اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار آذرشهر:

چاه‌های دشت حاشیه دریاچه ارومیه شور شد

خبرگزاری فارس: فرماندار شهرستان آذرشهر گفت: آب اغلب چاه‌های کشاورزی به ویژه در دشت حاشیه دریاچه ارومیه این شهرستان بیش از حد شور شده و به تدریج خاصیت بازدهی زمین‌های کشاورزی را نیز کاهش می‌دهد.

چاه‌های دشت حاشیه دریاچه ارومیه شور شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آذرشهر، اسماعیل آذریان بعد از ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی اجرای شبکه پایاب سد "ینگجه" شهرستان آذرشهر که به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری صورت گرفت، با اشاره به اینکه در وضعیت کم آبی موجود، تغییر شیوه‌های آبیاری زراعی و باغات برای کشاورزان یک ضرورت است، اظهار کرد: موقعیت اقلیمی شهرستان آذرشهر طوری است که بیشتر آب‌های کشاورزی این منطقه از قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها تامین می‌شود و مقدار کمی هم از آب تنها رودخانه فصلی آن هم با مدت زمان بسیار محدودی برداشت و استفاده می‌شود.

فرماندار آذرشهر استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تغییر کشت نوع محصولات زراعی را از راهکارهای اصلی جلوگیری از کم آبی برای کشاورزی دانست و گفت: با ایجاد سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و تحت فشار، از کمترین آب زراعی می‌شود بیشترین بهره را برد. 

آذریان با اشاره به اینکه بسترهای لازم در قالب ارائه اعتبارات بلاعوض و تسیهلات بانکی برای زارعان و باغداران از طرف دولت فراهم شده و امکانات و تجهیزات نیز در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، افزود: آب اغلب چاه‌های کشاورزی خصوصاً در دشت حاشیه دریاچه ارومیه این شهرستان بیش از حد شور شده و نه تنها برای زارعت و باغداری مناسب نیست بلکه به تدریج خاصیت بازدهی زمین‌های کشاورزی را نیز کاهش می‌دهد.

90 درصد سیر تولیدی آذربایجان شرقی در آذرشهر تولید می‌شود

وی با تاکید بر تامین آب زراعی و باغی کشاورزی این شهرستان گفت: منطقه آذرشهر یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود به طوری که حدود 90 درصد محصول سیر این استان در بخش گوگان بدست می‌آید و پیاز قرمز و سیب‌زمینی تولید شده هم در زمین‌های کشاورزی آذرشهر برای خود جایگاه خاصی دارند.

فرماندار شهرستان آذرشهر ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه روش‌های آبیاری قطره و زیر فشار زمین‌های زراعی و باغی و همچنین لایروبی قنوات آب‌های زراعی افزود: خود کشاورزان هم برای استفاده بیشتر از آب‌های موجود و بالا بردن کمیت و کیفیت محصول تولیدی خود، پیشگام شده و محصولات کم آب کشاورزی را جایگزین کشت‌های زراعی پرآب کنند.

وی بر تامین آب زراعی کشاورزی و صیانت از آب‌های موجود این شهرستان تاکید کرد و افزود: مدیریت یکپارچه منابع آبی، در راستای تضمین استفاده پایدار از منابع آبی بوده و تنها راه حل جامع برای اقداماتی نظیر کاهش مصارف سنتی آب، اعمال محدودیت‌هایی در مورد کمیت و کیفیت آب مصرفی، ایجاد تغییرات در الگوهای جمعیتی و تولیدی برای نیل به توسعه پایدار است.

در شهرستان آذرشهر با وجود یک هزار و 50 حلقه چاه و 222 رشته قنات و همچنین 27 دهنه چشمه در مناطق مختلف این شهرستان، سالانه از منابع آب‌های زیر زمینی و جاری آن 49 میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود که 88 درصد آن در بخش کشاورزی و بیش از 9 درصد در مصارف آب شرب و  2.5 درصد هم در بخش صنعت و معدن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول