اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پخش خون سازمان انتقال خون اصفهان خبر داد

استفاده از دستگاه گامل سل برای اشعه دادن خون

خبرگزاری فارس: رئیس پخش خون و سنجش بیمارستانی سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: در اواخر بهمن‌ماه سال گذشته با استفاده از دستگاه گامل سل، خون مورد نیاز بیماران برای جلوگیری از ایجاد عارضه واکنش بافت پیوندی علیه میزبان اشعه داده می‌شود.

استفاده از دستگاه گامل سل برای اشعه دادن خون

محمدرضا جابری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با استفاده از خون اشعه‌دیده اظهار داشت: از اواخر بهمن‌ماه سال 1390، دستگاه گامل سل برای اشعه دادن خون، آغاز به کار کرده است.

وی در مورد بیمارانی که نیاز به خون اشعه‌دیده دارند، بیان داشت: بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی به صورت مادرزادی بر اثر بیماری و یا مصرف دارو دارند نیازمند استفاده از این نوع خون هستند.

رئیس پخش خون و سنجش بیمارستانی سازمان انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: بیماران مبتلا به بیماری‌های بدخیم (مانند لوسمی، لنفم) بیمارانی که پیوند مغز استخوان شده‌اند، در صورتی که نیاز باشد به جنین داخل رحم خون تزریق شود (تزریق خون داخل رحمی)، نوزادانی که نیاز به تزریق خون و یا تعویض خون دارند و افرادی که از فامیل درجه یک و یا درجه دوم خود خون دریافت کرده‌اند، از بیماران نیازمند به خون اشعه‌دیده هستند.

وی در مورد نیاز به استفاده از خون اشعه‌دیده تصریح کرد: به دنبال تزریق خون، عارضه‌ای به نام واکنش بافت پیوندی علیه میزبان (GVHD) ایجاد می‌شود که عارضه‌ای نادر اما بسیار جدی است.

جابری در مورد این عارضه افزود: در این عارضه لنفوسیت‌های بافت پیوندی در بدن میزبان رشد می‌کند و سبب ایجاد این عارضه می‌شود، برای از بین بردن این لنفوسیت‌ها از خون اشعه‌دیده استفاده می‌شود.

وی درباره اشعه مورد استفاده در این نوع خون تأکید کرد: در این روش از اشعه گاما استفاده می‌شود، این اشعه لنفوسیت‌های اهداکننده را غیرفعال کرده و از این عارضه جلوگیری می‌کند.

رئیس پخش خون و سنجش بیمارستانی سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: پیش از استفاده از این دستگاه، در بیمارستان سیدالشهدا به صورت ساده خون اشعه داده می‌شد اما در حال حاضر از دستگاه گامل سل که ویژه این کار است، استفاده می‌شود.

وی در مورد هزینه استفاده از این خون برای بیماران گفت: تمام خدمات سازمان انتقال خون به صورت رایگان برای بیماران استفاده می‌شود و افراد متخلف مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول