اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گرد و غبار مهمان ناخوانده نوروز در جنوب کرمان

خبرگزاری فارس: مردم جنوب کرمان در حالی به استقبال ایام نوروز می‌روند که از شب گذشته باد شدید و گرد و غبار شرایط سختی را برای آنها ایجاد کرده است.

گرد و غبار مهمان ناخوانده نوروز در جنوب کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان مردم در حالی خود را برای ایام نوروز آماده می‌کنند که گرد و غبار شدید زودتر از نوروز به مناطق جنوبی استان کرمان رسیده است.

وزش بادهای شدید همراه با گرد و غبار و ریزگردها موجب شده مردم برای خرید مایحتاج به سختی از منازل خود خارج شوند.

مهمان ناخوانده این روزهای استان به ویژه شهرستان‌های جنوبی کرمان که از امروز وارد این مناطق شده است بر زندگی روزمره و کار مردم اثر گذاشته و آلایندگی شدید هوا و وجود ریزگردها و گرد و خاک زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده است.

وجود ریزگردها و گرد و خاک چهره‌ای بسیار نازیبا برای بهار معروف شهرهای جنوبی کرمان به ارمغان آورده و درختان، خودروها و طبیعت سرسبز این مناطق رنگ خاکستری به خود گرفته‌اند.

در شرایطی که همه ساله در این ایام به دلیل بهار زودرس و طبیعت سرسبز و دل‌انگیز مردم این مناطق به دامان طبیعت می‌رفتند، ولی امسال گرد و غبار همه را خانه‌نشین کرده است.

ریزش گرد و خاک که امروز نیز ادامه دارد باعث شده بار دیگر چشم مردم از شدت سوزش و خارش به هم دوخته شود.

یکی از شهروندان جیرفتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با این شرایط آب و هوایی امکان حضور در طبیعت وجود ندارد و باید فعلاً در خانه بمانیم.

ایمان فرزان افزود: در این شرایط باید با تجهیزات مناسب از جمله ماسک برای خرید مایحتاج به خارج از خانه برویم.

شهروند منوجانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: وزش شدید باد در شهرستان منوجان موجب قطع برق شده و امیدورایم هرچه زودتر این مشکل رفع شود.

حسین اوژند افزود: در این شرایط که گردوغبار از آسمان می‌بارد بهترین کار ماندن در خانه است تا شاید شرایط آب و هوایی بهتر شود.

شهروند عنبرآبادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مردم برای خریدهای ضروری با پوشیدن ماسک به خیابان‌ها می‌آیند و پس از انجام کارهای خود به سرعت به خانه‌هایشان برمی‌گردند.

علی داور بیان داشت: مردم در روزهای پایانی سال که اقدام به خانه تکانی و نظافت منازل خود پرداختند باید از فردا مجدداً  خانه تکانی کنند.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان جیرفت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شدت باد روز گذشته در مناطق شمالی استان کرمان بود، که از دیشب این پدیده به ما رسیده است.

فهیم شریفی افزود: شدت باد امروز در شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد و کهنوج بسیار بالا بود و در بعضی مناطق سرعت باد 75 کیلومتر در ساعت است.

شریفی تصریح کرد: اکنون دید افقی بسیار کم شده است و به حدود 100 متر رسیده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط افت دما نیز داریم، خاطرنشان کرد: این میزان افت دما در حد یخبندان و سرمازدگی محصولات کشاورزی نیست و کشاورزان در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

شریفی بیان داشت: این گرد و غبار از مناطق بم و زاهدان بلند شده و به دلیل فشار بالا در منطقه و همچنین شدت باد در مناطق حوالی موجب گرد و غبار شدید شده است.

وی عنوان کرد: وجود باد و بالا بودن فشار موجب گرد و خاک فراوان در منطقه شده که البته اوج این پدیده امروز است و فردا از میزان آن کاسته می‌شود.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان جیرفت خطاب به سالمندان و افرادی که دچار بیماری‌های تنفسی هستند، گفت: این افراد در این شرایط نباید از منزل خارج شوند و این هوا برای آنها بسیار مضر است.

عبدالرضا شیروانی رئیس اداره هواشناسی پنج شهرستان جنوبی استان کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در منوجان اظهار داشت: بر اساس برخورد جبهه سرد از هندوستان و جبهه گرم از روسیه در استان سیستان و بلوچستان این شرایط آب و هوایی پدید آمده است.

وی افزود: این شرایط آب و هوایی در جنوب شرق تا سه‌شنبه شب ادامه دارد و مردم باید در این مدت مراقب سلامتی خود باشند.

شیروانی تصریح کرد: سالمندان در این شرایط آب و هوایی نباید از منازل خود خارج شوند و گردوغبار پراکنده در هوا برای آنها بسیار خطرناک است.

به گزارش فارس در این شرایط ستاد تسهیلات نوروزی استان کرمان تمهیدات ویژه‌ای را برای اسکان فوری مسافران نوروزی اندیشیده است.

-----------------------------

گزارشی از: سعید سعیدی 

-----------------------------

انتهی پیام/ح10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول