اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

تبرایی: افزایش کار ماماها میزان رضایت شغلی را کاهش می‌دهد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: یافته‌های یک تحقیق در بین ماماهای سبزوار بیانگر این واقعیت است که با افزایش ساعات کاری، میزان رضایت شغلی و به طبع آن کیفیت زندگی کاری کاهش می‌یابد.

تبرایی: افزایش کار ماماها میزان رضایت شغلی را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، یاسر تبرایی امروز در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند در ارائه تحقیقی با عنوان بررسی کیفیت زندگی کاری ماماهای شاغل در شهرستان سبزوار اظهار کرد: توجه به رضایت شغلی ماماها به عنوان یکی از اجزای مؤثر در سیستم بهداشتی برای ارایه خدمات مامایی به دو قشر آسیب پذیر جامعه یعنی مادران و کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: همچنین برای سلامت سازمان‌ها، توجه به کیفیت زندگی کاری پرسنل حائز اهمیت است و فراهم کردن محیطی که تمایلات شخصی را برآورده و فضایی برانگیزاننده به اجرای امور را ایجاد کند، ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به تحقیق خود و همکارانش گفت: در این پژوهش کیفیت زندگی کاری ماماهای شاغل در شهرستان سبزوار با توجه به نقش مهم آنان در مراکز بهداشتی درمانی با سنجش رضایت افراد از مؤلفه‌های مربوط به آن سنجیده شد.

تبرایی تصریح کرد: این مطالعه توصیفی مقطعی بوده و کلیه ماماهای شاغل در شهرستان سبزوار به جز ماماهای شاغل در مطب خصوصی در این پژوهش شرکت کردند.

وی افزود: یافته‌ها نشان می‌دهد میانگین سنی نمونه‌ها 31.7 سال و 82.2 درصد آنان متأهل بودند و متوسط ساعات کار آنان در هفته 43 ساعت بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه رابطه بین سن، وضعیت تأهل، حقوق ماهیانه و سابقه افراد با کیفیت زندگی کاری معنی‌دار نبود، گفت: در این تحقیق متوسط ساعات کار در هفته با نمره کیفیت زندگی کاری همبستگی معکوس معنی‌داری نشان داد و تنها 29.7 درصد نمونه‌ها از حجم کاری رضایت داشتند.

تبرایی تصریح کرد: 76.7 درصد نمونه‌ها به رشته خود علاقمند بوده و این متغیر نیز با کیفیت زندگی کاری مرتبط بود و از سویی 67.6 درصد آنان شغل خود را مطابق با انتظارات قبل از ورود به حرفه ندانسته که این موضوع نیز با کیفیت زندگی کاری مرتبط بود.

وی در نتیجه‌گیری این پژوهش تصریح گفت: نتایج نشان داد که ماماها از اکثر مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری خویش ناراضی بودند و در این بین متوسط ساعات کار در هفته نقش اصلی را در این خصوص بازی می‌کرد به طوری که متوسط ساعات کار در هفته با کیفیت زندگی کاری همبستگی منفی نشان داد.

تبرایی افزود: یافته‌ها بیانگر این واقعیت بودند که با کار کردن در محیطی که با علاقه و حرفه فرد مرتبط نیست و از طرفی با افزایش ساعات کاری، میزان رضایت شغلی و به طبع آن کیفیت زندگی کاری کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ط4000/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول