اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان:

60 هزار زنجانی نارسائی کلیه دارند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر 60 هزار زنجانی از نارسایی کلیه رنج می‌برند.

60 هزار زنجانی نارسائی کلیه دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رحیم سروری زنجانی ظهر امروز در همایش روز کلیه در زنجان اظهار کرد: انجمن‌های حمایت از بیماران خاص در استان زنجان فعالیت‌های مطلوبی را تا کنون انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان برنامه‌ریزی‌های مطلوبی در زمینه توجه به بیماران کلیوی دارد، خاطرنشان کرد: این انجمن در استان زنجان یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌ها محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 75 درصد از اعتبارات پزشکی کشور، صرف هزینه‌های درمانی بیماری‌های از جمله بیماری‌های کلیوی، دیابت، قلبی و عروقی و فشار خون می‌شود، تصریح کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی در رتبه نخست مرگ و میر در کشور قرار دارند.

وی دیابت و فشار خون بالا را دو عامل مهم ابتلا به بیماری کلیوی عنوان کرد و افزود: ضروری است با کنترل و درمان به موقع این بیماری‌ها از ابتلا به بیماری کلیه که عوارض خطرناکی دارد، جلوگیری شود.

سروری با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 درصد مردم جهان به انواع نارسایی‌های کلیوی مبتلا هستند، خاطرنشان کرد: این میزان در ایران حدود 7 میلیون نفر است.

وی با بیان اینکه در استان زنجان این میزان 60 هزار است، افزود: تنها یک دهم این بیماران شناسایی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان از دیالیز 250 بیمار در زنجان خبر داد و افزود: 260 نفر تحت مراقبت‌های پیش گیرانه هستند.

وی با اشاره به پیوند کلیه 450 نفر در زنجان بر ضرورت ارائه آموزش‌های لازم برای تشخیص بیماری کلیه در مراحل نخست تاکید کرد.       

سروری با بیان اینکه در استان زنجان 45 دستگاه دیالیز در هفت مرکز درمانی فعال است، خاطرنشان کرد: خدمات لازم به بیماران کلیوی در استان زنجان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک‌هزار و 200 نفر در استان در انتظار پیوند کلیه هستند، یادآور شد: شناسایی بیماران باید در اولویت‌های انجمن‌ها قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به راه‌اندازی واحد فراهم‌آوری پیوند اعضا در استان زنجان تصریح کرد: این واحد مقام‌های اول و دوم را تا کنون کسب کرده است.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول