اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خراسان‌جنوبی نگین کویر ایران

آ‌ب‌گرم معدنی فردوس با خواص درمانی اعجاب‌انگیز پذیرای مسافران نوروزی

خبرگزاری فارس: آب‌گرم معدنی فردوس، یک چشمه آب‌گرم با خواص درمانی است که در فاصله حدود 20 کیلومتری شمال شهر فردوس واقع شده ‌است.

آ‌ب‌گرم معدنی فردوس با خواص درمانی اعجاب‌انگیز پذیرای مسافران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند آب‌گرم معدنی فردوس، یک چشمه آب‌گرم با خواص درمانی است که در فاصله حدود 20 کیلومتری شمال شهر فردوس واقع شده ‌است.

این آب‌گرم طبیعی به دلیل داشتن خواص درمانی، هر ساله پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

استفاده از آب‌گرم معدنی فردوس در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و مفصلی مؤثر بوده و توسط بسیاری از پزشکان توصیه شده ‌است.

پس از زمین‌لرزه سال 1347، آب این چشمه آب‌گرم کاملاً خشکید، ولی بعد از دو سال خود به خود شروع به جوشیدن کرد و جاری شد.

آب‌گرم هلال‌احمر فردوس با قدمتی 200 ساله یکی از 20 آب‌گرم‌های معدنی برتر کشور است.

این آب‌گرم به دلیل قرار گرفتن بر سر راه یکی از پرتردد‌ترین مسیرهای گردشگری و ترانزیتی کشور به یکی از با جاذبه‌ترین مراکز توریستی تبدیل شده است.

آب‌گرم معدنی هلال‌احمر فردوس توجه عظیمی از مردم را به خود جذب کرده است و تمام مسافرانی که از خراسان ‌رضوی، جنوبی و استان سیستان و بلوچستان و یا مسافرانی که به مقصد کشورهای آسیایی از این مسیر در رفت و آمد هستند سبب شده است در سال تعداد کثیری به این مجتمع آب‌درمانی مراجعه کنند.

این آب‌درمانی در زمینی به مساحت 32 هکتار در فاصله 22 کیلومتری جاده فردوس به بجستان بر بالای کوهی که آب‌گرم از آن جریان دارد، واقع شده است.

تأسیسات آب‌گرم در 24 کیلومتری شمال‌شرقی فردوس در مجاورت دو روستای برون و مهرانکوشک واقع شده است.

این آب معدنی به دلیل خواص آبی که با توجه به آزمایشات انجام شده برای امراض جلدی، کبدی و دردهای مفصلی دارد مفید شفابخش بوده و بدین لحاظ مراجعات توریستی دارد که طریقه تغلیظ و خالص کردن سولفات‌سدیم استخراج شده را ابتدا به داخل حوضچه‌هایی استوانه‌ای شکل که دارای، یک هم‌زن برقی است هدایت کرده و آب‌گرمی که از یک بخار می‌آید بدان اضافه کرده، در این حالت میرابلیت همراه با ناخالصی‌های موجود توسط هم‌زن در آب حل می‌شود، پس از این محلول گل آلود را به داخل حوضچه‌های سیمانی برای ته‌نشین شدن رسوبات و گل همراه پمپاژ می‌شود.

در داخل حوضچه‌ها گل و رسوبات همراه به علت سنگینی ته‌نشین شده و سولفات‌سدیم همراه با آب در قسمت فوقانی قرار می‌گیرد.

این عمل چند مرتبه در حوضچه‌های متعدد تکرار می‌شود تا زمانی‌که محلول خالص سولفات‌سدیم در قسمت فوقانی حوضچه نهایی به دست می‌آید.

در این حال محلول خالص را به داخل تشتک‌هایی که در یک محوطه آسفالت شده مستقر شده است ریخته تا در هوای آزاد سرد شود.

بعد از 24 ساعت سولفات‌سدیم خالص به صورت بلفورهای میرابلیت متبلور شده و عمل تخلیه صورت می‌گیرد.

تخلیه آب حاوی سولفات‌سدیم در داخل حوضچه‌ها تا فاصله 50 سانتی‌متری گل و لای کف آنها بیشتر صورت نمی‌گیرد و بقیه آنچه باقی مانده را به داخل حوضچه‌ای که دارای شیب ملایم است، هدایت می‌شود تا آب این رسوبات از طریق شبکه مخصوص به داخل سیستم باز گردد و پس از خشک شدن رسوبات به دست آمده، عمل تخلیه به خارج از محیط صورت می‌گیرد.

در خصوص سابقه پیدایش این آب‌گرم مثل سابقه خود فردوس اطلاع دقیقی در دست نیست اما از نقل قول پیشینیان چنین برمی‌آید که از قرن‌ها پیش به صورت چشمه‌ای بیابانی که از دل صخره می‌جوشد و املاح خود را به صورت شوره تا مسافتی طولانی بر جای می‌گذارد وجود داشته است.

آن‌چنان که گفته می‌شود از حدود دو قرن پیش خانه‌ای سنگی بر روی این چشمه بنا شده بود که مردم برای درمان بسیاری از امراض به این محل عزیمت و در آن شست‌وشو می‌کرده‌اند.

به مرور زمان اطراف این چشمه اندکی توسعه یافته و ساختمانی برای استفاده از آب‌گرم به صورت حوض مانند پدید آورده بودند که در نهایت به حمام عمومی دارای خزینه و وان‌های خصوصی آبگرم تغییر یافته است.

براساس مطالعات زمین‌شناسی به اعتبار اینکه فردوس بر روی یکی از گسل‌های زلزله قرار دارد آب این چشمه از مجاورت با گدازه‌های آتش‌فشانی حرارت پیدا می‌کند و به بیرون راه می‌یابد.

در خصوص ماهیت آب معدنی فردوس باید گفت که یکی از معدود چشمه‌های شفابخش ایران و جهان است که بیماران دارای دردهای مفصلی و روماتیسمی و هم‌چنین کسانی که از بعضی از بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و عفونت‌های قارچی رنج می‌برند نتایج خوبی می‌گیرند.

دمای آب به قدری بالاست که تقریباً حرارتی گزنده دارد و اقامت در آن بیش از 10 دقیقه ممکن نیست.

امید است مسافران نوروزی سفر خوشی را در این آب‌گرم معدنی تجربه کنند.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول