اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهش در توسعه سلامت

خداشناس: شدت سردرد با حجامت کاهش می‌یابد

خبرگزاری فارس: استادیار گروه داخلی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به جدیدترین تحقیق در مورد حجامت گفت: مطالعه ما نشان داد که حجامت و سرکنگبین اثر درمانی برابر با درمان‌های رایج میگرن دارد.

خداشناس: شدت سردرد با حجامت کاهش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد خداشناس‌رودسری طی سخنانی در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند در تشریح طرح پژوهشی خود با عنوان مقایسه درمان میگرن با حجامت و شربت سرکنگبین با درمان دارویی رایج اظهار داشت: میگرن شایع‌ترین سردرد عودکننده در جهان است.

وی ادامه داد: درمان رایج سردرد میگرنی شامل گروه‌های دارویی مختلف برای کنترل حملات درد و پیشگیری از بروز آنهاست.

استادیار گروه داخلی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: گسترش روز افزون طب مکمل در جهان ما را بر آن داشت تا اثر حجامت و شربت سرکنگبین را در درمان میگرن مورد بررسی قرار دهیم.

* 76 بیمار میگرنی مورد آزمایش قرار گرفتند

خداشناس‌رودسری با اشاره به جزئیات تحقیقاتش با عنوان مقایسه درمان میگرن با حجامت و شربت سرکنگبین با درمان دارویی رایج یادآور شد: 76 بیمار میگرن در یک کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل به دو گروه درمان رایج و حجامت همراه سرکنگبین تقسیم شدند و شدت، مدت و تعداد حملات میگرن در هفته، طی شش ماه مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: بر اساس یافته‌ها شدت سردرد در هر دو گروه کاهش معنی داری نشان داد و تعداد حملات سردرد در هفته و مدت حمله، کاهش معنی‌داری در هر دو گروه داشت.

* حجامت شدت سردرد را کاهش می‌دهد

استادیار گروه داخلی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بر اساس نتایج تحقیقات به دست آمده تعداد حملات در هفته و مدت حمله در هر دو گروه در طول مطالعه مشابه بود و شدت سردرد در گروه حجامت در آغاز مطالعه بیش از گروه درمان رایج بود که پس از آغاز درمان این تفاوت از بین رفت.

خداشناس رودسری تاکید کرد: مطالعه ما نشان داد که حجامت و سرکنگبین اثر درمانی برابر با درمان‌های رایج میگرن دارد.

وی از همکاری محمد دهقانی فیروزآبادی، مریم نواب‌زاده، غلامرضا شریف‌زاده، جواد هادی‌نیا و نرگس صفاری در این طرح تحقیقاتی خبر داد.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول