اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش پژوهش در توسعه سلامت مطرح شد

آموزش مستمر بیماران دیابتی با تأکید بر برنامه غذایی مناسب

خبرگزاری فارس: دانشجوی کارشناسی‌ارشد آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: با توجه به نتیجه پژوهش انجام شده، آموزش مستمر بیماران دیابتی با تأکید بر برنامه مناسب غذایی و فعالیت جسمانی پیشنهاد می‌شود.

آموزش مستمر بیماران دیابتی با تأکید بر برنامه غذایی مناسب

حسن شهبازی در حاشیه همایش پژوهش در توسعه سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به ارائه پژوهشی به این همایش با مضمون بررسی شیوع هایپریوریسمی و ارتباط آن با میکروآلبومینوری اظهار داشت: دیابت یا مرض قند یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک در جهان است که هایپریوریسمی و میکروآلبومینوری از جمله عوارض کلیوی آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: سپس هایپریوریسمی به طور شدید پروتئینوری را در جمعیت عمومی به خصوص دیابتی‌ها بالا برده و با همراهی میکروآلبومینوری سبب سیر صعودی درجه نفروپاتی دیابتی و بیماری‌های نارسایی قلبی عروقی و فشارخون بالا می‌شود.

دانشجوی کارشناسی‌ارشد آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: لذا بر آن شدیم شیوع هایپریوریسمی و ارتباط آن با میکروآلبومینوری در بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکز درمانی تحقیقاتی یزد را مورد بررسی قرار دهیم.

شهبازی با اشاره به روش انجام تحقیق خویش تصریح کرد: مطالعه مذکور یک تحقیق توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است.

وی ادامه داد: جامعه مورد بررسی 688 بیمار با سابقه حداقل پنج سال دیابت نوع دو، مراجعه‌ کننده به مرکز درمانی تحقیقاتی یزد بوده است.

دانشجوی کارشناسی‌ارشد آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ابزار گردآوری این اطلاعات را پرسشنامه محقق ساخته‌ای دانست که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است و بیان داشت: پس از جمع‌آوری و وارد کردن داده‌ها در نرم‌افزارهای آماری، اطلاعات به وسیله آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

شهبازی با اشاره به یافته‌های این پژوهش تصریح کرد: نتایج این مطالعه نشان داده که شیوع هایپریوریسمی و میکروآلبومینوری به ترتیب 7.8 درصد و 14.2 درصد بوده است.

وی ادامه داد: اسید اوریک با 2Hpp هم‌بستگی معکوس (منفی) و معنی‌داری داشته و هم‌چنین با مدت بیماری، BMI، فشارخون و میکروآلبومینوری هم‌بستگی مثبت و معناداری وجود داشت.

دانشجوی کارشناسی‌ارشد آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: هم‌چنین میکروآلبومینوری با LDL، مدت بیماری، اسیداوریک و فشارخون هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری داشت.

شهبازی سپس به نتیجه‌گیری از پژوهش خویش پرداخت و ابراز داشت: با توجه به ارتباط معنادار بین میزان سطح اسیداوریک خون و میکروآلبومینوری و هم‌چنین کنترل ضعیف قند خون در مبتلایان، آموزش مستمر بیماران از طریق برنامه مدون آموزشی، پوستر، پمفلت، رادیو و تلویزیون با تأکید بر برنامه غذایی مناسب و فعالیت جسمانی و هم‌چنین غربالگری میکروآلبومینوری و هایپریوریسمی در اولین فرصت ممکن پیشنهاد می‌‌شود.

انتهای پیام/آ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول