اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان:

تاخیر در آبگیری سد‌گتوند مشکل آفرین شد

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان گفت: تاخیر در آبگیری سد گتوند باعث ایجاد مشکلات زیادی در منطقه به ویژه تخریب آثار تاریخی شده است.

تاخیر در آبگیری سد‌گتوند مشکل آفرین شد
مجتبی گهستونی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گتوند اظهار داشت: پس از درج تابلوهای خطر غرق شدن در آب دریاچه، تعدادی از مردم منطقه را ترک کرده و از همین رو تردد به این روستاها بسیار کم شد و این امر ناامنی را تشدید و زمینه را برای دستبرد سودجویان فراهم کرده است.
وی گفت: تخریب‌های صورت گرفته بر روی تپه باستانی سربیشه، بقایای یک بنای گچی به همراه طاق و سفالینه های خورد شده را از زیرزمین بیرون آورده و نشان می‌دهد که سودجویان فرصت زیادی برای این کار داشته‌اند.
گهستونی با اشاره به وضعیت این منطقه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی آثار تاریخی بسیار زیادی در این منطقه وجود دارد که کاوش نشده‌اند و همین امر باعث شده تا حفاری‌های غیرمجازی در این منطقه اتفاق بیافتد.
این فعال و دوستدار میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: تعداد زیادی بردشیر (شیرسنگی) منحصر به فرد، بردگوری و محوطه‌های دارای ارزش تاریخی در روستاهای مخزن سد گتوند علیا وجود دارند.
گهستونی با اشاره به شرایط موجود در این منطقه تاکید کرد: تپه باستانی سربیشه که یکی از نقاط تارخی منطقه آبماهیک در مخزن سد گتوند علیا بود، توسط عده‌ای ناشناس مورد دستبرد قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه آثار تاریخی زیادی با این حفاری‌ها نابود می‌شوند، افزود: وضعیت بسیار بادی در این منطقه حاکم است و باید برای این مشکل چاره‌اندیشی کرد.
این دوستدار میراث فرهنگی افزود: روستای سربیشه یکی از روستاهای قدیمی در بخش آبماهیک شهرستان لالی است که در آبگیری سد گتوندعلیا به زیر آب خواهد رفت.
این روستای قدیمی دارای بافت تاریخی منحصر به فرد شامل خانه‌های اعیانی، انبار غلات، گورستان، قنات و کوشک است.
محوطه  تاریخی چندین هکتاری روستای سربیشه، بدون کمترین پژوهش باستانشناسی یا نجات بخشی طی هفته های آینده به زیر آب خواهد رفت.
وی خاطرنشان کرد:  تاخیر اعلام نشده در جریان آبگیری سد گتوند علیا، علاوه بر فراهم کردن فرصت دادن به سدوجویان برای دستبرد به میراث فرهنگی حوزه مخزن سد، همچنین باعث سلب آسایش روستاییان ساکن در این منطقه شده است.
گهستونی اذعان داشت: خانوارهای باقی مانده در منطقه آبماهیک که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند، به دلیل اعلام آبگیری سد و نصب تابلوهای هشدار دهنده با مشکل خلاء امنیتی مواجه شده‌اند و در یک بلاتکلیفی و سردرگمی قرار گرفته از بروز نا امنی‌های اخیر به شدت اظهار نگرانی می‌کنند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول