اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با فارس:

تردیدهایی درباره دخالت شورای نظامی در انتخابات مصر هست/نبیل العربی بازمانده رژیم مبارک است

خبرگزاری فارس: یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر با بیان اینکه در خصوص دخالت شورای نظامی در انتخابات مصر تردیدهایی وجود دارد تاکید کرد که شورای نظامی شش دهه است بر مصر حاکم است و طبیعتا تمایل ندارد وضعیت کنونی تغییر کند و خواستار رئیس جمهوری وابسته یا موافق خود است.

تردیدهایی درباره دخالت شورای نظامی در انتخابات مصر هست/نبیل العربی بازمانده رژیم مبارک است

«مجدی حسین» از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره، در خصوص بروز تخلف و تقلب در این انتخابات و سلامت آن ابراز تردید کرد و با اشاره به وضعیت انتخابات پارلمان و مجلس مشورتی این کشور، درباره تلاش شورای نظامی حاکم بر این کشور برای تاثیرگذاری در روند انتخابات به شکلی که خوشایند مردم نباشد هشدار داد و تاکید کرد که این کار به واکنش بزرگ مردمی منجر می‌شود زیرا به گفته او انقلاب مصر، شخصی را نمی‌پذیرد که از انقلاب حمایت نمی‌کند و از بقایای رژیم گذشته است.

مجدی حسین به خبرنگار فارس گفت: نهاد نظامی مصر، از انقلاب 23 ژوئیه سال 1952، خود را حاکم کشور می‌داند، برای همین تلاش می‌کند که رئیس جمهور آینده از خود این شورا باشد یا حداقل با آنان موافق باشد.

در ذیل متن گفت‌وگو با مجدی حسین را می‌خوانید:

فارس: اخباری از توافق شورای نظامی و اخوان المسلمون بر حمایت از شخصی معین در انتخابات ریاست جمهوری مصر به گوش می‌رسد. آیا این اخبار صحت دارد و آیا این امر مداخله در امور دموکراسی مصر نیست؟

مجدی حسین: بله قطعا شورای نظامی می‌خواهد در امور سیاسی و دموکراسی مصر دخالت کند ولی نمی‌توان گفت که تا حالا توافقی حاصل شده. اما رایزنی‌هایی هست ولی سر هیچ شخص معینی توافق نشده است. فکر می‌کنم اگر انتخابات سالم باشد، هیچ نگرانی از توافق‌ها نخواهد بود و در نهایت مردم هستند که کسی را انتخاب می‌کنند.

فارس: آیا توافق میان شورای نظامی و اخوان بر مردم مصر در خصوص انتخابات تاثیر می‌گذارد؟

مجدی حسین: بله. به همان مقدار که اخوان بر مردم تاثیر می‌گذارد و شورای نظامی از طریق رسانه‌ها تاثیرگذار است. ولی در هر حال این تاثیر برای موفقیت نامزد مورد حمایت آنان کافی نخواهد بود مگر اینکه انتخابات ناسالمی صورت بگیرد. اما اگر انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات پارلمان برگزار شود، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

فارس: فکر می‌کنید انتخابات ریاست جمهوری مصر مثل انتخابات پارلمان و مجلس مشورتی سالم برگزار می‌شود یا اینکه سران قدرت آن را ناسالم می‌کنند؟

مجدی حسین: آه. البته تردیدهایی در این موضوع هست. زیرا پیش‌نویس قانون اساسی که چندی پیش منتشر شد نوعی مصونیت برای کمیته ناظر بر انتخابات قائل شده است. به طوری که تصمیم نهایی آن قابل اعتراض نیست. این ماده قانون، انتخابات آزاد را تضمین نمی‌کند زیرا بدعتی عجیب و مانع شکایت یا اعتراض قضایی به هر اقدام یا نتیجه کمیته انتخابات می‌شود. اگر این ماده لغو نشود (ماده 28) طبیعتا تردیدهای زیادی پیرامون انتخابات خواهد بود.

فارس: چرا شورای نظامی در امور داخلی کشور زیاد دخالت می‌کند؟

شورای نظامی طوری رفتار می‌کند که گویی خود را حاکم مصر می‌داند. در حقیقت اوست که از 60 سال گذشته تاکنون مجدی حسین: حاکم بوده است. از زمان انقلاب 23 ژوئیه سال 1952. روسای جمهور گذشته مصر یعنی جمال عبدالناصر و انور سادات و حسنی مبارک هم نمایندگان این نهاد بوده‌اند. در نتیجه می‌خواهند این وضع را حفظ کنند. در نتیجه تمایل دارند که وضع موجود باقی بماند. نهاد نظامی خود را حزب حاکم حقیقی اما پنهان می‌داند که هیچ گاه ظاهر نبوده است. در سایه رئیس جمهور سابق حسنی مبارک فعالیت می‌کرد و اکنون با سقوط مبارک می‌خواهند نوعی مصونیت قانونی برای خود ایجاد کنند. آنچه به صورت عرف اجرا می‌شده،‌ اکنون می‌خواهند قانونی کنند. در عین حال هم به دنبال رئیس جمهوری موافق خود می‌گردند یا کسی که بشود با او توافق کرد یا اینکه تابع شورای نظامی باشد.

فارس: اگر انتخابات ناسالم باشد شما چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

مجدی حسین: البته هر گونه بازی با روند انتقال قدرت به انفجار وضعیت در کشور منجر می‌شود. طبیعتا موضوعی حساس و دشوار است. در نتیجه با احتیاط زیادی با موضوع برخورد می‌کنند. هیچ چیزی تا الان تمام شده نیست زیرا واکنش مردم زیاد خواهد بود. اگر مردم احساس کنند که رئیس جمهوری از بقایای رژیم سابق بر آنان تحمیل می‌شود یا کسی است که حامی انقلاب نیست، واکنش مردم شدید خواهد بود.

فارس: آیا پیش بینی می‌کنید که نبیل العربی بر خلاف تکذیب خود، نامزد انتخابات شود؟

مجدی حسین: او یکی از کسانی است هک درباره او صحبت می‌شود. یکی از احتمالاتی است که بر ممکن است بر او توافق شود ولی قطعی نیست و خودش تا الان رد کرده است. ولی ممکن است در هر لحظه اعلام کند که تحت فشار مردم قرار گرفته و به خاطر مصر خود را نامزد انتخابات مصر کند. اینکه نبیل العربی نامزدی‌اش را رد می‌کند به معنای این نیست که همه‌ چیز قطعی است و جایگزینی برای او نیست هرچند که او بخشی جدایی‌ناپذیر از رژیم مبارک بود ولی از حیث مواضع در سطح عمرو موسی نبود و جایگاهش رفیع نبود... شاید آنان تصور می‌کنند به علت کمبود جایگزین، اسمش در پشت پرده شورای نظامی مطرح باشد.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول