اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین تحولات سوریه

تشدید اختلافات مخالفان سوری در نشست "دوستان سوریه" در استانبول

خبرگزاری فارس: رسانه‌ها خبری از تشدید اختلافات گروه‌های مخالف سوری در نشست موسوم به "دوستان سوریه" در استانبول خبر داده و تاکید کردند، این گروه‌ها نتوانستند به راهکاری برای حل اختلافات و اتحاد با یکدیگر دست یابند.

تشدید اختلافات مخالفان سوری در نشست "دوستان سوریه" در استانبول

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الحقیقه، مخالفان سوری در نشست موسوم به "دوستان سوریه" که روز گذشته در استانبول با هدف دستیابی به اتحاد با یکدیگر برگزار شده بود، نتوانستند به توافق نظری دست یابند.

به همین دلیل نشست روز گذشته دوستان سوریه در استانبول شاهد خروج برخی از مخالفان سرشناس و اعضای این گروه‌ها از جلسه بود.

"هیثم المالح"، از شورای ملی کردهای مخالف با تاکید بر اینکه گروه موسوم به "شورای ملی سوریه" به دیگر گروه‌های مخالف احترام نمی‌گذارد و برنامه‌های آنها را نادیده می‌گیرد و از این جلسه خارج شد.

دیگر مخالفان حاضر در این نشست نیز با اعلام منشوری برای آینده سوریه شورای ملی را به عنوان نماینده مردم این کشور معرفی کردند.

این نشست در حالی برگزار شد که هیئت هماهنگی ملی برای تغییر و دمکراسی که احزاب ملی، عربی، کرد و سوسیالیست را در برمی‌گیرد، نشست استانبول را تحریم کرده و در آن حضور نیافتند.

اما "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا موافقت سوریه با طرح "کوفی عنان"، فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب را گامی مهم برشمرد.

کلینتون در این‌باره گفت: این موافقت باید به صورت فوری با اقدامات عملی همراه شود.

اظهارات هیلاری کلینتون در حالی مطرح شد که "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه با سفر به شهر بحران‌زده حمص و بازدید از مناطق مختلف و آسیب دیده به ویژه شهر "باباعمرو" با مردم این منطقه از نزدیک دیدار و گفتگو کرد.

اما وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در نشست استانبول شرکت نمی‌کند و "لوکاشویچ"،‌ سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز گذشته در نشست هفتگی خود گفت که روسیه بسان نشست قبلی این گروه که 24 فوریه در تونس برگزار شد در این نشست هم شرکت نمی‌کند.

وی درباره دلیل عدم شرکت روسیه در نشست استانبول را یک‌جانبه بودن نشست و عدم دعوت از تمامی گروه‌های درگیر در سوریه بیان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه افزود: برگزاری نشست قبلی گروه "دوستان سوریه" در تونس نشان داد که شرکت‌کنندگان در آن به دنبال یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران سوریه نیستند، بلکه می‌خواهند برای مداخله خارجی در امور داخلی این کشور زمینه‌سازی کنند.

وی تاکید کرد که مسکو در مقطع کنونی تمام توجه خود را بر موفقیت‌آمیز بودن ماموریت کوفی عنان در سوریه معطوف کرده و امیدوار است که عنان بتواند تمامی طرف‌های درگیر در سوریه را پشت میز مذاکره جمع کند.

لوکاشویچ با انتقاد از رویکرد دو گانه کشورهای غربی در برخورد با تحولات سوریه، گفت: در مسئله یمن سازمان ملل متحد با استفاده از ابزار شورای امنیت، یمنی‌ها را به توافق داخلی سوق داد و آنان را واداشت که به جستجوی راه‌های صلح آمیز بپردازند.

وی افزود: درباره بحران سوریه نیز باید چنین رویکردی در پیش گرفته شود و ما با اشراف به اهمیت این موضوع در این راستا کار می‌کنیم و در صدد هستیم که به موفقیت ماموریت عنان در سوریه کمک کنیم.

از سوی دیگر "رابرت فورد"، سفیر آمریکا در سوریه روز گذشته اعلام کرد که گزارش‌هایی در اختیار دارد که ثابت می‌کند، مخالفان مسلح در این کشور حقوق بشر را نقض کرده‌اند.

فورد در نشست روز گذشته کنگره آمریکا گفت: گزارش‌هایی از سال گذشته درباره اقدامات مخالفان مسلح سوری در اختیار دارد که نقض حقوق بشر به واسطه آنها را به اثبات می‌رساند.

وی در ادامه گفت که معتقد است، نظامی کردن اوضاع سوریه بهترین راه برای حل بحران سوریه نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول