اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

توافق‌ محرمانه سوئد و عربستان برای احداث کارخانه ساخت موشک ضدتانک

خبرگزاری فارس: منابع خبری اروپا از توافق و همکاری محرمانه سوئد و عربستان سعودی برای احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید موشک‌های ضد تانک در عربستان سعودی پرده برداشتند.

توافق‌ محرمانه سوئد و عربستان برای احداث کارخانه ساخت موشک ضدتانک

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه به نقل از رادیو سوئد اعلام کرد، آژانس تحقیقات دفاعی سوئد از سال 2007 به صورت محرمانه در حال همکاری با عربستان جهت احداث وراه‌اندازی یک کارخانه تولید موشک ضد تانک است.

رادیو سوئد در ادامه افزود: این همکاری در قالب برنامه‌ای به نام "پروژه سیموم" انجام می‌شود و این همکاری از سال 2007 آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه در خبر خود تاکید می‌کند که اگر چه سوئد در گذشته به عربستان سعودی تسلیحات فروخته بود، اما بر اساس اسناد محرمانه استکهلم پروژه سیموم جزو امور فوق محرمانه سوئد به شمار می‌آید.

رادیو سوئد هم در خصوص این همکاری گفت: این حقیقت که یک نهاد دولتی همچون آژانس تحقیقات دفاعی سوئد در پروژه سیموم مشارکت داشته و به یک حکومت دیکتاتور مانند عربستان سعودی برای احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید تسلیحات کمک می‌کند، منحصر به فرد است.

"ژان اولف لیند"، رئیس آژانس تحقیقات دفاعی سوئد وجود چنین پروژه‌ای را تکذیب کرده و به رادیو سوئد گفته که ما چنین پروژه محرمانه‌ای با عربستان نداریم.

این شبکه رادیویی در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند: اگرچه رئیس آژانس تحقیقات دفاعی سوئد این همکاری را تکذیب کرده، اما چند نفر از کارکنان سابق این آژانس وجود چنین پروژه‌ای را تایید کرده‌اند و در این‌باره از "دیک استرینگ" یاد می‌کند که تا سال 2010 پروژه سیموم را هدایت می‌کرد و از دوستان و همکاران نزدیک اولف لیند بود.

وزارت دفاع سوئد تاکنون از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده و "هاکان یورل"، وزیر کشور سوئد گفته است که نمی‌تواند درباره این همکاری حرفی بزند.

"استن تولگفورز"، وزیر دفاع سوئد در این رابطه گفت که آژانس تحقیقات دفاعی تا آنجایی که وزارت دفاع اطلاع دارد با شرکتی که این رادیو از آن نام می‌برد در حال همکاری با عربستان است، تاکنون ارتباط نداشته و هیچ دستور یا مجوز دولتی نیز به این آژانس داده نشده تا کارخانه‌ای برای تولید تسلیحات نظامی در عربستان احداث و راه‌اندازی کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول