اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد دایمی تسهیلات سفر آذربایجان‌شرقی:

دالان‌ها و راسته‌های بازار تاریخی تبریز نورانی می‌شوند

خبرگزاری فارس: دبیر کارگروه گردشگری آذربایجان‌شرقی با پیش‌بینی بازدید تعداد زیادی از گردشگران از بازار سرپوشیده تبریز در نوروز گفت: دالان‌ها و راسته‌های بازار تاریخی تبریز، به عنوان دومین بنای جهانی استان روشن می‌شوند.

دالان‌ها و راسته‌های بازار تاریخی تبریز نورانی می‌شوند

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: با توجه به جاذبه‌های منحصر به فرد بزرگ‌ترین سازه به هم پیوسته آجری سرپوشیده جهان در جذب گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و سایر کشورهای جهان، روشنایی راسته‌ها و محل‌های عبور و مرور این بازار بزرگ در آستانه تعطیلات نوروز تامین شده است.

وی با اشاره به اقدامات فراوانی که در سال‌های اخیر برای حفظ و معرفی بخش‌های مختلف بازار تاریخی تبریز صورت گرفته، گفت: مرمتگران و متخصصان بخش اعظم این سازه عظیم را مرمت و بازسازی کرده‌اند که کف‌سازی بسیار زیبای بازار امیر به عنوان بازار طلافروشان، یکی از اقدامات اخیر سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی در این اثر جهانی به شمار می‌رود.

محمدی تصریح کرد: بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده به هم پیوسته جهان دارای ویژگی‌های بسیاری از دوره‌های مختلف تاریخی است و بازدیدکنندگان و گردشگران شهر تبریز، دیدار از این بنای زیبا و تاریخی را از دست نمی‌دهند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی خاطرنشان کرد: وسعت و گستردگی بازار تبریز با حدود یک میلیون مترمربع مساحت به شکلی که 70 هکتار آن را حریم و 30 هکتار را عرصه تشکیل می‌دهد، آن را شایسته عنوان بزرگ‌ترین سازه سرپوشیده جهان کرده است.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به‌فرد بازار تبریز گفت: در این مجموعه بیش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مکان کامل و جامعی برای هر نوع فعالیتی تبدیل کرده که وجود 23 کاروانسرا، 22 دالان، 20 تیمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو یخچال و یک زورخانه در این مجموعه نشان از اهمیت بازار تاریخی تبریز برای ساکنان شهر و فعالان در این مجموعه دارد.

وی تصریح کرد: اهمیت بازار در زندگی مردم قدیم تا حدی بوده که چهار دروازه از دروازه‌های شهر تبریز در محدوده آن بوده و درب نوبر، درب خیابان، درب سرخاب و درب باغمیشه که از دروازه‌های مهم شهر بودند به دلیل اتصال این مجموعه با شاهراه ارتباطی ابریشم، در بازار قرار داشتند.

محمدی یادآور شد: کل مجموعه بازار تاریخی تبریز که تاریخی از دوره زند تا صفوی و قاجار و معاصر دارد، در سال 1354 در فهرست آثار ملی و در سال 1389 به عنوان یازدهمین اثر کشورمان در حافظه جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و جشن ثبت جهانی این اثر در مرداد ماه سال 1390 با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد برگزار شد.

انتهای پیام/خ۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول