اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ابرکوه در انتظار بهار

ابرکوه مهد فرهنگ و تاریخ ایران / نگاهی نو به سفرهای نوروزی

خبرگزاری فارس: ابرکوه که سرو 4 هزار و 500 ساله‌اش حکایت از قدمت آن دارد، از جمله شهرستان‌های گردشگرپذیر استان یزد است که می‌تواند مقصد گردشگران نوروزی باشد.

ابرکوه مهد فرهنگ و تاریخ ایران / نگاهی نو به سفرهای نوروزی

به گزارش خبرنگار فارس در ابرکوه شهرستان تاریخی ابرکوه با سرو 4 هزار و 500 ساله و آثار تاریخی خود شناخته می‌شود و وجود ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی می‌تواند سفر به این شهرستان را در آستانه بهار، به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز کند.

بسیاری از مسافرانی که به شهرها وارد می‌شوند، علاوه بر جنبه‌های تفریحی که برای مسافرت خود در نظر گرفته‌اند، جنبه‌های دیگری از جمله شرایط سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف را نیز بررسی می‌کنند.

استفاده از اطلاعات و گزارش‌های رسانه‌ها با توجه به فرصت بسیار کمی که مسافرت‌های تفریحی در اختیار آنان قرار داده است، مقدمه خوبی برای تفکر در زمینه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر منطقه است اما به طور قطع برای تحقق این امر، سفرهای نوروزی باید با نگاهی نو نگریسته شود.

در همین راستا تلاش شده تا علاوه بر شرحی از آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان، ظرفیت‌های آن نیز توصیف شود.

ابرکوه با داشتن موقعیت میان‌منطقه‌ای و هم‌جواری با استان‌های فارس و اصفهان و ایجاد حلقه ارتباطی بین استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، خراسان و سیستان و بلوچستان با استان‌های فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، فرصت‌های بسیاری را پیش روی سرمایه‌گذاران گشوده است.

* ابرکوه قطب کشاورزی استان یزد است

وجود 630 حلقه چاه کشاورزی با EC‌های متنوع، کشت انواع درختان پسته، زردآلو، انار و ...،‌ فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی را فراهم کرده است.

وجود دشتی حاصل‌خیز و قابل احیاء که در حال حاضر 27 هزار هکتار آن در وضعیت موجود احیاء شده و مورد بهره‌برداری است و تا 50‌ هزار هکتار قابل توسعه و احیاست، هم‌چنین کیفیت مطلوب محصولات کشاورزی و درآمدزایی آن به دلیل وجود شرایط مساعد آب و هوایی و مناسب بودن زمان عرضه به بازار از جمله این قابلیت‌هاست.

هم‌جواری با حوضه‌های غنی آبریز بالادست استان فارس و اصفهان، برخورداری از توان محیطی در توسعه کمی و کیفی گیاهان دارویی و صنعتی، امکان کشت گیاهان کم‌آب‌خواه همانند زعفران و ...، وجود مجتمع گلخانه‌ای فارغ‌التحصیلان کشاورزی با مساحت 30 هکتار و توان تولید کنستانتره از ضایعات کشاورزی از دیگر قابلیت‌های این شهرستان در بخش کشاورزی است.

امکان ذخیره‌سازی روان‌آب به میزان 12 میلیون مترمکعب به منظور تغذیه سفره‌های آبی و مصارف کشاورزی و امکان تولید کمپوست با توجه به تولید روزانه 30 تن انواع زباله نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

* ابرکوه یکی از قطب‌های دامپروری استان یزد است

شهرستان ابرکوه با دارا بودن بیش از 200 هزار رأس دام سبک، 9 هزار رأس دام سنگین و 75 واحد مرغداری، هشت مجتمع دامپروری (گاو شیری و گوسفند پروار) یکی از قطب‌های دامپروری استان یزد محسوب می‌شود.

وجود سه واحد فرآوری مناسب و امکان جذب بیش از 100 تن شیر از جمله قابلیت‌های شهرستان برای توسعه دامپروری در این منطقه است.

امکان پرورش ماهیان استخوانی شورابی به ویژه در محدوده شرق ابرکوه هم‌چنین وجود استخرهای چند منظوره ذخیره آب و قابلیت پرورش ماهی به ویژه قزل‌آلا و کپور را باید از دیگر قابلیت‌های بخش کشاورزی و دامداری این شهرستان ذکر کرد.

وجود 75 واحد مرغداری گوشتی و سه واحد مرغ تخم‌گذار نیز نشان از توسعه مرغداری در این شهرستان است.

به این مطالب باید امکان پرورش انواع طیور مانند بلدرچین، بوقلمون، کبک و ... با توجه به وجود منابع تغذیه‌ای و دسترسی به بازار بزرگ مصرف در استان‌های هم‌جوار و رضایتمندی و ارزش افزوده ناشی از آنها را اضافه کرد.

* قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش صنعت و معدن

در بخش صنعت و معدن نیز قابلیت‌های بسیاری وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به عبور خط لوله 56 اینچ گاز از شهرستان ابرکوه و امکان ایجاد خوشه‌های صنعتی به ویژه صنعت پتروشیمی به دلیل وجود منابع غنی نمک و شورابه‌ها اشاره کرد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نیز در راستای ایجاد زیرساخت‌ها نیز در این شهرستان در دست پیگیری است.

وجود بیش از 220 هکتار ناحیه و شهرک صنعتی با ظرفیت استقرار 400 واحد تولیدی و قابلیت ایجاد تأسیسات حمل و نقل (ساخت وسایل و تجهیزات جاده‌ای) هم‌چنین قابلیت استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی با توجه به تنوع محصولات زراعی و باغی از مطالبی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این شهر کهن ترغیب کند.

راه‌اندازی چهار واحد کاشی در آینده‌ای نزدیک نیز می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی آن باشد.

کمی مسافت تا جاده ترانزیتی شیراز ـ اصفهان، دسترسی آسان به معادن سنگ‌آهن در استان یزد و برخورداری از سامانه حمل و نقل مناسب در توجیه استقرار صنعت ذوب فولاد و صنایع پایین‌دستی آن، وجود ذخائر عظیم سنگ‌های مرمریت و تراورتن و قابلیت استقرار صنایع فرآوری سنگ از دیگر قابلیت‌ها در بخش صنعت و معدن به حساب می‌آید.

قابلیت ایجاد مرکز خدمات هوایی و فضایی کشور در زمینه‌های ساخت، سرویس و تحقیقات نیز از دیگر پتانسیل‌های این شهرستان به شمار می رود.

* ظرفیت‌های ابرکوه در بخش امکانات طبیعی

وجود پدیده‌های ژئومورفولوژی (سازه‌های دگرگونی و رسوبی) در ابرکوه، وجود نفت و مشتقات آن در بلوک شناسایی شده شماره 17 (از مجموع 51 بلوک شناسایی شده کشور) از جمله پتانسیل‌های موجود در این بخش است.

وجود دریاچه نمک با هزار و 250 کیلومترمربع وسعت، وجود درخت سرو 5 هزار ساله که در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است و سایر درختان دیرزیست شهرستان می‌تواند در صورت سرمایه‌گذاری به عنوان یک پتانسیل قوی در امر گردشگری به حساب آید.

وجود زیستگاه‌های اولیه گورخر ایرانی، جبیر و هوبره به ترتیب در مناطق تاغستان، کوه اعلی و منطقه چاه‌گیر، وجود انواع واریته‌های گیاهی و گونه‌های جانوری ویژه مناطق گرم و خشک نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش اکوتوریسم را توجیه کند.

رودخانه کاسه‌رود نیز که با عنوان نگینی در کویر از آن یاد می‌شود با توجه به موقعیت بسیار خوب و نزدیکی به راه اصلی یکی از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در کویر ابرکوه به شمار می‌آید.

امکان تولید انرژی خورشیدی به لحاظ تعداد روزهای آفتابی و زاویه تابش نور خورشید نیز از مواردی است که می‌توان به آن اندیشید.

* ظرفیت‌ها و امکانات میراث فرهنگی و گردشگری

احراز جایگاه برجسته شهرستان ابرکوه در زمینه میراث فرهنگی و خدمات گردشگری و بازدید مکرر مقامات عالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از شهرستان ابرکوه هم‌چنین تأکید بر احیای پتانسیل‌ها به علاوه منظور شدن این شهرستان در فهرست مناطق نمونه گردشگری کشور، هم‌چنین درج نام شهر ابرکوه در فهرست 20 شهر تاریخی دارای اولویت طی برنامه چهارم توسعه نشان از ارزش تاریخی این شهر کهن دارد.

وجود بیش از 300 اثر باستانی در این شهرستان که بالغ بر 100 نمونه آن به ثبت رسیده است، افق‌های تازه‌ای را در پیش روی سرمایه‌گذاران می‌گشاید.

به عنوان مثال خانه‌های تاریخی و منحصر به فرد ابرکوه زمینه مساعدی را برای ایجاد و تأسیس هتل‌های سنتی فراهم کرده است که علاوه بر پذیرایی از توریست‌ها و جهانگردان زمینه را برای استفاده تفریحی توسط شهروندان این شهرستان نیز فراهم می‌کند.

* ظرفیت‌های موجود در توسعه بازرگانی

وجود جاده‌های در دست اقدام جرقوئیه، هرات و مروست و صفاشهر-بهمن که در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود، قابلیت ایجاد و راه‌اندازی نمایشگاه محصولات کشاورزی و محصولات دامی از جمله قابلیت‌ها در این بخش است.

هم‌چنین وجود سوابق غنی علمی، ادبی و هنری و امکان بهره‌برداری از آن می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری برای فعالیت‌های فرهنگی در این شهرستان باشد.

برخورداری از نیروهای جوان و تحصیل‌کرده در رشته‌های گوناگون و سطوح ارشد تحصیلی در داخل شهرستان، سطح کشور و بعضاً مقیم سایر کشورها نیز می‌تواند در زمینه فرهنگی و توسعه این بخش مدنظر سرمایه‌گذاران باشد.

سفر فی‌نفسه می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد که اصلی‌ترین آنها بعد سیاحتی و زیارتی است، اما می‌توان به بعد اقتصادی و درآمدزایی آن نیز توجه کرد.

--------------------

گزارش: رحیم میرعظیم

..............................

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول