اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شهر خورموج استان بوشهر

جشنواره استانی دو بیتی و جایزه ادبی محمد خان دشتی پایان یافت

خبرگزاری فارس: جشنواره استانی دو بیتی و جایزه ادبی محمدخان دشتی با معرفی نفرات برتر صبح امروز در سالن شهرداری خورموج به کار خود پایان داد.

جشنواره استانی دو بیتی و جایزه ادبی محمد خان دشتی پایان یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی جشنواره استانی دو بیتی و جایزه ادبی محمدخان دشتی با معرفی نفرات برتر صبح امروز در سالن شهرداری خورموج به کار خود پایان داد.

 

در این آیین پژوهشگر خورموجی گفت: محمدخان حاکمی حکیم بوده و خانی مقتدر و خوش ذوق، شاعر، هنرمند و پشتیبان شاعران و هنرمندان و به ویژه آنان که تنگدست بوده‌اند بوده است.

اصغر منصوری‌نسب افزود: اگر بخواهیم چند غزل‌سرای بزرگ استان‌های فارس و بوشهر را در ‏200 سال گذشته برگزینیم بی‌گمان محمدخان دشتی یکی از بزرگ‌‌ترین غزل‌سرایان دو سده‌ی اخیر در این دو استان است.

پژوهشگر خورموجی ادامه داد: اغلب شاعران منطقه از سوی او مورد حمایت مالی و معنوی قرار می‌گرفتند یا به آنان زمین‌های کشاورزی اهدا شده است و این ویژگی‌ها و کارهای عام‌المنفعه است که در نظر مردم، او به خانی بخشنده و هنرمند بدل شده است.

منصوری‌نسب اضافه کرد: ‏قلعه محمدخان روزی محفل سرداران و علمای پاکدل ‏و وارسته و شعرایی چون فایز، ملاحسین کبگانی، احمد فقیه، افراسیاب تورانی(متخلص به توران) و دیگران می‌شود و علما به بحث و مجادله می‌نشینند.

وی تصریح کرد: محمدخان برخلاف فایز که دوبیتی سراست غزل را برمی‌گزیند چون فیلسوف است و غزل برای معانی فلسفی مناسب‌تر است.

در این مراسم پس از شعرخوانی و قرائت بیانیه هیئت داوران توسط غلامرضا ابراهیمی نفرات برتر معرف و از آنان تقدیر شد.

در بخش کلاسیک هیئت داوران کسی را حائز رتبه نخست ندانست و شریعت رسولی از دیر و صدیقه زیارتی از دشتی دوم و سوم شدند و از علی مطهری از کنگان و ایمان جمشیدپور از خورموج تقدیر شد.

در بخش گویشی معصومه خدادادی از دشتستان،مهدی شیخیانی از دشتی و حسین بازپیچ از دشتی به ترتیب اول تا سوم شدند و از لیلا ناظری‌زاده از دشتی به عنوان برگزیده  ویژه تقدیر شد.

این جشنواره با حمایت شهرداری و شورای شهر خورموج و توسط انجمن ادبی فایز دشتی و طلوع شهر شنبه برگزار شد.

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول