اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

سلیقه‌ای شدن اخلاق ره‌آورد علوم انسانی غربی است

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: علوم انسانی غربی راه سعادت بشری را از سعادت الهی جدا کرده و ارزش‌های اخلاقی را در حد امور سلیقه‌ای کم‌اهمیت نشان داده است.

سلیقه‌ای شدن اخلاق ره‌آورد علوم انسانی غربی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمدباقر سعیدی روشن ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: رسالت انبیای الهی ایجاد دگرگونی در حالات زیستی انسان است و در ادامه این مسیر می‌توان رسالت علما را مرزبانی از هدایت اسلامی و الهی دانست.

وی ادامه داد: البته مرزبانی از هدایتی که خداوند به سمت بندگانش جاری ساخته به لوازمی نیازمند است که علم، بصیرت، شجاعت، معرفت و صبر از جمله این لوازم است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: از برکت حرکت امام خمینی(ره) در کشور، ظرفیتی در زمینه تولید محتوای دینی ایجاد شد که استفاده از این ظرفیت، قدردانی از خون شهدا و زحمات آنها محسوب می‌شود.

وی افزود: نکته دیگر این است که این ظرفیت نتیجه تلاش ده‌ها ساله بزرگان شیعه محسوب می‌شود و غفلت از آن سبب صدمات جبران‌ناپذیری به اسلام و تشیع خواهد شد.

سعیدی روشن ادامه داد: اساسی‌ترین نیاز در کشور، شناخت اسلام به عنوان یک نظام به هم پیوسته معرفتی و مقابله با مکتب‌های معارض و رقیب است.

وی عنوان داشت: علوم طبیعی امروز در واقع زاده‌های فلسفه و علوم انسانی غربی هستند و مهندسی جامعه امروز جهان در واقع تحت تاثیر کامل علوم انسانی غربی است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: اگر بپذیریم که مهندسی امروز جهان کامل نیست و علوم امروزی نمی‌تواند نیازهای بشر را به صورت کامل جوابگو باشد، باید تلاش کنیم راهبرد جایگزین و بهتری برای بشریت معرفی کنیم که سعادت دنیا و آخرت او را تامین کند.

وی اذعان داشت: مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که نقطه آغاز علوم انسانی کنونی در غرب با خطا و موهومات آمیخته بود.

سعیدی روشن خاطرنشان کرد: علوم انسانی غربی راه سعادت بشری را از سعادت الهی جدا کرد و ارزش‌های اخلاقی را در حد امور سلیقه‌ای، کم‌اهمیت نشان داد.

وی گفت: بر مبنای تفکر غربی، انسان در جهان مادی محبوس شده است و ارزش‌های الهی در حد امور شخصی زندگی او اهمیت دارند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان داشت: بر همین اساس علوم انسانی غربی به طور کامل با توحید بیگانه بوده و کشوری که امور خود را بر مبنای این علوم اداره کند را نمی‌توان یک کشور اسلامی دانست.

وی اضافه کرد: بی‌گمان تحول در علوم انسانی دشواری‌های خاص خود را دارد، چرا که پژوهش در علومی مانند پزشکی و صنعت به امور مادی محدود می‌شود، اما پژوهش و نظریه‌پردازی در موضوع انسان با تمام پیچیدگی‌های معنوی، فراتر از این مسئله است.

سعیدی روشن ابراز داشت: راهبرد ما در تغییر علوم انسانی داشتن چشمی دو‌ سویه است و بر این اساس هم به علوم انسانی که تاکنون تولید شده نگاهی خواهیم داشت و هم به تولید محتوا و نظریه، زیر چتر معارف اسلامی می‌پردازیم.

وی افزود: به علت پیچیدگی ساحت انسان، دگرگونی در علوم انسانی یک امر زمان‌بر است و با تعجیل و سطحی‌نگری سازگار نیست.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: باید همه به این موضوع توجه داشته باشیم که آموزه‌های کتاب و سنت چنان ظرفیتی دارد که می‌تواند تمام شئون زندگی انسان را اداره کند و لمس این موضوع محتاج نگرش غیرمادی به انسان است. 

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول