اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری سد گتوند علیا مطرح کرد:

تاخیر در آبگیری مرحله دوم سد گتوند

خبرگزاری فارس: در حالی که قرار بود آبگیری مرحله دوم سد گتوند تا آبان ماه انجام شود؛ مجری طرح سد و نیروگاه گتوند علیا از تاخیر در مرحله دوم آبگیری این سد به دلیل مشکلات مالی خبر داد.

تاخیر در آبگیری مرحله دوم سد گتوند
کریم شیبانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار داشت: مرحله دوم آبگیری سد گتوند علیا به دلیل مشکلات مالی و عدم تکمیل پوشش سازند نمکی واقع در مخزن سد، فعلا انجام نمی‌شود.
وی افزود: شرایط پروژه از این بابت خوب نیست و با مشکلات مالی روبه رو هستیم.
شیبانی پیش نیاز مرحله دوم آبگیری را تکمیل پوشش سازند نمکی (گچساران) موجود در مخزن سد دانست و اظهار داشت: این پوشش هنوز به طور کامل ایجاد نشده و عملیات اجرایی ساخت این پوشش با رکود مواجه است و در حال حاضر کار با حداقل امکانات در حال انجام است.
وی تصریح کرد: هنوز برای مرحله دوم آبگیری کار زیادی صورت نگرفته و امیدواریم با پیگیری‌هایی که در حال انجام است و بهتر شدن شرایط مالی، هر چه زود‌تر مقدمات آبگیری فراهم شود.
شیبانی توضیح داد: پوشش باید تا تراز بالا‌تر از رخنمون نمکی ساخته شود که در حال حاضر تا ارتفاع حدود ۶۰ متر انجام شده و حدود ۳۰ متر دیگر از این پوشش باقی مانده است.
طبق برنامه، سد گتوند باید سال ۸۷ آبگیری می‌شد اما بحران مالی و مشکل کوه‌های نمکی در درون مخزن سد، آبگیری را با تاخیر سه ساله مواجه کرد. قرار است مخزن سد گتوند علیا در چهار مرحله آبگیری شود. مرحله نخست آبگیری مقدماتی تا تراز ۱۳۵ م‌تر، مرحله دوم آبگیری مقدماتی تا تراز ۱۶۵ م‌تر، مرحله سوم آبگیری تا تراز ۱۹۰ متر (حداقل تراز بهره برداری از نیروگاه) و مرحله نهایی آبگیری تا تراز ۲۳۰ متر (تراز نرمال مخزن) خواهد بود.
 
* جای نگرانی نیست؛ کارون شور نمی‌شود
پیش از این اساتید دانشگاه چمران و سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بوجود آمدن شرایط بحرانی در مخزن سد گتوند و افت کیفیت آب کارون در نتیجه اختلاط لایه‌های زیرین و شور مخزن با لایه‌های سطحی، همزمان با فرارسیدن پائیز هشدار داده‌اند، اما مجری طرح سد و نیروگاه گتوند علیا نگرانی‌ها را بی‌مورد دانست و گفت: با بررسی‌ها و مذاکراتی که با اساتید دانشگاه چمران و تهران در این رابطه شده مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه از بابت جابه جایی لایه‌های آب در مخزن سد مشکلی به‌وجود نمی‌آید، افزود: لایه بندی پیش بینی شده در مخزن سد اتفاق افتاده است و جابه جایی لایه‌ها در حدی نخواهد بود که تغییرات شدید در مخزن ایجاد کند.
شیبانی گفت: تغییراتی که در نتیجه سرد شدن دما در مخزن اتفاق می‌افتد در سد گتوند کاملا بررسی شده و این مسئله کیفیت آب پایین دست را دستخوش تغییر نمی‌کند.
وی تاکید کرد: مطمئن باشید کیفیت آب کارون بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغدغه مسئولان سد است، تغییر کیفیت این رودخانه موضوعی نیست که از کنار آن به سادگی بگذریم به همین دلیل با تازه‌ترین روش‌های موجود در دنیا در داخل و خارج از کشور و با استفاده از بهترین کار‌شناسان، کیفیت آب کارون در بالادست، پایین دست و درون مخزن هر لحظه پایش شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شرایط فعلی سد با پیش‌بینی‌ها همخوانی دارد و از این بابت جای هیچگونه نگرانی نیست.
وی همچنین با اشاره به اینکه تمام اخبار و مصاحبه‌های مربوط به سد گتوند رصد می‌شود، گفت: در برخی اخبار از اظهارنظر‌ها نتیجه گیری‌های نامناسب می‌شود.
شیبانی افزود: پس از اظهارنظر کار‌شناسی یکی از اساتید دانشگاه چمران در مورد تغییر کیفیت آب رودخانه کارون در فصل پائیز، جلسه‌ای با وی برگزار و این مسئله بررسی شد و از نظرات وی استفاده کردیم.
 
* اعماق مخزن سد هم پایش می‌شود
مجری طرح سد و نیروگاه گتوند اظهارات اخیر سازمان محیط زیست مبنی بر فقدان دستگاه‌های اندازه گیری کیفیت آب در عمق مخزن سد را رد کرد و با تاکید بر اینکه بهترین تجهیزات روز دنیا در زمینه اندازه گیری کیفیت آب (شامل پنج پارام‌تر اصلی کیفیت آب) تهیه و نصب شده است، افزود: از آغاز آبگیری سد، روزانه و به طور مستمر تمام مخزن از سطح تا عمق پایش می‌شود.
وی با اظهار رضایت از عملکرد پوشش رسی ایجاد شده روی سازند نمکی گچساران، گفت: این پوشش برای کاهش نرخ انحلال نمک ایجاد شده و رفتار سازند تا کنون بر اساس پیش بینی‌ها بوده است.
شیبانی با تاکید مجدد بر نبود مشکل در این زمینه، اظهار داشت: هر چند در مخازن تمام سدهایی که در سازند نمکی یا هر ماده انحلال پذیر دیگر ایجاد می‌شود لایه بندی اتفاق می‌افتد، اما نرخ انحلال در مخزن سد گتوند در حد پیش بینی هاست و کیفیت آب کارون و مخزن سد هم اکنون خوب است.
به گفته وی، نه تنها تغییری در کیفیت آب پایین دست رودخانه کارون اتفاق نیفتاده، بلکه گاهی کیفیت آب بهتر هم شده است.
وی تاکید کرد: در صورت بروز مشکل، قطعا این امر قابل پنهان کردن نیست؛ ضمن اینکه اعتقاد داریم مشکلات باید علنی گردد تا راهکاری برای آن پیدا شود.
سد گتوند علیا بلند‌ترین سد خاکی کشور با بزرگ‌ترین مخزن آبی بر روی رودخانه کارون، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه و در ۲۵ کیلومتری شمال شوش‌تر و در نزدیکی گتوند واقع شده است.
در فاصله پنج کیلومتری این سد سازند گچساران با رخنمون‌های نمکی قرار دارد که در دریاچه و مخزن سد واقع شده است و نگرانی‌هایی از بابت شوری آب رودخانه کارون در پائین دست به وجود می‌آورد. ایجاد پوشش رسی روی کوه‌های نمکی راهکار مجریان این سد برای جلوگیری از شور شدن آب کارون عنوان شده است. گر چه اخبار زیادی در مورد ایجاد مشکل و نشست پوشش رسی همچنین بی‌اثر بودن این راهکار منتشر شده اما شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (مجری این سد) و وزارت نیرو تا کنون تمام این اخبار را رد کرده‌اند.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول