اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رونق آیین‌های سنتی نوروز در ریگان

خبرگزاری فارس: "چوچاپ"، "حنابندان" و "دست‌چاپ" از آیین‌های سنتی شهرستان ریگان به شمار می‌روند که در ایام نوروز از رونق خاصی برخوردار هستند.

رونق آیین‌های سنتی نوروز در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، "چوچاپ" و "حنابندان" از آیین‌های سنتی ریگان به شمار می‌روند که در ایام نوروز از رونق خاصی برخوردار هستند، این مراسم‌ها با گذشت سال‌های طولانی هنوز در مراسمی چون عروسی و جشن‌های ملی و مذهبی در این شهرستان برگزار می‌شود.

در آیین "چوچاپ" افراد به صورت زوج به زوج همگام با صدای طبل چوب‌هایی را که در دست دارند به هم می‌زنند و با صدای دل‌نشین این چوب‌ها شور و نشاط ویژه‌ای به مراسم داده می‌شود.

این مراسم سنتی توسط افراد مسن بهتر و باشکوه‌تر از افراد جوان برگزار می‌شود، زیرا آنها تجربه بیشتری در این زمینه دارند.

آیین سنتی "حنابندان" نیز یکی دیگر از مراسمی است که در جشن‌های عروسی در نوروز جایگاه ویژه‌ای دارد، براساس این رسم کهن، سر و دست داماد را حنا می‌بندد و گذشتگان معتقد هستند، این امر موجب شادی و نشاط داماد و بیرون رفتن گناه، کینه و غرور از وجود وی می‌شود.

مراسم "دست‌چاپ" یکی دیگر از مراسم سنتی ریگان است که با گذشت سال‌ها هنوز از رونق ویژه‌ای در بین مردم این شهرستان برخوردار است.

*با اجرای آیین "چوچاپ" راه گذشتگان را ادامه می‌دهیم

یکی از چوب‌بازان آیین "چوچاپ" به خبرنگار فارس در ریگان گفت: آیین سنتی "چوچاپ" یکی از مراسم‌هایی است که در ایام نوروز در شهرستان ریگان برگزار می‌شود و افراد با داشتن چوب‌هایی به طول دو متر و یا کمتر به اجرای آن می‌پردازند.

خوبیار فرامرزی با بیان اینکه در این آیین هر چه تعداد افراد بیشتر باشد بر کیفیت مراسم افزوده می‌شود، اظهار کرد: در این مراسم افراد باید به صورت زوج باشند و رو به روی یکدیگر این مراسم را انجام دهند و چوب‌ها را همزمان با صدای دهل و طبل به یکدیگر بزنند.

وی گفت: این آیین را اجداد ما از گذشته‌های دور به فرزندان خود یاد می‌داده‌اند و اکنون ما نیز برای ادامه دادن راه آنها این آیین را اجرا می‌کنیم تا این سنت دیرینه فراموش نشود.

محمد دهقان یکی دیگر از افراد چوب‌باز شهرستان ریگان افزود: ما در تمام مراسم سعی می‌کنیم تا آیین‌های سنتی را اجرا کنیم تا این یادگاران گذشتگان به دست فراموشی سپرده نشود، زیرا فراموشی این مراسم مساوی با از بین رفتن میراث به یادگار مانده از بزرگانمان است.

* تأمین بخشی از هزینه‌های عروسی با اجرای "حنابندان"

خلیل رشیدی یکی از افراد پیشکسوت در امر مراسم سنتی شهرستان ریگان نیز به خبرنگار فارس در باره مراسم سنتی "حنابندان" گفت: این مراسم در ریگان بعد از آیین "چوچاپ" برگزار می‌شود و طی آن دستان و یا موی سر داماد و یا بچه‌ای که مراسم ختنه‌سوران برای وی برگزار می‌شود را حنا می‌بندند.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم یک نفر به عنوان مسئول کار حنابندان را انجام می‌دهد، تصریح ‌کرد: با انجام این آیین داماد به صورت فردی پاکیزه زندگی مشترک خود را آغاز می‌کند.

رشیدی از دیگر مزایای حنابندان در روستاهای ریگان را جمع‌آوری مقداری از هزینه‌های عروسی اعلام کرد و افزود: در زمان آیین حنابندان افرادی که در عروسی حضور دارند، مقداری پول بر روی سر داماد و یا دستان وی می‌گذارند و داماد این پول را برای هزینه‌های مراسم عروسی خرج می‌کند.

عزیز شهکیی یکی از افرادی که در اجرای آیین سنتی "دست‌چاپ" مهارت دارد، گفت: بعد از مراسم "چوچاپ" و "حنابندان" داماد را بر روی دوش یکی از مردان منطقه می‌گذارند و مردم در اطراف آنها شروع به اجرای آیین "دست‌چاپ" می‌کنند.

وی درباره چگونگی اجرای آیین "دست‌چاپ" خاطر نشان کرد: این مراسم همزمان با صدای دهل برگزار می‌شود و با پایان این آیین، مراسم عروسی نیز پایان می‌یابد.

* حفظ آیین‌های سنتی ریگان با ثبت ملی

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان ریگان به خبرنگار فارس گفت: این مراسم از آیین‌های سنتی شهرستان ریگان است که باید در زمینه احیا آن تلاش شود.

رسول اسدآبادی با اشاره به تلاش برای ثبت ملی آیین‌های سنتی ریگان هدف از این حرکت را فراموش نشدن میراث گذشتگان ذکر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان ریگان دارای جاذبه‌ها و مراسم سنتی ویژه‌ای است که در کشور بی‌نظیر هستند که از آن جمله می‌توان به بزرگ‌ترین تپه‌های شنی جهان به عنوان مناظر بدیع و چشم‌اندازه‌ای طبیعی ریگان اشاره کرد.

اسدآبادی گفت: در ایام نوروز برنامه‌هایی از جمله شتر سواری، ریگ‌ درمانی و فوتبال ساحلی در تپه‌های شنی ریگان برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: مقبره "شاه خورشید"، "جنگل کهور" و "قنات‌های پر آب روستای رستم‌آباد چاه ملک" از دیگر جاذبه‌های شهرستان ریگان است.

-------------------------------

گزارش از موسی ملائیان

-------------------------------

انتهای پیام/س10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول