اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه

باغات بادام چهارمحال و بختیاری 800 هکتار توسعه می‎یابد

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سامان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه 800 هکتار به وسعت باغات بادام این استان افزوده می‌شود.

باغات بادام چهارمحال و بختیاری 800 هکتار توسعه می‎یابد

مرتضی مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: در سال‌ جاری افزون بر 970 تن صادرات بادام از این استان به خارج از کشور صورت گرفت که این میزان بادام توسط 11 شرکت صادرکننده به کشورهای هند و امارات صادر شده است.

وی ارزش ریالی محصول بادام صادر شده از این استان را بیش از 14 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: بیشتر ارقام صادر شده بادام مامایی و سفید بوده است.

مرادی با بیان اینکه در سال گذشته 640 تن بادام از این استان صادر شده است، گفت: این در حالی است که تا پایان سال ‌جاری صادرات بادام به بیش از یک هزار تن افزایش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وسعت 15 هزار هکتاری باغات بادام این استان، تصریح کرد: از 15 هزار هکتار باغ بادام استان حدود 10 هزار هکتار بارور و 5 هزار هکتار نهال و غیر بارور است و هر ساله 800 هکتار به وسعت باغات بادام این استان افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به سبب موقعیت ممتاز جغرافیایی در یکی از مساعدترین مناطق برای کشت، پرورش و تولید بادام قرار گرفته است، گفت: شرایط آب و هوایی مناسب، منابع آب، وجود زمین‌های مستعد باغ و جمعیت بیکار روستایی در مناطق سرحدی چهارمحال و بختیاری به ‌ویژه در بخش سامان شهرکرد از ظرفیت‌های بالقوه برای تولید بادام محسوب می‌شود.

مرادی ادامه داد: به عقیده بسیاری از مسئولان و کارشناسان، بادام به ‌لحاظ کاربرد متنوع در صنایع غذایی، دارویی و ارزش اقتصادی ارزآوری می‌تواند به‌عنوان یک محصول اقتصادی‌تر از نفت حمایت شود.

وی خاطرنشان کرد: حمایت و برنامه‌ریزی از تولید و نیز صادرات این محصول علاوه بر کسب درآمد بیشتر برای بهره‎برداران می‌تواند به‌عنوان یک کالای ارزآور علاوه بر رونق صادرات به تولید ملی و ارزآوری کشور نیز کمک کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه صادرات هر کیلوگرم بادام حدود 15 دلار ارزآوری دارد، گفت: این امر بیانگر اهمیت اقتصادی، ارزآوری، ضرورت سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی برای توسعه سطح زیرکشت این محصول و افزایش تولید آن است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول