اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عربستان چرا مخالفان خود را سرکوب و از مخالفان سوریه حمایت می‌کند؟

خبرگزاری فارس: حمایت عربستان از مخالفان سوریه و پافشاری برای حمایت تسلیحاتی و مالی کشورهای دنیا از آنها، در سایه مواضع متناقض ریاض در قبال انقلابها در کشورهای عربی، موجب تردید و تعجب بسیاری از محافل بین المللی شده است.

عربستان چرا مخالفان خود را سرکوب و از مخالفان سوریه حمایت می‌کند؟

به گزارش فارس، العالم گزارش کرد: «سعود الفیصل» وزیر امورخارجه سعودی در کنفرانس موسوم به "دوستان سوریه" در تونس با عصبانیت تمام خواستار تسلیح مخالفان سوریه شد؛ امری که تعجب ناظران را برانگیخت، چرا که دستپاچگی نظام سعودی برای تسلیح مخالفان سوری به بهانه جلوگیری از ریخته شدن خون مردم سوریه درحالی صورت می گیرد که آل‌سعود به ریخته شدن خون مردم بحرین و عربستانی‌ها در قطیف نشان نمی دهد.

حداقل دو موضوع باعث شده که احساس مسئولیت عربستان در قبال بحران سوریه غیرقابل فهم شود، یکی از این دو موضوع به گفته "حبیب مالک" استاد تاریخ، "موانع پیش‌روی سیاستهای عربستان" است. خصوصاً اگر این سیاستها رنگ و بوی وهابیت داشته باشد.

دومین موضوع هم "حرام دانستن انقلاب‌ها" است، به گونه‌ای که نویسندگان عربستانی در نوشته‌های خود از انقلابها در کشورهای عربی با واژه "به اصطلاح بهار عربی" یاد می کنند، تا این انقلاب‌ها را کم ارزش جلوه دهند.

عربستان از زمان وزیدن نخستین نسیم انقلاب در کشورهای عربی دچار سردرگمی شد. منافع عربستان در تونس به خطر نیفتاد ولی پس از آن مصر که تا پیش از این یکی از مهمترین ارکان "محورمیانه رو عربی" به شمار می‌آمد سرنگون شد.

پس از سرنگونی مبارک صدای اعتراض عربستان بلند شد؛ "ملک عبدالله" در  29 ژانویه برای خشنودی حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر گفت، "نفوذی همان کسی است که برای برهم زدن امنیت و ثبات مصر تلاش می‌کند".

اما عربستان پس از آغاز حوادث سوریه، به جای استفاده از کلمه "نفوذی" از واژه "انقلابی" استفاده کرد، به این خیال که فرصتی برای ضربه زدن به ایران به دست آورده است.

تقریباً همه تحلیلگران غربی معتقدند، عصبانیت عربستان از ریخته شدن خون مردم سوریه ناشی از تمایل ریاض به نابود کردن آن چیزی است که آنرا "هلال شیعی" می نامد.

"آدریان همیلتون" نویسنده روزنامه "گاردین" در مقاله خود در دوم مارس می‌نویسد: "مقامات سعودی و قطری که هم اکنون پرتلاش‌ترین مسئولانند، دقیقاً همان دیکتاتورهایی هستند که ملت‌ها علیه آنها قیام کرده‌اند".

روزنامه گاردین چند روز پیش، مطلبی با عنوان "وزش دوباره نسیم  بهار عربستان" منتشر کرد و مجله اکونومیست نیز روز جمعه گزارشی مشابه مقاله گاردین منتشر کرد.

آیا ملت عربستان قیام خواهد کرد؟ "شوکت قدیر" افسر بازنشسته پاکستان و رییس مرکز تحقیقات سیاسی اسلام آباد می گوید، قیام ملت عربستان بعید نیست.

"شوکت قدیر" در مصاحبه با "الاخبار" گفت: "مقامات سعودی نمی دانند که با سرکوب مردم کشورهای همسایه، شاید موقتاً کارشان را پیش ببرند، ولی اوضاع اغلب کشورهای اسلامی در آینده دگرگون خواهد شد، و این دگرگونی دامان عربستان سعودی را خواهد گرفت".

"برایان ویتاکر" نویسنده روزنامه گاردین در مقاله 26 فوریه خود، در خصوص شک و تردیدها درباره وظایف انسانی عربستان می نویسد: "نظام سعودی که برگزاری هر گونه تظاهرات در عربستان را ممنوع کرده است، هرگز از سرکوب تظاهرکنندگان امتناع نمی کند".

طبق اعلام مرکز کانادایی "گلوبال ریسرچر"، نیروهای امنیتی عربستان 21 نوامبر 2011 حداقل 4 تظاهرکننده را در استان الشرقیه به ضرب گلوله کشتند.

نیروهای امنیتی سعودی

ویتاکر در مقاله خود می افزاید: " ریاض در یمن دست به کار شد تا پس از کناره گیری علی عبدالله صالح از قدرت هیچ اتفاقی در یمن نیفتد".

"مارک لینچ" محقق مجله "فارن پالسی" می گوید: عربستان از ماه مارس پرچمدار مبارزه با انقلاب‌ها برای ایجاد نظام منطقه‌ای جدیدِ دلخواه خود شده است، و این در حالی است که دهه گذشته شاهد دو جریان "ائتلاف میانه روهای غیردمکراتیک طرفدار آمریکا و اسرائیل و ائتلاف محور مقاومت بود.

دلایل زیادی وجود دارد که بگوییم نظام سعودی خود را در میان طوفانی منطقه ای می بیند، زیرا جمعیت جوانان عربستان افزایش یافته، میانگین بیکاری بالارفته، و مراکز مذهبی محدودیت های زیادی را بر جامعه تحمیل می کنند ..  مقامات سعودی نیز کهنسال هستند و با یکدیگر اختلاف دارند. مخالفان اسلامگرا و لیبرال عربستان قبلاً بارها خواستار ایجاد اصلاحات سیاسی شده بودند، و روز 11 مارس 2011 که زمزمه اعتراضات در  عربستان شنیده شد؛ کسی قیام نکرد و ملک عبدالله دو سیاست "سرکوب" و "اعطای کمک های مالی" را درپیش گرفت .

نظام سعودی هنگامی که عربستان آرام بود، با نخستین مشکل خود یعنی انقلاب بحرین مواجه شد، و روز 14 مارس نیروهای نظامی خود را به بحرین فرستاد، و جنبش دمکراتیک مردم بحرین را به تبعیت از ایران متهم کرد و با ضربه‌ای پیشدستانه مانع از رسیدن مردم بحرین به مطالبات خود شد.

عربستان هم اکنون بار دیگر آستین خود را بالا زده است تا شاید بتواند نظام سوریه را سرنگون کند. به گفته ویتاکر" سران سنی - وهابی عربستان از "شیعه هراسی" رنج می برند، و نه تنها از ایران می ترسند بلکه از شیعیان محروم عربستان ، اکثریت شیعه بحرین، و شیعیان در شمال عراق نیز هراس دارند.

"حبیب مالک" استادیار دانشگاه آمریکایی لبنان در گزارشی برای دانشگاه استنفورد آمریکا مطالب فوق را موانع سیاستهای عربستان توصیف می کند و می گوید "بنابراین هر طرحی که عربستان آن را تبلیغ کند ، شک برانگیز خواهد بود".

یک دیپلمات ارشد عرب اخیرا در مصاحبه ای با روزنامه واشنگتن پست گفته است که عربستان ظرف چند روز یا هفته آینده مخالفان سوریه را مسلح خواهد کرد، و علت این تأخیر نیز مشکلات لجستیکی است نه سیاسی.

دلیل تمایل نظام سعودی برای مسلح کردن مخالفان سوریه، رهایی از دست بشار اسد است؛ که به اعتقاد ویتاکر این امر منجر به تشدید درگیری های مذهبی سوریه خواهد شد.

تظاهرات مردم دمشق علیه خاندان آل سعود عربستان

ولی همیلتون از این هم فراتر رفته و هشدار می دهد که اهداف و انگیزه‌های عربستان خطری برای منطقه و جهان است.

همیلتون می گوید: ریاض هر‌گاه که از انقلابها درکشورهای عربی احساس خطر می کند، طناب را بر گردن مردم عربستان محکمتر فشار می دهد، و در خارج دست به کار می شود، و دست به فتنه انگیزی ها و اختلافات طایفه‌ای و مذهبی علیه نظام علوی سوریه و شیعیان می زند.

"گریگوری گاس" استاد علوم سیاسی دانشگاه ورمونت در مصاحبه با الاخبار، به وقایع چند سال گذشته اشاره می کند و می گوید : "عربستان در اکثر طرح های خود شکست خورده است. ملک عبدالله 3 طرح را برای مقابله با ایران ایران درپیش گرفت که همه این طرح ها شکست خورد .

طرح اول مربوط به عراق بود که ملک عبدالله از ایاد علاوی حمایت کرد. طرح دوم مربوط به لبنان بود که از گروه 14 مارس حمایت کرد، و طرح سوم نیز مربوط به فلسطین بود که تلاش کرد حماس را پای میز مذاکره بکشاند تا بتواند روابط حماس با ایران را به هم بزند .

بدون شک ریاض معتقد است تا زمانی که مهره هایش حکومت را به دست نگرفته اند ، دموکراسی هیچ سودی نخواهد داشت .  

تبعیض ، فقر و بیکاری

طبق گزارش شورای روابط خارجی آمریکا، شیعیان 15 درصد از جمعیت 25 میلیون نفری عربستان هستند.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرده است که شیعیان عربستان از تبعیض در زمینه اشتغال رنج می برند و از ورود به دانشکده های نظامی محروم هستند .

به نوشته مجله بیزنس ویک، شیعیان عربستان نمی‌توانند متصدی سمت قضاوت یا سمت های بالا در مراکز نظامی و غیرنظامی شوند. شیعیان همچنین نمی توانند در دادگاه های عربستان شهادت بدهند.

طبق گزارش مؤسسه پول و اعتبار عربستان؛ مازاد بودجه سال 2011 این کشور 3 / 185 میلیارد ریال یعنی معادل 1 / 9 درصد تولید ناخالص ملی بود، با این حال مجله اکونومیست اعلام می کند که میانگین بیکاری در عربستان به 35 درصد رسیده است، ولی گزارش های رسمی منتشره در عربستان این نرخ بیکاری را به 6 / 10 درصد کاهش داده اند.

عربستان بیش از 60 میلیارد دلار برای خرید تسلیحات جدید از آمریکا هزینه می کند . اغلب اموال عربستان برای خرید هواپیماهای نسل چهارم آمریکا هزینه می شود در حالی که اسرائیل ، هند ، روسیه ، چین و نیمی از کشورهای اروپائی کمتر از یک دهم این مبلغ را برای طراحی و امتلاک هواپیماهای نسل پنجم هزینه می‌کنند.

این در حالی است که طبق اعلام دانشگاه جرج تاون ؛ 22 درصد از مردم عربستان گرفتار فقر هستند و طبق نوشته مجله تایم ؛ از هر 7 شهروند بالغ عربستانی یک نفر بی سواد است‌.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول