اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گرانی در کهگیلویه و بویراحمد سر به آسمان گذاشته است

خبرگزاری فارس: با نزدیک شدن به عید بازار خرید و فروش داغ می‌شود، خریداران از گران بودن اجناس موجود در بازار این استان بیش از گذشته می‌نالند و معتقدند که گرانی در کهگیلویه و بویراحمد سر به آسمان گذاشته است.

گرانی در کهگیلویه و بویراحمد سر به آسمان گذاشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، به عید نزدیک می‌شویم و با هر روز نزدیک شدن بازارها شلوغ‌تر می‌شود و فروشندگان به دنبال فروش بیشتر و خریداران به دنبال نو کردن وسایل و اسباب عید خود هستند.

در این میان سر زدن به بازار بد نیست چرا که با افزایش خرید مردم و شلوغ شدن مغازه‌ها و بازارها تخلفات صنفی هم شدت می‌گیرد.

اگر چه کهگیلویه و بویراحمد مصرف‌کننده صرف است و بیش از 90 درصد کالاهای مصرفی استان از خارج از استان تامین می‌شود، اما همواره با گرانی‌های رو به فزونی همراه است، گرانی‌هایی که با نزدیک شدن به عید شدت می‌گیرد.

 

*کهگیلویه و بویراحمد در گران‌فروشی یکی از استان‌های ممتاز کشور است

محمدی یکی از خریداران پوشاک در یاسوج، گران بودن قیمت کالاها در استان را نسبت به سایر استان‌ها مشکل پیش روی خرید در این استان عنوان کرد و به فارس گفت: قیمت پوشاک در استان و به خصوص شهر یاسوج بسیار بالاست در حالی که نمونه‌های کیفیت‌دار آن در سایر شهرها ارزان‌تر از یاسوج است.

این خانم خریدار افزود: با نزدیک شدن به عید هیچ تنوعی را در بازار پوشاک شاهد نیستیم فقط می‌بینیم که کالاهای موجود در مغازه‌ها به بهانه عید با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

مشکلات بازارهای استان علی‌رغم تذکرات فراوان سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد نظارت و کنترل بازار و بازرسی‌های گسترده همچنان ادامه دارد و افزایش قیمت کالاها و در یک کلام گرانفروشی حرف اول خریداران در برخورد با اصحاب رسانه است.

عدم ایجاد تنوع و در نتیجه پایین آمدن قدرت خرید مردم از دیگر مشکلات بازارهای استان است.

برای دقیق‌تر شدن در بازار استان با سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد و همچنین بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت همراه شدیم تا از نزدیک در جریان تخلفات بازار یاسوج قرار بگیریم.

*عدم درج قیمت مشکل اساسی در مغازه‌ها

نخستین مغازه‌ای که برای بازرسی انتخاب شد یک فروشگاه پوشاک زنانه بود و اولین تخلفی که در این فروشگاه توجه بازرسان را به خود جلب کرد عدم درج قیمت بود. بر روی کالاهای این فروشگاه یا درج قیمت وجود نداشت و یا در اندازه‌ای بسیار کوچک بودند که قابل رؤیت نبود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد راهنمایی و ارشاد توسط بازرسان در این زمینه را کارساز دانست و گفت: این گونه تخلفات ممکن است به علت ناآگاهی فروشنده باشد که بهتر است بازرسان تذکر داده و راهنمایی کنند و در صورت عدم اصلاح برخورد مناسب صورت گیرد.

محمدحسین حیدرپور خاطرنشان کرد: برچسب قیمت باید حاوی مشخصات کالا و قیمت و در اندازه‌ای باشد که قابل خواندن باشد و برچسب قیمت هر کالا مخصوص همان کالا باشد.

یکی از خریداران حاضر در این فروشگاه گفت: قیمت اجناس و به خصوص پوشاک بسیار بالاست و اصلا نمی‌توان خرید کرد.

بازرسان در بررسی قیمت‌های اجناس این مغازه و تطبیق قیمت‌ها با فاکتور متوجه شدند که بر یک کالا 15 هزار تومان اضافه‌تر از آنچه که قانونا به عنوان سود مشخص شده، درج شده است.

حیدرپور در توضیح این موضوع افزود: در زمینه پوشاک 2 تا 22 درصد سود برای فروشنده به همراه هزینه حمل و نقل در نظر گرفته شده است، با حسابی سرانگشتی متوجه می‌شویم که این مغازه جنس را بالاتر از آنچه که باید باشد می‌فروشد.

وی مشخص شدن اصالت فاکتور را از دیگر وظایف بازرسان دانست و خاطرنشان کرد: اصالت فاکتور باید مشخص شود و باید معلوم گردد که فاکتور را همان شرکت تولیدکننده صادر کرده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز با اشاره به اینکه اینگونه تخلفات حتی می‌تواند به تعطیلی واحد صنفی منجر شود، گفت: در صورت احراز گرانفروشی، متخلف بایستی مبلغی معادل تمام وجوه اجحاف شده جریمه شود که حتی الصاق پارچه نوشته بر در مغازه و در نهایت تعطیلی مغازه نیز در قانون پیش‌بینی شده است.

*ارزان فروشان فقط کالای بی‌کیفیت می‌فروشند

فروشگاه دیگری که مقصد بازرسی قرار گرفت یک کفش‌فروشی در مرکز شهر یاسوج بود. در این فروشگاه کفش نیز نخستین تخلف عدم درج قیمت و یا درج برچسب نامناسب بود.

یکی از خریداران این فروشگاه نیز گران بودن اجناس در بازار استان را قابل بررسی و کارشناسی عنوان کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از مغازه‌ها و بازارها کالا را بالاتر از آنچه که ارزش دارد می‌فروشند.

آقای جمال‌زاده بیان داشت: فروشندگانی هم که کالاهایشان با قیمت‌های ارزان‌تر فروخته می‌شود فاقد کیفیت هستند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید فروشندگان ما نیز آگاه شوند و اصول فروش مناسب را بدانند، خاطرنشان کرد: یک فروشنده باید بداند سود در گرانفروشی نیست بلکه سود در فروش بیشتر است.

محمدحسین حیدرپور افزود: فردی که می‌خواهد وارد صنفی شود باید ابتدا از تمام جوانب آن آگاهی پیدا کند تا خدایی ناکرده از طریق افراد سودجو بر سر وی کلاه نرود و در نهایت دود این ناآگاهی با گرانفروشی به چشم مردم برسد.

در این فروشگاه کفش فروشی، بازرسان پس از بررسی قیمت کالاها با فاکتور خرید متوجه شدند که قیمت درج شده بر روی تمام کالاها دقیقا 20 درصد اضافه بر فاکتور است و این یعنی سود قانونی پیش‌بینی شده کاملا به صورت عددی رند بر روی جنس درج شده است.

بازرس سازمان بررسی اصالت فاکتور را در این زمینه ضروری عنوان کرد و گفت: این مورد مشکوک است چرا که نمی‌تواند تمام اجناس یک مغازه دارای قیمتی رند باشد که شامل 20 درصد سود پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ممکن است در این موارد فاکتور خرید از سوی تولیدکننده به صورت سفید در اختیار خریدار قرار گرفته باشد.

بازار این استان در این ایام ملتهب است خرید و فروش داغ داغ. اما چه عاملی وجود دارد که علی‌رغم تذکرات فراوان از سوی سازمان‌های مرتبط و بازرسی‌های گسترده همچنان تخلفاتی وجود دارد.

یکی از دلایل را سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان کرد و آن ناآگاهی فروشندگان از قوانین است.

اما از سوی دیگر مردم و خریداران همواره از گران بودن کالاها می‌نالند و نمونه آن در این بازرسی مشخص شد اما به واقع علت چیست؟

--------------------------

گزارش: پیمان فرامرزی

------------------------------

انتهای پیام/ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول