اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

مراقبات نوروزی

خبرگزاری فارس: در ایام تعطیلات عید نوروز توجه به سلامت روحی و معنوی همچون توجه به سلامتی جسمی نیاز است و باید مورد توجه عموم مردم واقع شود.

مراقبات نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، توجه به زبان و گفتار، چشم، تغذیه و خوراکی، گوش دادن، همنشینی با دیگران و غیره از مواردی است که در این یادداشت مورد تاکید قرار داده شده است.

 مراقب زبان خود باشیم

در تعطیلات نوروز که دید و بازدیدها و میهمانی رفتن‌ها به اوج خود می‌رسد مراقب زبان خود باشیم علمای اخلاق بیش از 25 گناه کبیره برای زبان برشمرده‌اند و به تعبیر یکی از علمای اخلاق اگر انسان از ناحیه زبان جهنمی نشود امیدی برای سعادتش وجود دارد قرآن کریم توصیه اکید می‌کند که انسان در درجه اول خود از بیان سخنان لغو و بیهوده پرهیز کند و از سوی دیگر اینگونه سخنان را نشنود بیاییم از این نعمت بی‌بدیل  الهی برای کارهای خیر و بیان مطالبی که مطمئنیم که رضای خدا در آن در نظر گرفته شده است، استفاده کنیم.

مراقب چشم خود باشیم

چشم، نعمت بزرگ و هدیه بی‌بدیل الهی است که شکرانه آن با بکارگیری این نعمت در مسیر رضای خداوند بزرگ است  مراقب باشیم دید و بازدیدها و معاشرت‌های نوروزی تبدیل جلسات لهو و اختلاط محرم و نامحرم نشده و زمینه برای چشم چرانی‌های شیطانی و نگاه‌های هرزه فراهم نشود.

قرآن کریم در سوره مبارکه نور به مردان و زنان مؤمن دستور می‌دهد مراقب چشم خود بوده و آن را از نگاه نامحرم فرو گیرند، یادمان باشد امام صادق (ع) می‌فرماید نگاه حرام تیری از تیرهای شیطان است و چه بسا یک نگاه حرام حسرت طولانی و شهوت غیر قابل کنترلی را به ارمغان می‌آورد.

مراقب تغذیه و خوراکی‌‌ها باشیم

همچنانکه تغذیه نامناسب و غیر استاندارد ضررهای جسمی فراوانی دارد، تغذیه و خوراکی‌های غیرمشروع نیز آثار و تبعات وحشتناکی در پی دارد تأکید آیات و روایات بر این است که تغذیه و لقمه اثر مستقیمی به سعادت و شقاوت خود انسان و حتی نسل او دارد. حتی در روایتی از پیامبر اعظم (ص) آمده است اگر از مشروع و حلال بودن لقمه مطمئن نیستی آن را از دهانت بیرون بریز.

ضمن اینکه از پرخوری و شکم بارگی هم شدیداً نهی شده است در روایتی از رسول خدا(ص)  می خوانیم هیچ چیزی نزد خدا مغبوض‌تر از شکم پر نیست.

مراقب گوش خود باشیم

بسیاری از گناهان مانند غیبت، تهمت، دروغ، موسیقی‌های حرام و غیره از طریق گوش در دل و جان آدم رسوخ و آن را آلوده می‌کند همچنانکه مراقبت گوش از آلودگی‌های صوتی و عفونی ظاهری پسندیده است مراقبت آن از آلودگی‌های معنوی بسیار پسندیده و ضروری است.

مراقب دوستان همنشینان خود باشیم

همنشینی و دوست تأثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت انسان و خوشبختی و یا بدبختی او در دنیا و آخرت دارد در مضامین اسلامی و همچنین سخن بزرگان تأکید زیادی به حساسیت و گزینش نسبت به انتخاب دوست و همنشین  وجود دارد چه بسا یک لحظه همنشینی با انسان ناباب سرنوشت انسان را تغییر داد و او را به بی‌راهه ابدی بکشاند و بر عکس لحظه‌ای معاشرت با انسان مؤمن و معتقد سعادت دنیا و آخرت را برای فرد به ارمغان بیاورد.

قرآن کریم با حساسیت تمام این موضوع را دنبال کرد و هشدارهای لازم در این خصوص را ارائه کرده است سوره مبارکه مدثر یکی از علت‌های جهنمی شدن انسان را همنشینی او با انسان‌های بد‌سرشت بیان فرموده و سوره فرقان سرنوشت انسان ظالم را چنین ترسیم کرده است در روز قیامت انسانی که به خود ظلم کرده و عمر و سرمایه خود را تباه کرده است دستانش را گاز گرفته و می‌گوید: ای کاش با فلانی طرح رفاقت نمی‌ریختم، چرا که مرا از مسیر حق و حقیقت منحرف کرد.

از این رو امام سجاد(ع) توصیه می‌فرماید: همواره با کسانی معاشرت کنید که اهل دین و معارف دینی باشند.

مراقب نماز باشیم

نماز هدیه خدا به انسان و نردبان تعالی و معراج انسان و ستون اصلی خیمه دین است در هیاهوی دید و بازدید‌ها، مهمانی‌ها، شب نشینی‌ها و سرگرمی‌های نوروز باید مراقب بود که لطمه‌ای به جایگاه و حرمت این واجب کلیدی الهی نخورد.

آن‌ها که اهل اقامه نماز نیستند بحث جدایی دارند اما کسانی که اهل نماز هستند توجه داشته باشند که سبک شمردن آن و بی‌اعتنایی به نماز عقوبت الهی دارد و موجب غضب و سخط  الهی شده و انسان را از دایره ایمان خارج می‌کند.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است وقتی بنده‌ای از نمازش کم بگذرد و نسبت به آن سهل انگاری کند، خداوند به ملائکه‌اش خطاب می‌کند، رهایش کنید،  گویا او غیر مرا یافته و حاجات و نیازهایش را از غیر من می‌خواهد چنانچه در روایتی از امام صادق(ع) می خوانیم (کسی که نمازش را سبک بشمارد از ما نیست).

مراقب ایام فاطمیه باشیم

نوروز امسال با یاد و نام حضرت زهرا (س) شروع می‌شود در نیمه دوم فروردین ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) به روایت اول را در پیش رو داریم و اوائل اردیبهشت ماه، فاطمیه دوم و دهه سوم اردیبهشت سالروز ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) را شاهد خواهیم بود با این حساب سال 1391 سال حضرت زهرا(س) است. پس خوب است در دید و بازدیدهای نوروزی فرهنگ فاطمی بخصوص عفت و حجاب فاطمی مد نظر بیشتر قرار گرفته و مردم ولایتمدار و اهل بیتی ایران زمین ارادات خود به اهل بیت پیامبر(ص) را بیش از پیش به نمایش بگذارند.

مراقب فرزندان خود باشیم

توصیه‌های بهداشتی و مراقبت از سلامتی فرزندان بسیار مهم است بعد دیگر قضیه مراقبات تربیتی و معنوی از فرزندان و توجه به ابعاد روحی و روانی آنان است که بحث بسیار دامنه‌دار و وسیعی است. اما به همین مقدار بسنده می‌شود که در روایات از سویی بر محبت صادقانه به فرزندان و از سویی توجه به تربیت دینی آنان مورد تأکید قرار گرفته است چنانچه پیامبر اعظم (ص) می‌فرماید فرزندانتان را تکریم کنید و آنان را با ادب و تربیت نیکو بیارایید نکته مهم دیگری که از لحاظ روان شناسی بسیار مهم است اعتدال در نگاه فرزندان به‌ویژه در بین جمع و منظر اجتماع است که در روایتی مورد عنایت قرار گرفته و به نقل از پیامبر اعظم(ص) آمده است بین فرزندان با عدالت و اعتدال رفتار کنید و از نگاه، رفتار و گفتار تبعیض آمیز بین آنان دوری کنید این مهم بخصوص در ایام نوروز که دید و بازدیدها و معاشرت‌ها به حداکثر می‌رسد و توجه به شخصیت و شرافت فرزندان ضروری‌تر است بسیار باید ملاحظه شود.

مراقب خود باشیم

سرپرست خانواده، رییس خانواده و الگوی تمام عیار همسر و فرزندان در حوزه‌های مادی و معنوی است اگر پدر خانواده از لحاظ مراعات مقررات و ضوابط و یا اصول اخلاقی و شرعی سهل‌انگاری نماید این معضل به درون خانواده و سطح همسر و فرزندان نیز سرایت می‌کنند. لذا قرآن کریم برای استقرار نظام معنوی در خانواده و جامعه دستور «علیکم بانفسکم» را صادر می‌کند. یعنی ابتدا خود را با آرایش دینی و معنوی مزین کنید سپس به خانواده و جامعه بپردازید، نگاه کوچک‌ترها به بزرگ‌ترها است و این وظیفه بزرگ‌ترها است که با توجه و تنفیذ به آداب و احکام دینی خانواده و جامعه‌ای نمونه و اخلاقی را پایه‌گذاری نمایند.

مراقب خانواده خود باشیم

طبق حکم قرآن کریم مرد رییس خانه و خانواده است و همچنان‌که مسئولیت پرداخت نفقه و تأمین معیشت آنان را بعهده دارد مسئولیت تربیت معنوی و دینمدار کردن خانواده با اوست.

قرآن کریم درآیه‌ای این وظیفه را به صورت بسیار صریح و البته مؤکد بیان می‌کند در این شریفه مرد به عنوان رییس خانواده مؤظف می‌شود خودش را و خانواده‌اش را از افتادن در آتش جهنم نگهدارد و پیش زمینه‌های گناه و معصیت را از زندگی خود و خانواده رفع کند.

مراقب تفریحات خود باشیم

اسلام دین خشن و سخت‌گیری نیست بلکه آیات و روایات،  موارد متعددی به چشم می‌خورد که نشان از ظرافت، آسانی و توجه به غرائض و اقتضائات انسانی دارد اما نکته اینجاست که مسیر و وسیله نشاط و تفریح نباید با روح عبودیت و تقوا در تضاد باشد انسان عبدالله است و تفریح و نشاط او هم باید منطبق به آموزه‌های دینی او باشد در غیر این صورت تفریح و شادی و بال انسان شده و در جهان آخرت دردسر ساز و مایه خذلان  می‌شود.

بنابراین در ایام نوروز که بیشترین بستر برای تفریح و شادمانی آماده است مراقب باشیم در دامن گناه و معصیت نیفتیم چرا که خداوند بزرگ در قرآن کریم تفریح ناسالم را موجب نزول عذاب و هلاکت عنوان فرموده است چنانکه در قرآن کریم می‌خوانیم، هنگامی که هلاکت  قومی را اراده کردیم آنان را در سرگرمی‌ها و تفریحات ناسالم و غیر مشروع گرفتار ساختیم.

توجه داشته باشیم که گناه جدید موجب بلای جدید است. امام رضا«ع» می‌فرماید،  هرگاه مردم گناهانی را مرتکب شوند که تاکنون سابقه نداشته است خداوند هم بلاهای ناشناخته و شگفت انگیز جدیدی را برآن نازل می‌فرماید.

عیدنوروز در صورتی مبارک است که منجر به گناه و معصیت نشود به تعبیر امام علی«ع» هرروزی که در آن گناه نباشد آن روز عید است. بدانیم شاه کلید مبارکی عید و هم روزها تقوی و خدا محوری است چنانچه در قرآن کریم آمده است اگر مردم مؤمن بوده و تقوا پیشه کنند البته تمام برکات آسمان و زمین را به روی آنان می‌گشاییم و زمین و آسمان را برایشان مبارک می‌سازیم.

.........................................

یادداشت از مسعود صفی یاری

.........................................

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول