اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

میانگین کشوری 750 گرم

هر تبریزی روزانه 100 گرم زباله تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: در تبریز به لحاظ مصرف‌گرایی بیشتر به طور متوسط هر نفر حدود 100 گرم زباله بیشتر در روز تولید می‌‌کند.

هر تبریزی روزانه 100 گرم زباله تولید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بیوک رئیسی بعد از ظهر امروز در بازدید از وضعیت مدیریت پسماندهای بیمارستانی کلانشهر تبریز گفت: پسماندها ثروت محسوب می‌شود اما درک نادرست بشر موجب نقمت شدن این نعمت شده است.

وی با اشاره به تهدید تلنبار زباله بدون مدیریت آن در زباله‌گاه‌های شهری گفت: انتشار شیرابه زباله گاه می‌تواند آلودگی شدیدی را در یک منطقه وسیع برجای گذارد.

رئیسی سرانه تولید زباله در استان را بالا دانست و افزود: این آمار در شهرها نزدیک به دو برابر روستاها و تقریبا 750 گرم برای هر نفر است که در تبریز به لحاظ مصرف‌گرایی بیشتر به طور متوسط هر نفر حدود 100 گرم زباله بیشتر در روز تولید می‌‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی اولین گام برای مدیریت موضوع را فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله و پرهیز از اسراف و اجرای آن را از وظایف محیط زیست و شهرداری دانست و تصریح کرد: گام دوم تفکیک زباله و جدا کردن مواد قابل بازیافت آن هست که در تبریز عمده قسمت زباله از نوع زباله ارگانیک بوده و می‌تواند دوباره به چرخه حیات برگردد.

رئیسی با اشاره به پسماندهای شیمیایی ناشی از فعالیت‌های کشاورزی اضافه کرد: متاسفانه کشاورزان، کود شیمیایی را به دلیل کمبود دانش به کود آلی ترجیح می‌دهند و این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی و تشویق کشاورزان برای استفاده بیشتر از این کودهای کمپوست دارد.

وی زباله‌های خطرناک صنعتی و فلزی را که کمتر از 15 درصد زباله‌ها را تشکیل می‌دهند، بخش دیگری از چالش‌های مدیریت پسماند استان دانست و از نهایی شدن واگذاری محل اجرای لندفیل صنعتی استان خبر داد.

رئیسی با ابراز خرسندی از آماده شدن لندفیل جدید با سلول‌های بهداشتی در تبریز از همت مسئولان استان و تلاشگران شهرداری تبریز قدردانی کرد و گفت: این لندفیل دومین لندفیل بزرگ استاندارد و بهداشتی کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با اشاره به قانون مدیریت پسماندها تصریح کرد: برابر این قانون، تولیدکننده زباله باید متولی مدیریت، انتقال، دفع و دفن آن باشد که در این خصوص بیمارستان‌ها در اولویت توجه هستند زیرا آلودگی زباله‌های عفونی و فرآیند مدیریت، بی‌خطرسازی و دفع و دفن آن بسیار خطرناک است و نمی‌توان در مورد آن سهل‌انگاری کرد.

وی با اشاره به افزایش کمی برخی از زباله‌ها در میان پسماندهای شهری تصریح کرد: زباله‌های شیمیایی مثل باطری‌ها و قطعات رایانه‌ها، زباله‌های الکترونیکی و سموم نیز جزو پسماندهای بسیار خطرناک است که مدیریت آن نباید با مدیریت زباله‌های شهری آمیخته شود.

رئیسی تاکید کرد: نباید مدیریت زباله‌های خطرناک آمیخته با پسماندهای شهری صورت پذیرد ولی فعلاً متولی مشخصی برای مدیریت اینگونه پسماندها مشخص نشده و باید روش‌های نوینی برای مدیریت آن تدوین شود.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول