اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فراموشی سنت دیرین ایرانیان در هیاهوی انفجارها

خبرگزاری فارس: چهارشنبه‌سوری آخرین شب چهارشنبه سال است که ایرانیان در این شب با روشن کردن آتش و بزم و شادمانی به استقبال بهار می‌رفتند ولی امروز تمام این رسوم رنگ و بوی خود را از دست داده و به ضد فرهنگ تبدیل شده است.

فراموشی سنت دیرین ایرانیان در هیاهوی انفجارها

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه چهارشنبه‌سوری رسم دیرینی است که از سال‌های بسیار دور در ایران رواج داشته و در حال حاضر نیز این رسم با تغییراتی در استان‌های مختلف کشور توسط مردم زنده نگه داشته می‌شود.

ایرانیان در طول سال‌ها با آتش بازی و رسومی مثل قاشق زنی و پریدن از روی آتش این رسم را حفظ کرده‌اند ولی آنچه امروز جای تاسف دارد رنگ و بوی باروت و آتش گرفتن این مراسم و الگوبرداری ایرانیان از جشن‌های کشورهایی است که فرهنگ آنها را به عنوان فرهنگی ضد ایرانی و اسلامی می‌دانیم.

با مراجعه به آیین و رسوم گذشته می‌بینیم چهارشنبه آخر سال شب گرفتن سرخی‌ها به عنوان سمبل نشاط، شادی و شب وانهادن زردی‌ها، سستی و غم است.

بدون شک این آداب و رسوم اگر حفظ شوند می‌تواند فرهنگ و باورهای مردم یک منطقه را به نسل‌ها دیگر انتقال دهند ولی امروزه این فرهنگ جای خود را به فرهنگ‌های غلط داده و کم کم می‌رود تا این سنت دیرینه جای خود را با برخی بدعت‌های غلط و خطرناک عوض کند.

امروزه شاهد رواج خرید و فروش مواد محترقه خطرناک در ایام نزدیک به چهارشنبه آخر سال هستیم و متاسفانه خانواده‌ها نیز از این موضوع غفلت می‌کنند.

امروزه شب چهارشنبه‌سوری تقریبا از یک ماه قبل آغاز می‌شود و می‌رود تا کم کم سنت دیرین ایرانی در هیاهوی انفجارها از بین رود. 

*چهارشنبه‌سوری به چهارشنبه‌سوزی تبدیل نشود

امام جمعه بوکان در این زمینه گفت: خانواده‌ها به فرزندانشان اجازه ندهند تا با دستان خود چهارشنبه‌سوری را به چهارشنبه‌سوزی تبدیل کرده و آخر سال ناخوشایند باشند.

ماموستا عبدالرحمن خلیفه‌زاده با بیان اینکه ما همه باید مراقب باشیم سلامت خانواده‌ها و فرزندان ما به خطر نیفتد و شیرینی ایام نوروز برای مردم تلخ نشود افزود: متاسفانه امروز شاهد بروز خسارت جانی و مالی در چهارشنبه آخر سال هستیم.

وی با بیان اینکه امروزه برخی سنت‌های ایرانی به دست فراموشی سپرده می‌شوند اظهار داشت: ظهور و بروز برخی فرهنگ‌های غلط رایج در برخی کشورها که فرهنگ آن کشور برای ما ایرانیان غیر قابل قبول است سبب شده تا در چهارشنبه آخر سال شاهد رفتارهای غیر اخلاقی از برخی افراد شاهد باشیم.

خطیب جمعه بوکان با تاکید بر توجه هر چه بیشتر خانواده‌ها نسبت به نوع رفتار فرزندانشان در این روز تصریح کرد: نباید موجبات صلب آرامش همشهریان در چهارشنبه آخر سال فراهم شود و لازم است تا خانواده‌ها در این زمینه هوشیار بوده و فرزندانشان را از عواقب بروز این چنین فرهنگ‌های غلط آگاه کنند.

*مقابله با ورود و توزیع مواد محترقه 

رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی نیز در آخرین نشست خبری خود گفت: امسال یک میلیون و 63 هزار و 42 عدد مواد محترقه در آذربایجان غربی کشف شده است. 

خیبر تیبا با اشاره به مقابله با ورود و توزیع مواد محترقه اظهار داشت: 42 کیلو و 600 گرم مواد منفجره در سال جاری کشف شده است.

وی از پلمپ 8 واحد صنفی که اقدام به فروش مواد منفجره به صورت غیرقانونی می کردند خبر داد و خاطر نشان کرد: از این واحدهای صنفی 3 هزار و 296 عدد مواد محترقه کشف شده است که این واحدها برابر مقررات نیروی انتظامی پلمپ شده‌اند. 

این مسئول افزود: جلساتی با مجامع امور صنفی و اتحادیه‌ فروش مواد رنگی، لاستیک فروشی و شهرداری‌ها شده و تذکرات پلیس در این زمینه به صنوف ابلاغ شده است. در این راستا نسبت به سال گذشته 58 درصد کاهش ورود، ‌توزیع و کشف مواد محترقه داریم.

وی گفت: عرضه مواد محترقه بی‌خطر توسط دستگاه‌های متولی و برخی صنوف در شهر سبب کاهش رویکرد مردم به مواد محترقه پرخطر شده است.

این مسئول روشنگری رسانه‌ها را در این زمینه مؤثر دانست و گفت: در راستای استفاده از مواد محترقه کم خطر امسال در این ارتباط 26 نفر توزیع‌کننده و قاچاقچی مواد محترقه دستگیر شده است.

*آمادگی مرکز فوریت‌های پزشکی برای مدیریت سوانح احتمالی چهارشنبه‌سوری

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی نیز از آمادگی این مرکز برای مدیریت سوانح احتمالی چهارشنبه‌سوری خبر داد و گفت: چهارشنبه آخر سال 56 پایگاه امداد اورژانس آذربایجان غربی برای کمک به مصدومان احتمالی در نقاط مختلف شهرهای استان مستقر می‌شوند.

حمیدرضا عمرانی با اشاره به تدابیر ویژه این مرکز در مدیریت سوانح چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: در روزهای پایانی سال 90 اطلاع‌رسانی کامل و جامعی از خطرات مواد محترقه و آتش بازی در سطح مدارس و مردم شهر بر اساس بروشورها و تراکت‌هایی انجام گرفته و امید است با افزایش آگاهی مردم در این زمینه از خطرات احتمالی کاسته شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: امسال 28 پایگاه امداد جاده‌ای و 28 پایگاه امداد شهری در سطح استان با بهترین امکانات و تشکیلات مستقر شده و در مجموع 56 پایگاه آماده امدادرسانی در سطح آذربایجان غربی به مصدومین احتمالی این روز می‌باشد.

وی با اشاره به آمار پایگاه‌های موجود افزود: 100 دستگاه آمبولانس نیز در صورت نیاز به امدادرسانی آماده ارائه خدمات هستند که اکثر این آمبولانس‌ها در نقاطی که احتمال آتش بازی و تلفات زیاد است مستقر شده تا بتوانند در صورت بروز اتفاق سریعاً در محل حادثه حضور یابند که تعداد آمبولانس‌ها نسبت به سال گذشته 10 دستگاه افزایش داشته است.

عمرانی گفت: هماهنگی‌های لازم با تمام ارگان‌های امدادی و انتظامی انجام گرفته و تمام بیمارستان‌ها اعم از دولتی و خصوصی آمادگی لازم را خواهند داشت.

با وجود بروز خطرات جانی و قطع عضو بسیاری از افراد در این شب، روند رو به رشد قاچاق، فروش، خرید و استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال را شاهد هستیم و لازم است تدابیر ویژه‌ای برای این منظور توسط مسئولان ذیربط اتخاذ شود.

آنچه در این راستا مورد توجه است از بین رفتن اصالت تاریخی ایرانیان بر اثر هیجانات متفاوت است، بیایید با حفظ سنت‌ها و اصالت خود، چهارشنبه آخر سال را به فکر حفظ و تقویت فرهنگ ایرانی باشیم نه فرهنگ‌های غلط و رایج جوامع دیگر.

انتهای پیام/خ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول