اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با مناظر زیبای طبیعی زنجان

سد گلابر در انتظار گردشگران و مسافران نوروزی است

خبرگزاری فارس: سد گلابر یکی از قطب‌های گردشگری استان زنجان است، که در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی است.

سد گلابر در انتظار گردشگران و مسافران نوروزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان سد مخزنی گلابر در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان و در سه کیلومتری روستای گلابر و بر روی رودخانه سجاس شهرستان ایجرود واقع شده است.

در روستای گلابر یک باب مسجد و یک قلعه تاریخی نیز موجود است و علاوه بر این دو اثر باستانی قرار گرفتن روستا در کنار دو رودخانه مهم از شعبات قزل اوزن و در کوهپایه یک دیواره کوهستانی که به طرف یک دشت کوچک ولی زیبا قرار دارد، جاذبه‌‌های توریستی این روستا را به منظور گردشگری افزون‌تر کرده است.

علاوه بر آن با افتتاح سد گلابر که در فاصله سه کیلومتری این روستا قرار دارد و همچنین با ایجاد تفرجگاه‌های توریستی در کنار آن نیز زیبایی هر چه بیشتری به این منطقه بخشیده است.

آب و هوای این روستا بسیار خوب بوده و برای استراحت و رهایی از آلودگی‌های شهری مکان بسیار مناسبی است.

با مرمت آثار تاریخی موجود در این روستا و آب‌ و هوای مطلوب در این روستا، در سال‌های آینده این منطقه می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری در استان تبدیل شود.

آب آشامیدنی روستای گلابر به صورت لوله‌کشی از یک چاه مادر که در شمال شرقی آبادی در کنار رودخانه جوقین چای قرار دارد تامین می‌شود.

آب آشامیدنی مورد نیاز به وسیله پمپ به یک منبع آب که در قسمت شمال بر روی تپه‌ای قرار دارد پمپاژ شده و بعد از تصفیه مورد استفاده اهالی قرار می‌گیرد.

در روستای گلابر فعالیت کشاورزی از قدمت زیادی برخوردار است و اساس فعالیت‌های روستا را شکل می‌دهد، مهم‌ترین منبع درآمد روستا نیز از بخش کشاورزی و فعالیت‌های مربوط به آن از جمله دامداری و باغداری است.

در روستای گلابر کشت به دو صورت دیم و آبی رواج دارد و عمده ترین محصولات زراعی آبی بیشترین سطح زیرکشت مربوط به یونجه بوده و در کل بیشترین اراضی زراعی آبی و دیمی روستا مربوط به کشت گندم و جو است.

تاریخ ساخت این روستا مشخص نیست، ولی آثار تاریخی موجود در این روستا نشان‌دهنده‌ قدمت بالای این روستا است.

در این روستا آثار تاریخی از جمله قلعه زیبا در بالای کوه مشرف به روستا و در دامنه غربی این قلعه بنای تاریخی مسجد جامع گلابر واقع شده است.

انتهای پیام/س30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول