اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آذربایجان غربی جلوه‌گاه جاذبه‌های معنوی

خبرگزاری فارس: استان آذربایجان غربی دارای امامزاده‌ها و اماکن معنوی بسیاری است از این رو ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه گردشگری در استان وجود دارد و می‌توان گفت این استان جلوه‌گاه جاذبه‌های معنوی است.

آذربایجان غربی جلوه‌گاه جاذبه‌های معنوی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه امامزاده غریب حسن از نوادگان امام زین العابدین (ع) است که در شش کیلومتری  شهر ارومیه قرار دارد و به عنوان یکی از اماکن متبرکه این شهرستان در کنار روستاهای برهانلو و قورشالو واقع شده است.

این امام‌زاده با توجه به روایات وارده و استعلام صورت گرفته از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) به شمار می‌آید، متن استعلام صادر شده از سوی دفتر استعلام سادات بر روی ضریح نصب شده است. 

نکته‌ای که در محتوای این استعلام دیده می‌شود به کارگیری واژه «قریب» به جای «غریب» است که در محاورات مردم منطقه اصطلاح امامزاده «غریب حسن» به جای «قریب حسن» کاربرد داشته و بر این باورند که وی در این منطقه تنها و غریب افتاده و به شهادت رسیده است.

در گذشته آرامگاه غریب حسن ساختمان کوچکی بود که حدود 60 مترمربع زیربنا داشته است، این بنا در سه ضلع دارای دو پنجره و در ضلع شرقی دارای یک پنجره در وسط و دو در ورودی در طرفین آن بوده است و سقف بنا به وسیله شیروانی مسقف و طاق زیر آن با آجر پخته و گچ ساخته شده بود.   

آرامگاه دارای ضریح نبوده و تنها حصار چوبی دور قبر را احاطه کرده بود، صندوقچه‌ای نیز در کنار درب ورودی تعبیه شده بود تا زائران نذورات نقدی خود را درون آن اندازند که در سال 1370 ضریح فلزی با رویه نقره‌ای رنگ که در اصفهان ساخته شده بود نصب شده و در سال 1382 ضریح کنونی در اصفهان ساخته و به جای ضریح پیشین نصب می‌شود.

ضریح مطهر ترکیبی از چوب با روکش نقره‌ای و طلایی و استیل مشبک و پایه ضریح از سنگ گرانیت سیاه است.

* امامزاده برکشلو

این مقبره مدفن امامزادگان محمد و ابراهیم از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و در روستای برکشلو در 10 کیلومتری شرق شهرستان ارومیه قرار دارد، امامزاده برکشلو از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین زیارتگاه‌های مردم استان محسوب می‌شود و بنای آن مربوط به دوره زندیه و اوایل قاجار است.

این مقبره به شکل مستطیل با یک گنبد مرکزی مانند چهار طاقی‌های دوره ساسانی است و چهار جرز قوس‌دار دارد و به وسیله گوشواره‌هایی طاق آن به هشت ضلع تقسیم شده است و در هر ضلع از مقبره یک ورودی با قوس جناقی دیده می‌شود و در طرفین آن پنجره‌هایی با قوس هلالی وجود دارد.

مصالح به کار رفته در بنای مقبره از سنگ و آجر است و نمای خارجی آن طاق نما و آجرکاری زیبایی دارد، مقبره دارای ضریح زیبا و آب طلاکاری شده است و نمای داخلی مقبره نیز از نظر تقسیم‌بندی و ترکیبات معماری چشم‌گیر و خوش تناسب است.

* امامزاده سید بهلول (ع) خوی

مقبره سید بهلول در محله امام‌زاده در فاصله سه کیلومتری مرکزی شهر خوی قرار دارد و مدفن یکی از نوادگان امام علی النقی (ع) است، در سنگ قبر مزار آن آمده است: «یا مونس الوحید هذا المرقد المرحوم السعید بهلول طیب الله مثواه فی...»، متاسفانه بقیه مطالب و تاریخ روی سنگ از بین رفته و خوانده نمی‌شود.

در فروردین ماه سال 1376 در حیاط مجاور این امامزاده، سنگ مزاری از جنس مرمر کرم رنگ از زیر خاک به دست آمد و این عبارت روی آن نوشته شده بود: «المرحوم‌المغفورسلاله‌السادات‌العظام‌ آقا سیدمیرجلال‌ابن آقا علی‌النقی‌ ابن سیدمحمد ابن سیدعلی سنه 327» ساختمان این امامزاده شامل صحن، شبستان و حسینیه است و امامزاده دارای تزیینات داخلی زیبا، گچ‌بری، کاشی‌کاری، آیینه‌کاری‌های متعدد و گلدسته زیبایی است و به تازگی به همت یکی از خیرین، درهای زیبای آن با آیات قرآن کریم، طلاکاری و منبت‌کاری مزین شده است.

* امامزاده آقا میرهادی (ع) خوی

در شمال شرق امامزاده سید بهلول خوی، آرامگاهی کوچک ولی مجلل با دو مناره و گنبدی کوچک و آجرهای زیبا و آیینه کاری قرار دارد، این امامزاده مربوط به سید جلیل‌القدر «آقا میرهادی» و زیارتگاه عامه مردم است.

این بنا بازسازی شده و ساختمان جدیدی بر روی مقبره قدیمی ساخته شده است، همچنین دری مطلا (زراندود) و کنده‌کاری شده و مزین به آیات قرآن مجید در ورودی این آرامگاه نصب شده است.

امامزاده تازه شهر سلماس

این امامزاده در پنج کیلومتری شهر سلماس قرار دارد و مدفن چهار تن از فرزندان حضرت علی النقی (ع) به اسامی اسحق بن محمود، ابراهیم بن محمد، محمود بن عمر و جعفر بن محمد و زیارتگاه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است.

این امامزاده از سده‌های گذشته زیارتگاه مردم تازه شهر و سلماس بود و پس از زلزله سال 1309 شمسی دوباره بازسازی شد. مصالح به کار رفته در بنا آجر، سنگ و ملاط آهک و گچ است و در داخل با طاق‌های جناقی و آجرکاری زیبا تزیین شده است.

علاوه بر وجود اماکن مذهبی و امامزاده‌ها در این استان مساجد تاریخی فراوانی نیز وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه گردشگری مذهبی در آذربایجان غربی باشد.

در حال حاضر بیش از 3 هزار و 700 مسجد در آذربایجان غربی وجود دارد که در این میان بسیاری از آن‌ها قرن‌هاست که محل راز و نیاز مؤمنان و خداجویان این خطه از ایران اسلامی بوده‌اند.

مسجد جامع ارومیه وسط بازار قدیمی شهر قرار دارد و جزء اصلی بافت قدیمی محسوب می‌شود، برخی معتقدند که این بنا ابتدا آتشکده بوده و بعد از تسلط مسلمانان ویران شده و در قرن هفتم بر روی آن مسجدی ساخته شده است.

مسجد جامع با دو در ورودی به راسته سنگ‌تراشان و بازار عطاران راه دارد و صحن بزرگ آن منشعب می‌شود؛ مسجد بارها مورد مرمت قرار گرفته و شامل آثاری از دوره‌های مختلف است که شامل شبستان گنبددار قدیمی، داخل شبستان گنبددار محراب، چهل‌ستون قدیمی متصل به شبستان گنبددار، صخره‌های قدیمی اطراف ضمن مسجد و قسمت‌های نوساز اطراف صحن است.

* مسجد سردار یا ساعتلو ارومیه

 

این مسجد در خیابان امام و در امتداد راسته غلام‌خان که قسمت مهمی از بافت قدیمی شهر ارومیه را شامل می‌شود واقع است؛ مسجد در عهد قاجاریه توسط عبدالصمدخان پدر آقاخان، جد اعظم عظیم‌السلطنه سردار ساخته شده است.

مسجد مناره

مسجد مناره ارومیه با فاصله کمی از مسجد سردار ارومیه قرار دارد و متصل به مدرسه قدیمی هدایت در محله امیر نظامی و ضلع شمالی خیابان امام است.

مسجد مناره دارای یک مناره بلند است از این‌رو به نام مسجد مناره شهرت یافته است، این بنا متعلق به دوره قاجار که توسط حاج‌علی یارخان و حاج یدالله امیرنظمی انشار ساخته شده است.

این آثار و بناهای تاریخی تنها چند نمونه از آثار معنوی گردشگری در این استان هستند که معرفی شدند و علاوه بر این بناهای تاریخی کلیساهای متعددی در سطح استان وجود دارند که هر سال بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی را به خود جذب می‌کنند.

آنچه در این میان اهمیت ویژه دارد این است که گردشگری و توریسم مذهبی نه تنها در این استان بلکه در کشور مورد غفلت واقع شده است و باید با شناسایی این ظرفیت‌ها راهکارهای لازم برای توسعه گردشگری مذهبی و دینی را فراهم کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در این زمینه می‌گوید: به خاطر موقعیت فرهنگی و مذهبی استان آذربایجان غربی، این منطقه به دلیل قرار گرفتن در مرز و همسایه بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به عنوان دروازه فرهنگی کشور محسوب می‌شود از این‌رو صنعت گردشگری در این منطقه جای رشد و توسعه بسیاری دارد.

علی مصائبی می‌افزاید: در این زمینه باید عزم جدی وجود داشته باشد و برنامه‌ریزی صحیح و مطالعه دقیقی صورت گیرد تا وضعیت امروزی بسیاری از اماکن مذهبی و دینی در استان ساماندهی شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: در صورت ساماندهی وضعیت اماکن مذهبی می‌توان انتظار داشت که سالانه صدها نفر از مساجد تاریخی و امامزاده‌ها بازدید کنند.

مصائبی با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری تصریح می‌کند: امسال برای رفاه حال مسافران و مردم منطقه برنامه‌های مختلفی در قالب طرح آرامش بهاری اجرا می‌شود که برپایی آیین تحویل سال نو، اسکان مردم در زائرسراها، اقامه نماز جماعت در زیارتگاه‌ها مهم‌ترین این برنامه‌هاست.

گزارش: سمیه قربانی

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول