اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نخستین اردوی رسانه‌ای سلامت

ثانیه به ثانیه با ناجیان ثانیه‌ها

خبرگزاری فارس: نخستین اردوی رسانه‌ای سلامت با عنوان ناجیان ثانیه‌ها با محوریت آشنایی با فعالیت‌های مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین برگزار شد.

ثانیه به ثانیه با ناجیان ثانیه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین نخستین اردوی رسانه‌ای سلامت با عنوان ناجیان ثانیه‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و با محوریت آشنایی با فعالیت‌های مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین برگزار شد.

در جریان این اردو رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین در نشستی با اصحاب رسانه هدف از برگزاری این برنامه را آشنایی اصحاب رسانه قزوین با فعالیت این مرکز به شکل ملموس و عینی، آشنایی با مشکلات پیش روی آن و انعکاس مسائل موجود در جامعه به منظور آموزش و فرهنگ‌سازی در ارتباط با عملکرد، حدود اختیارات و وظایف این حیطه عنوان کرد.

مجید شلویری اورژانس را یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع برشمرد و افزود: هر چه فعالیت اورژانس در جامعه‌ای کم‌رنگ‌تر باشد توسعه‌یافتگی آن جامعه بیشتر است.

* نسبت تماس‌های واقعی به کاذب در مرکز فوریت‌های استان 20 به 80 است

شلویری نسبت تماس‌های واقعی به کاذب در مرکز فوریت‌های استان قزوین را 20 به 80 ذکر کرد و گفت: این امر بیانگر ضرورت آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه تنها حدود 30 تا 40 درصد از مردم با مرکز فوریت‌ها آشنایی داشته و با آن تماس می‌گیرند افزود: هنوز هم بسیاری از افراد تفاوت میان هلال‌احمر و اورژانس را نمی‌دانند و این در حالی است که هلال‌احمر تنها متولی نجات و رهاسازی افراد از حوادث بوده و درمان به عهده اورژانس است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین مسائل فرهنگی موجود در این حیطه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: کنجکاوی بیش از حد مردم و در مواردی اقدام و اظهارنظرهای غیر اصولی آنان منجر به اخلال در امدادرسانی شده و حوادث دیگری را به دنبال دارد.

شلویری عدم آشنایی عمومی در زمینه فوریت‌های پزشکی و اقدامات مؤثر قابل انجام قبل از رسیدن تیم پزشکی به محل حادثه و نیز عدم همکاری رانندگان خودروهای شخصی و عمومی با آمبولانس‌های اعزامی به محل حادثه و در نتیجه مسدود شدن مسیر عبور آنها را بخشی از مشکلات فرهنگی پیش روی این مرکز دانست و افزود: این مسائل موجب تأخیر در رسیدن مأموران اعزامی به محل حادثه می‌شود که می‌تواند اتفاقات ناگواری همچون مرگ یا نقص عضو دائمی فرد آسیب دیده را به دنبال آورد.

* آموزش چهره به چهره در حوزه اورژانس برای 3 هزار نفر در استان قزوین

وی در خصوص اقدامات حوزه متبوع خود در زمینه آموزش گفت: در سال جاری 3 هزار نفر در سطح استان قزوین از سوی این مرکز آموزش چهره به چهره دیدند و با توجه به روند پیشرفت علمی دنیا، در بخش آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان علاوه بر آموزش‌های همگانی، به منظور به روز کردن اطلاعات علمی کارکنان این مرکز اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای آنان می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین ادامه داد: اخذ مجوز تحصیل نیرو‌های دیپلمه این نهاد در رشته فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین بخشی از فعالیت‌های این مرکز در زمینه ارتقای سطح علمی این دست از نیروهاست.

* رسانه‌های استان قزوین در فرهنگسازی برای اورژانس ضعیف عمل کرده‌اند

شلویری با انتقاد از رسانه‌های استان به علت ضعف عملکرد آنان در این حوزه خواستار توجه بیشتر آنان به مقوله فرهنگ و آموزش شد.

وی گفت: بیماری اورژانسی شامل مواردی است که در صورت عدم ارائه به موقع خدمات امدادی درمانی منجر به صدمات عضوی، جانی و یا مشکلات روانی بیمار گردد در حالی که بسیاری از مردم از این موضوع آگاه نبوده و حتی در خصوص بیماری‌های جزیی نیز با اورژانس تماس می‌گیرند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین اورژانس قلبی، تنفسی، گوارشی، چشم، اعصاب، گوش و حلق و بینی، اعصاب و همچنین حوادث محیطی و شغلی را از جمله مواردی برشمرد که می‌توان در آنها از اورژانس تقاضای کمک کرد.

* وجود 33 پایگاه فوریت پزشکی در سطح استان قزوین

شلویری با اعلام اینکه مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین در حال حاضر 23 پایگاه جاده‌ای و 10 پایگاه شهری دارد گفت: در دولت نهم و دهم فعالیت‌های این مراکز در کل کشور پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است که این پیشرفت‌ها شامل قزوین نیز می‌شود.

وی افزود: تعداد آمبولانس‌های مرکز استان از پنج دستگاه در سال 56 به 49 دستگاه در سال 89 رسیده و تعداد پایگاه‌ها نیز در همین بازه زمانی از سه مورد به 33 مورد افزایش یافته است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با اشاره به اینکه بنا بر قانون ارتقای بهره‌وری 33 پایگاه موجود در استان باید 620 نیروی انسانی داشته باشد ادامه داد: به دلیل وجود مشکلات مالی در کل مراکز سطح استان قزوین کمتر از 300 نفر نیروی انسانی در سه نوبت کاری صبح، ظهر و شب فعالیت می‌کنند.

شلویری ادامه داد: با تحقق اعتبارات سفر سوم هیئت دولت به استان قزوین در آیندهٔ نزدیک بخش زیادی از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود.

* انجام بیش از 18 هزار مأموریت اورژانسی در 9 ماه ابتدای سال جاری

وی خاطر نشان کرد: در 9 ماه ابتدای سال جاری مرکز فوریت‌های استان قزوین 18 هزار و 19 مأموریت انجام داده است که به طور متوسط تعداد آنها 60 مورد در روز است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین تصریح کرد: از این تعداد 10 هزار و 291 مورد شهری و شامل موارد اورژانس قلبی، تنفسی، اعصاب و نظایر آن و 7 هزار و 597 مورد مربوط به اورژانس جاده‌ای بود و اورژانس بین مراکز درمانی همچون انتقال به شهرهای دیگر یا بین چند مرکز درمانی 131 مورد از کل مأموریت‌ها را به خود اختصاص داد.

شلویری عنوان کرد: از میان تمام تماس‌های واقعی مردمی به مرکز، 35 درصد مربوط به تصادف جاده‌ای، 15 درصد تصادف شهری، 15 درصد اعتیاد و دیابت، 15 درصد سکته قلبی و یا مغزی و 10 درصد مربوط به تشنج و صرع است و باقیمانده را موارد متفرقه تشکیل می‌دهند.

* پیشانی وزارت بهداشت با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند

وی اورژانس را پیشانی وزارت بهداشت برشمرد و در خصوص مشکلات عمده حوزه مدیریتی خود اذعان کرد: کسری بودجه مرکز یکی از مهم‌ترین این موارد است که همواره برای مراکز استان مشکل‌آفرین بوده به طوری که نه تنها توسعه پایگاه‌ها مطابق برنامه امکان‌پذیر نیست بلکه فعالیت پایگاه‌های موجود نیز با چالش جدی مواجه است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با اشاره به کسری بودجه 40 میلیارد ریالی مرکز فوریت‌های استان قزوین در سال جاری ادامه داد: در این بخش هیچ گونه بودجه‌ای به حوزه‌های اضافه شده به مرکز اختصاص نیافته است.

وی نبود امکان ارتباط روستاها و شهرهای کوچک فاقد مرکز فوریت با تلفن‌های 115 را علی‌رغم پیگیری‌های مکرر از دیگر مشکلات مرکز فوریت‌های استان قزوین برشمرد و اذعان کرد: عدم اختصاص بودجه برای دپوی تجهیزات پزشکی، دارویی و غذایی برای ایجاد آمادگی لازم در مقابله با حوادث از جمله مشکلات مرحله آمادگی در مدیریت بحران است.

شلویری تصریح کرد: نداشتن آمبولانس‌های 4WD و تجهیزات فردی از مهم‌ترین مشکلات حوزه یاد شده است که با وجود آن امداد زمستانی در مناطق کوهستانی و شرایط جوی خاص غیرممکن می‌نماید.

وی بیان کرد: در فضای عمومی شهری زمینی برای احداث پایگاه‌های فوریت پزشکی در نظر گرفته نمی‌شود و این در حالی است که سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان استان قزوین از مراکز تفریحی، آموزشی و نظایر آن متناسب با رشد و توسعه شهری برخوردار هستند.

* مسئولان استانی از مرکز فوریت‌های پزشکی حمایت کنند

شلویری از مسئولان استان خواست در زمینه تأمین اعتبار برای این مرکز در بخش‌های مختلف از جمله ساخت پایگاه‌های جدید شهری و جاده‌ای و نیز ساختمان‌های جایگزین برای کانکس‌های موقت موجود در نقاط مختلف استان یاری کنند.

اختصاص بودجه برای راه‌اندازی امداد هوایی در استان به عنوان یکی از اولویت‌های کشوری این مجموعه خواستهٔ دیگر وی از مسئولان استانی بود که در ارتباط با آن گفت: به دلیل وجود جاده‌های صعب‌العبور به خصوص در منطقه الموت راه‌اندازی این نوع از امدادرسانی در استان قزوین اهمیت به خصوصی دارد و ضرورت حفظ جان تک‌تک افراد موجب می‌شود تا امدادرسانی به مباحث مادی ارجحیت داشته باشد.

در ادامه این اردو خبرنگاران حاضر در برنامه از بخش‌های مختلف ساختمان این مرکز از جمله مرکز آموزش، اتاق فرماندهی و نیز اتاق کارشناسان مرکز هدایت عملیات بحران (EOC) بازدید کردند و رئیس مرکز هدایت عملیات این مرکز به ارائه توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های این بخش‌‌ها پرداخت.

* اهمیت توجه به اورژانس در قزوین بیش از سایر استان‌های کشور است

علی سلیمانی اظهار کرد: شهر قزوین به دلیل حادثه‌خیز بودن و وقوع زلزله‌های سنگین همچون زلزله‌های آوج و الموت و نیز مواصلاتی بودن این استان در معرض حوادث جدی قرار دارد و به همین دلیل اهمیت توجه به مقوله فوریت‌های پزشکی در این استان دوچندان است. 

سلیمانی نخستین نیاز مردم را نیاز به سلامتی عنوان کرد و گفت: مرکز فوریت‌ها با هدف تأمین این نیاز و حفظ و ارتقای سطح سلامت اقدام به تعریف و راه‌اندازی مرکز  EOC کرده و در این زمینه در سطح کشور پیشرو است.

وی با اشاره به اینکه مرکز هدایت عملیات بحران به امکانات ارتباطی برای برقراری ارتباط با کارشناسان مجهز است افزود: در این مرکز که کارشناسان آن در تمام طول شبانه‌روز در آن حضور دارند تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولان ارشد حوزه بهداشت و درمان استان در اتاق فرماندهی توسط کارشناسان بررسی و به همه واحدها ابلاغ می‌شوند.

بازدید خبرنگاران از مرکز پیام مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین و نیز قسمت‌های مختلف پایگاه فردوسی از جمله واحد ارتباطات و مرکز ستاد 1819 این پایگاه بخش دیگری از این برنامه بود و طی آن خبرنگاران در دیدار با کارشناسان حاضر در این مرکز پرسش‌های خود را مطرح کردند.

در جریان این بازدید مسئول مرکز پیام استان قزوین گفت: تماس‌های مردم با این مرکز به دو صورت اعزام آمبولانس به محل و یا ارائه مشاوره پزشکی پاسخگویی می‌شوند.

* روزانه بیش از هزار نفر با اورژانس قزوین تماس می‌گیرند

پروانه‌زرآبادی تعداد تماس‌های روزانه به این مرکز را بیش از یک هزار مورد اعلام کرد و گفت: اعزام آمبولانس به محل حادثه در حوادث شهری به طور متوسط حدود پنج تا شش دقیقه به طول می‌انجامد و این در حالی است که میانگین کشوری در حوادث شهری هشت دقیقه و در جاده‌ای 15 دقیقه است.

زرآبادی ادامه داد: در مواقعی همچون ساعات میانی روز که با تعطیلی مدارس همزمان می‌شود، بار سنگین ترافیک موجب طولانی شدن مدت رسیدن آمبولانس به محل حادثه می‌شود.

وی اذعان کرد: به منظور جلوگیری از اتلاف وقت به محض به صدا درآمدن زنگ هشدار، آمبولانس با دو کارشناس و یک راننده آموزش دیده حرکت می‌کند و پس از حرکت نشانی دقیق محل از سوی ستاد 1819 به آن اعلام می‌شود.

در پایان تعدادی از خبرنگاران به همراه آمبولانس در محل حادثه‌ای حضور یافتند و با روند کار امدادگران آشنا شدند.

==============

گزارش از: آسیه بهرامی

==============

انتهای پیام/ک10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول