اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری همدانی:

کتاب‌های دانشگاهی از مبانی طاغوتی پاک شوند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: برخی کتاب‌های دانشگاهی به ویژه علوم انسانی هنوز دارای مبانی طاغوتی هستند و این مسئله باید از میان برود.

کتاب‌های دانشگاهی از مبانی طاغوتی پاک شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله حسین نوری‌همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مدیریت چنین مرکز بزرگی از توفیقات الهی است زیرا دانشگاه آزاد شجره طیبه انقلاب بوده و امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری برای تاسیس آن زحمات فراوانی کشیدند.

وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم در این میان، شناخت صحیح زمان است و در فرهنگ اسلامی نیز تاکید فراوانی بر این امر شده تا مردم در راستای زمان خویش گام بردارند.

این مرجع تقلید با اشاره به روایات اسلامی گفت: انسان عاقل کسی است که موضع‌‌گیری خود را بر اساس ریشه‌یابی حوادث و ارزیابی آنها تعیین کند.

وی با بیان اینکه دین اسلام در آغاز طلوع خود سبب به وجود آمدن تمدن و فرهنگ عظیمی شده است ابراز کرد: دانشمندان اسلامی مانند فارابی‌ها و ابن سیناها بسیار پیشرو بوده و زمانی که اروپا در ظلمت و جهل به سر می‌برد، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های بسیار غنی در جهان اسلام وجود داشت.

نوری‌همدانی ادامه داد: اصطلاحات عربی بسیاری در علوم وجود دارد و این امر نشان‌دهنده پیشرو بودن دانشمندان مسلمان در علوم مختلف است.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به انحطاط تدریجی مسلمانان در طول تاریخ گفت: دشمنان اسلام به وسیله تهاجم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، موجب انزوای اسلام شده و برای خود برتری آفریدند.

وی خاطر نشان کرد: چندین قرن غم‌انگیز بر مسلمانان گذشته و جنایات فراوانی علیه دنیای اسلام به وقوع پیوسته اما در عصر ما بازشناسی اسلام صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

نوری‌همدانی با تاکید بر تفهیم و تبیین این مسائل به دانشجویان عنوان کرد: دانشگاه‌های اسلامی دارای چند مزیت هستند که نخستین مورد آن، توأم بودن علوم اسلامی با جهان‌بینی الهی است در حالی که دشمنان به سکولاریزه کردن دانش پرداختند.

این مرجع تقلید خواستار جهت‌گیری اسلامی و الهی در علوم دانشگاهی به ویژه علوم انسانی شد و گفت: علوم انسانی دانشگاه‌های ما هنوز دارای مظاهر غربی هستند در حالی که خداباوری و الهی‌نگری در علوم اسلامی وجود دارد بنابراین مدیریت جدید دانشگاه آزاد باید تمام دروس را بر اساس سنن اسلامی و قرآنی تنظیم کند.

وی با بیان اینکه سیاست اسلامی بر اساس عدالت و صداقت است بیان داشت: اسلام از ظلم و سلطه منزه بوده و بنای آن بر درستی و صداقت است ضمن اینکه دین اسلام در پی ساختن امتی توانمند و عزت‌مدار بوده و این توانمندی باید در تمام زمینه‌ها از جمله اقتصاد، سیاست و امور نظامی وجود داشته باشد.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به اهداف عالی اسلام مبنی بر ساختن امتی عزت‌مند گفت: مسلمانان واقعی هیچ‌گاه زیر بار ظلم و ستم نرفته و روزبه‌روز بر قدرت و عظمت خویش می‌افزایند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر تحقق اقتصاد اسلامی تصریح کرد: اقتصاد اسلامی به گونه‌ای نیست که تنها یک درصد بر 99 درصد دیگر حکومت کرده و تمام ثروت‌ها را در اختیار داشته باشند زیرا اسلام در پی برخوردار ساختن همه مردم از زندگی نسبتا مرفه است.

وی افزود: اسلام علاوه بر موارد مذکور در پی ایجاد حوزه‌ای با حاکمیت اخلاق و الهیات است بنابراین باید مبانی تمام علوم در دانشگاه‌ها اسلامی شده و سعی شود که فرهنگ طاغوتی موجود در کتاب‌ها از بین برود.

نوری‌همدانی با اشاره به ضرورت وجود اساتید مجرب و اخلاق‌مدار در دانشگاه‌ها گفت: اساتید تاثیر فراوانی بر تعلیم و تربیت دارند و روایات فراوانی نیز در این خصوص از ائمه اطهار(ع) وجود داشته و علاوه بر این تاکید زیادی بر خودسازی اساتید در اسلام صورت گرفته است.

این مرجع تقلید خواستار اختصاص مزیت‌های بیشتر برای افراد باتقواتر شد و افزود: دانشجویان نیز باید تربیت‌پذیر باشند و این یکی از مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ نیز افراد مختلف در مقابل دین الهی برخوردهای متفاوتی داشته‌اند گفت: اسلام برای ابوجهل‌ها و ابوسفیان‌ها همان تعالیمی را داشت که برای عمارها و سلمان‌ها به ارمغان آورد اما برداشت اشخاص از دین متفاوت بوده است.

نوری‌همدانی خواستار ارتباط بیشتر دانشجویان با حوزه‌های علمیه و طلاب علوم دینی شد و ابراز کرد: بیداری اسلامی منطقه امروز به دنبال یافتن پاسخ‌ سئوالات خود از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های اسلامی است بنابراین باید تلاش کنیم تا اسلام واقعی را به طور صحیح به مسلمانان و سایر مردم جهان بشناسانیم.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول