اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

سفر وزیر امور خارجه روسیه به قرقیزستان/مسکو نگران تمدید حضور آمریکاییان در "ماناس" است

خبرگزاری فارس: پس از گذشت تنها چند روز از سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به قرقیزستان، وزیر امور خارجه روسیه به منظور دیدار و مذاکرات در خصوص مسائل جاری و لزوم غیر نظامی کردن پایگاه‌های خارجی وارد بیشکک شد.

سفر وزیر امور خارجه روسیه به قرقیزستان/مسکو نگران تمدید حضور آمریکاییان در "ماناس" است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه وارد بیشکک پایتخت قرقیزستان شد.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه قرقیزستان در اطلاعیه‌ای هدف از دیدار "سرگئی لاوروف" را که با دعوت همتای قرقیز وی صورت گرفته است مذاکرات با مقامات عالی رتبه این کشور عنوان کرد.

بنا به این اطلاعیه دیدار و گفت‌وگو با "الماسبیک آتامبایف" رئیس جمهوری، "روسلان قزاقبایف" وزیر امور خارجه، و برخی از مقامات دیگر سیاسی و اقتصادی قرقیزستان از محورهای اصلی این بازدید 2 روزه خواهد بود.

در اطلاعیه بررسی موضوع توسعه روابط 2 جانبه و امضای چند سند جدید همکاری در بخش‌های مختلف نیز از برنامه‌های این سفر بیان شده است.

منابع خبری بازدید لاوروف از قرقیزستان را بخشی از برنامه سفر وی به کشورهای ارمنستان، آذربایجان، قرقیزستان و قزاقستان می‌دانند.

به گفته این منابع، این بازدید دوره‌ای وزیر امور خارجه روسیه در چارچوب گرامیداشت بیستمین سالگرد روابط دیپلماتیک مسکو با این کشورها و تدوین راه کارهای جدید در مناسبات 2 و چندجانبه است.

بنا به گفته مقامات رسمی، لاروف ضمن دیدار با مقامات قرقیز مسائل تقویت همیاری در بخش های سیاسی، اقتصادی تجاری و فرهنگی بشری را بحث و بررسی خواهد کرد.

طبق گزارش این منابع، میزان مبادلات مالی بین روسیه و قرقیزستان در سال گذشته حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار را تشکیل داده که از این آمار یک میلیارد و یک صد میلیون دلار صادرات تولیدات روسیه به این کشور است.

چنین به نظر می‌رسد که همزمان با مسائل همکاری‌های 2 جانبه موضوع تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای، مسائل بین‌المللی و سایر موضوعات مورد توجه طرفین در چارچوب جامعه کشورهای مستقل هم‌سود، سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری اقتصادی "ارواسیا" در دیدارهای بیشکک تبادل نظر خواهد شد.

لاوروف ضمن این سفر با امضای چند سند همکاری همچنین از دانشگاه مشترک (اسلاویانی) قرقیزستان روسیه نیز بازدید و در حضور استادان و دانشجویان این دانشگاه سخنرانی می‌کند.

سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه روسیه به 2 کشور قفقاز و کشورهای آسیای مرکزی، روز دوشنبه گذشته از ایروان آغاز شده و در باکو ادامه پیدا کرد.

بنا به گزارش منابع رسمی، پس از انجام برنامه سفر بیشکک این مقام دیپلماتیک روسیه از قرقیزستان عازم آستانه پایتخت قزاقستان خواهد شد.

کارشناسان مذاکرات این مقام روسیه با مقامات بیشکک را در دورانی که قرقیزستان قصد غیر نظامی کردن پایگاه ماناس را دارد، مهم ارزیابی می‌کنند.

این کارشناسان می‌گویند: در حالی که رئیس جمهوری قرقیزستان بستن این پایگاه به روی نظامیان آمریکایی را تصریح می‌کند چند بار به این نکته نیز اشاره داشته که پایگاه نظامی روسیه در موضع "کنت" نیز غیرنظامی باید شود.

لاوروف در حالی با مقامات قرقیز وارد مذاکرات شده که  بیشکک چند روز پیش میزبان "روبرت بلیک" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی بود.

بنا به گفته منابع رسمی موضوع سرنوشت و حضور نظامیان آمریکایی در پایگاه ماناس پس از تابستان سال 2014 از محورهای مذاکرات این مقام آمریکایی در سفر به قرقیزستان بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول