دلیل گیاه گلرنگ نسبت به سایر گیاهان به خشکی مقاومت‌تر است.

گلرنگ گیاهی است یک ساله ‏دارای ساقه‌ای به ارتفاع 30 تا 60 سانتی‌متر که می‌توان آن را با هر گیاهی به تناوب کشت کرد که در مناطق گرمسیر به عنوان یک محصول پاییزه کشت می‌شود ولی در مناطق سرد آن را به صورت بهاره کشت می‌کنند به تازگی رقم جدیدی به نام پدیده برای کشت پاییزه در مناطق معتدل سرد معرفی شده است که در صورت تکثیر بذر آن در سال‌های آتی در استان ما نیز به صورت پاییزه کشت خواهد شد. گلرنگ به دلیل قابلیت‌هایی نظیر قدرت سازگاری بالا، مقاومت به سرما، مقاومت نسبی به خشکی، متحمل به شوری و قلیاییت خاک و موارد مصرف متعدد در بسیاری از کشورها به طور گسترده کشت می‌شود.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول