اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان آب و برق خوزستان خبر داد

کاهش کیفیت آب کارون در روزهای اخیر

خبرگزاری فارس: معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع سازمان آب و برق خوزستان از کاهش کیفیت آب رودخانه کارون در روزهای اخیر به دلیل انجام عملیات فنی در سد گتوندعلیا خبر داد.

کاهش کیفیت آب کارون در روزهای اخیر

فتح‌الله دهکردی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز گفت: از تاریخ 17 تا 22 اسفند ماه نوسان ایجاد شده در دبی رودخانه کارون و کاهش حدود 100 مترمکعب بر ثانیه از خروجی سد گتوند به کارون، باعث شد کیفیت آب این رودخانه نامساعد شود.

وی دلیل این امر را تغییر محل خروجی آب از سد گتوند علیا به رودخانه کارون عنوان کرد و افزود: EC آب (میزان شوری و هدایت الکتریکی آب) خروجی فعلی از دریچه‌های تحتانی سد (در ارتفاع 123 متر) به رودخانه کارون در حدود یک هزار و 200 میکروموس است در حالی که EC آب دریچه‌های بالایی (در ارتفاع 160 متر) در حدود 500 میکروموس است به همین دلیل قرار بود در یک عملیات فنی خروجی آب از سد به رودخانه، به دریچه‌های واقع در ارتفاع بالا‌تر جابه جا شود. با نوسان و مشکلات ایجاد شده در کیفیت آب رودخانه کارون همچنین همزمان شدن این عملیات با نیاز آبی کشاورزان به ویژه کشت گندم، عملیات متوقف و به نیمه دوم فروردین ماه موکول شد.

وی نیاز آبی پایین دست رودخانه کارون را در این فصل حدود 250 مترمکعب بر ثانیه عنوان کرد و اظهار داشت: طی عملیات جابه جایی محل خروجی آب سد، دبی رودخانه کارون از حدود 220 مترمکعب بر ثانیه به 140 مترمکعب بر ثانیه کاهش یافت که این مقدار نیز به دلیل برداشت آب توسط مصرف کنندگان، به116 مترمکعب برثانیه در مقطع اهواز رسید.

وی افزود: این کاهش دبی رودخانه باعث شد کیفیت آب تحت تأثیر قرار گیرد به طوری که در تاریخ 22 اسفند ماه EC آب کارون تا 3 هزار و 470 میکروموس افزایش یافت؛ بر این اساس و با پیگیری‌های سازمان آب و برق خوزستان، عملیات فنی متوقف شد و با افزایش دبی آب خروجی سد، روزانه 200 واحد از میزان شوری کم شده است.

وی با بیان اینکه سد گتوند علیا در حال آبگیری مرحله دوم است، گفت: با فراهم شدن شرایط قرار است به زودی مرحله سوم آبگیری این سد نیز آغاز شود تا در خرداد ماه ارتفاع آب در مخزن سد به 185 متر و نیروگاه سد به بهره برداری برسد.

بر اساس این گزارش سد گتوند علیا بلند‌ترین سد خاکی کشور و آخرین سد بلندی است که روی رودخانه کارون ساخته شده است. کاهش آب ورودی کارون از آن جهت حائز اهمیت است که فاضلاب شهرهای مسیر از جمله شوش‌تر، گتوند، اهواز، آبادان و خرمشهر به رودخانه کارون تخلیه می‌شود. با کاهش دبی رودخانه و در حالی که میزان ورودی فاضلاب ثابت است، رودخانه قدرت خودپالایی خود را از دست می‌دهد، بار میکروبی آب رودخانه که منبع آب شرب این شهرهاست بالا می‌رود و شرکت‌های آب و فاضلاب ناچار می‌شوند از کلر بیشتری برای گندزدایی استفاده کنند. افزایش میزان کلر آب نیز باعث می‌شود ترکیبات سرطان‌‌زای موجود در آب شرب به میزان قابل توجهی زیاد شود.

البته فقط یکی از اثرات کاهش آب رودخانه تأثیر بر عوامل فیزیکی آب از جمله طعم، بو و رنگ است و اثرات نامحسوس دیگر برای مصرف‌کنندگان نامفهوم است.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول