اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

یکی از رهبران جنش "الکفایه" مصر در گفت‌وگو با فارس:

دخالت شورای عالی نظامی برای انتخاب کاندیداها برخلاف خواست انقلابیون است

خبرگزاری فارس: یکی از رهبران جنبش الکفایه مصر تلاش شورای عالی نظامی مبنی بر تحمیل نامزد خاص این شورا بر مردم در انتخابات ریاست جمهوری را بر خلاف خواست و اراده انقلابیون دانست.

دخالت شورای عالی نظامی برای انتخاب کاندیداها برخلاف خواست انقلابیون است

جرج اسحاق،‌ یکی از رهبران جنبش الکفایه مصر و هماهنگ کننده پیشین این جنبش و سخنگوی رسمی آن با بیان اظهاراتی درباره انتخاب رئیس جمهور موقت به مدت یک سال تا طی آن قانون اساسی جدید کشور تهیه و تدوین شود، تاکید کرد برای برگزاری این انتخابات اقداماتی در حال اتخاذ است تا آن پیش از موعد مقرر برگزار شود، این درحالی است که ما نیز در انتظار زمان و جدول تدوین شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای عالی نظامی حاکم بر مصر و تسلیم قدرت توسط این شورا به قدرتی مدنی و غیرنظامی هستیم.

اسحاق که در این باره با خبرنگار فارس در قاهره گفت‌وگو می‌کرد، تاثیر هرگونه توطئه خارجی بر اجرای انتخابات ریاست جمهوری مصر را رد و تاکید کرد که مردم مصر به هیچ وجه اجازه اجرای چنین توطئه‌ها یا تحمیل خواسته‌های کشورهای دیگر و بیگانگان بر خود را نمی‌دهند و از این حیث ما در انتظاریم که روند امور همانگونه که برنامه‌ریزی شده پیش برود و کشور برای برگزاری این انتخابات هرچه سریع‌تر آماده شود.

وی درباره احتمال دخالت شورای عالی نظامی مصر در انتخاب رئیس جمهور، به ویژه آن که دستگاه نظامی این کشور طرف 6 دهه چهار رئیس جمهور را بر مصر تحمیل کرد،‌ می‌گوید: دستگاه نظامی در این انتخابات دخالت نخواهد کرد، چون انقلابی علیه تمام آنچه که در گذشته وجود داشت و حاکم بود،‌ روی داده است و میدان التحریر حاضر و آماده و زنده است و بالطبع دخالت شورای عالی نظامی مصر در این امر بر خلاف انقلابی است که مردم مصر انجام داده‌اند، آنچه مصر هم اکنون خواهان آن است حاکمیت قدرتی مدنی است که بدون دخالت دستگاه نظامی کشور، ملت آن را انتخاب کند.

درباره امکان حمایت جماعت اخوان المسلمون به همراه شورای عالی نظامی مصر از کاندیدایی خاص در انتخابات ریاست جمهوری اسحاق توضیح داد که اخوان المسلمون همواره دارای برنامه‌های پنهانی و مخفیانه‌ای بوده‌اند و نمی‌گویند که در سر آنها چه می‌گذرد و خواهان چه چیز هستند و این بدترین چیزی است که می‌توان در اخوانی‌ها سراغ گرفت، اما شورای عالی نظامی مصر نه کاندیدایی را نامزد می‌کند و نه رابطه‌ای با انتخابات دارد،‌ در واقع قرار است برای انتخاب رئیس جمهور جدید مصر انتخاباتی برگزار شود که همه مردم در آن شرکت کنند و بالطبع این مردم مصر هستند که رئیس جمهور جدید را انتخاب خواهند کرد.

اما درباره قانون اساسی جدید جرج اسحاق معتقد است که باید این قانون پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهور و نه پس از آن انجام شود و در این‌باره تاکنون ابهاماتی وجود دارد.

برخی منابع خبری مصری اخیر اعلام کردند که برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی این کشور به همراه شورای عالی نظامی مصر درباره کاندیداتوری "نبیل العربی"، دبیرکل اتحادیه عرب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به توافقاتی دست یافته‌اند.

حتی این منابع در ادامه اخبار منتشره در این‌باره تاکید کردند که هم اکنون جماعت اخوان المسلمون در این‌باره به دو گروه موافق و مخالف تقسیم شده و شکاف‌ها و اختلافاتی در این جنبش به وجود آمده است.

کارشناسان سیاسی نسبت به تکرار مدل یمن در مصر هشدار داده و تاکید کرده‌اند جریانهایی در تلاش هستند تا با مصادره انقلاب و دور زدن انقلابیون اهداف خود را در این کشور پیاده کنند و افراد مورد نظر خود را که هیچ همخوانی با دموکراسی و رای مردم بر مردم ندارد در این کشور پیاده کنند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول