اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر حضرت‌ آیت الله مصباح یزدی

نیاز شناسی و زمان شناسی جامعه دو مقوله مهم برای طلاب است

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر حضرت‌ آیت الله مصباح یزدی گفت: آنچه برای طلبه مهم و ضروری است نیاز شناسی و زمان شناسی جامعه می‌باشد که این دو مقوله از ویژگی‌های شهید مطهری بود.

نیاز شناسی و زمان شناسی جامعه دو مقوله مهم برای طلاب است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جلالی ساعاتی پیش در جلسه اخلاق جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به سخن امیرالمؤمنین(ع) در مورد پیامبر (ص) که فرموده‌اند «طبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّه» تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه فرموده‌اند که پیامبر طبیب حاذقی بود که ثابت نمی نشست که مردم به سراغ او بیایند، بلکه دوار بود و او به سراغ مردم می‌رفت و آنها را طبابت می‌نمود. پیامبر(ص) هم داروهای آرام بخش روحی داشت و هم داروهایی که همراه با شدت و جراحی روحی بود.

مسئول دفتر حضرت‌ آیت الله مصباح یزدی افزود: اوائل انقلاب جمعی از روحانیون تبریز خدمت حضرت امام(ره) رسیدند که حضرت امام(ره) در توصیه به آنها فرمودند: «روحانی باید طوری باشد که وقتی مردم او را می‌بینند به یاد رسول خدا بیفتند» حال ما که به عنوان روحانی بار سنگین رسالت و تبلیغ را به دوش گرفتیم باید این امانت را سالم به سر منزل مقصود برسانیم. طلاب و روحانیون از جهت امر سنگین رسالت و تبلیغ با پیامبران الهی مشترکند.

وی در ادامه با اشاره به ادامه سخنان امیرالمؤمنین(ع) در مورد پیامبر(ص) در مورد نیاز مردم به داروهای روحی عنوان کرد: حضرت امیر(ع) می‌فرمایند که پیامبر(ص) داروهای روحی مردم را در موقعیت و زمان مناسب و براساس نیاز مردم و هر زمان که لازم بود استفاده می‌کردند و همانطور که نیاز مردم بود با آنها ارتباط برقرار می‌کرد. بر همین اساس آنچه برای طلبه مهم و ضروری است نیاز شناسی و زمان شناسی جامعه است که این دو مقوله از ویژگی‌های شهید مطهری بود.

مسئول دفتر حضرت‌ آیت الله مصباح یزدی در ادامه سخنانش با استفاده از سخنان امیرالمؤمنین(ع) در مورد پیامبر(ص) اظهار داشت: مردمی که پیامبر(ص) آنها را درمان می‌کرد سه دسته بودند: نخست آنهایی که قلبهای نابینا داشتند که قلب و روح هر کس نابینا شد روحش بی‌بصیرت می‌شود. گروه دیگر آنهایی که گوش‌های ناشنوا دارند و آماده شنیدن سخنان حق نیستند. در نهایت آنهایی که زبان‌های خاموش دارند و در حق گویی ساکت هستند. بر این اساس افراد جامعه از لحاظ بیماری روحی به این سه دسته تقسیم می‌شوند و ما به عنوان روحانی باید روی این بیماری‌ها کار کنیم، یعنی هم قلبها را احیاء، هم گوش‌ها را شنوا و هم زبان‌ها را گویا کنیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به حدیث امیرالمؤمنین(ع) این سه دسته بیماران جامعه را می‌توان در دو مکان یافت: نخست مکان‌های غفلت‌زا، دوم مکان‌های شبهه زا که ما به عنوان روحانی باید هم عوامل غفلت جامعه را بشناسیم و از جامعه غفلت زدایی کنیم و هم شبهات به روز در جامعه را پاسخگو باشیم چون اگر شبهه پاسخ داده نشود تبدیل به فتنه می‌شود. مثلا حکومت ولایت فقیه که به عنوان یک مدل حکومتی به جهان معرفی شده است، دشمن شبهات زیادی را در مورد آن مطرح کرده است که طلاب باید پاسخگوی این شبهات در جامعه و دانشگاه‌ها باشند.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی در توصیه به طلاب در مورد عوامل مصونیت جوانان گفت: چند چیز را باید در جوانان تقویت کنیم: نخست عضویت جوانان در تشکل های مذهبی از جمله هیئت، بسیج، تشکل‌های قرآنی و فرهنگی که در این تشکل‌ها دو موضوع همانند سازی و الگو گیری را تقویت کنیم. دوم تقویت ارتباط جوانان با روحانی در مدارس و مساجد، دوست یابی صحیح، تقویت ورزش جوانان، اشتغال‌زایی برای جوانان، روشنگری در مورد ازدواج جوانان، پر کردن اوقات فراغت.

وی ضعف شناخت و تجربه جوانان را یکی از عوامل انحراف جوانان برشمرد و در این‌باره گفت: با تشویق جوانان به مطالعه و افزایش شناخت و علم جوانان، می‌توان جلوی انحراف آنان را گرفت. یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بحث کمبود مطالعه در جامعه است که ایشان در جایی فرموده بودند که «شبی نیست که من و اعضای خانواده ام بدون مطالعه بخوابیم» و در جایی دیگر فرموده بودند «فکر نکنم که کتابی در مورد دفاع مقدس چاپ شده باشد و من آن را نخوانده باشم».

مسئول دفتر حضرت‌ آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه مطالعه زیاد عقل را زیاد می‌کند و به انسان جامعیت می‌بخشد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری با آن همه مشغله کاری مطالعه زیادی دارند. یادم هست یک روز سردار وحید با بنده تماس گرفتند و گفتند که حضرت آقا در حال مطالعه کتابی از آیت الله مصباح بودند که ظاهرا‍ً این کتاب مشکل چاپی دارد و یک برگ آن سفید است. حضرت آقا فرموده اند که آن کتاب را به هر طریقی که هست امشب بفرستید که مطالعه‌ام عقب نیفتند. حضرت آیت الله مصباح یزدی هم در مورد جامع بودن مقام معظم رهبری به یکی از علما فرموده بودند «بعد از حضرات معصومین علیهم‌السلام شخصی به جامعیت مقام معظم رهبری ندیدهام».

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول