اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط گروه حقوق موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)

همایش امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر فراخوان شد

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش امر به معروف و نهی از منکر و حقوق از آغاز فراخوان مقاله برای این همایش خبر داد.

همایش امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر فراخوان شد

حجت‌الاسلام محمدرضا باقرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: همایش امر به معروف، نهی از منکر و حقوق بشر در راستای سلسله همایش‌های رویکرد متعالی فقه در زمینه حقوق بشر توسط گروه حقوق موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و مراکز علمی همکار برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فلسفه برگزاری این سلسله همایش‌ها این موضوع است که فقه اسلامی در پرتو احکام به گونه‌ای متعالی به حمایت و ارتقای حقوق بشر در جامعه می‌پردازد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ه) ابراز داشت: ابعاد این نقش فقه اسلامی و زوایای این تاثیرگذاری قرار است در همایش امر به معروف، نهی از منکر و حقوق بشر توسط کارشناسان حوزه حقوق اسلامی مورد بحث قرار گیرد.

وی گفت: در این همایش قرار است بسترهایی که امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند در تعالی حقوق بشر نقش ایفا کند، مورد بررسی قرار گیرد.

باقرزاده افزود: از طرف دیگر نسبت میان امر به معروف و نهی از منکر با حقوق بشر در این همایش بررسی می‌شود.

وی اذعان داشت: در آیات و روایات مربوط به حقوق بشر منطقی حاکم است که می‌توان به صراحت گفت، منطق حقوق بشری است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ه) خاطرنشان کرد: از طرف دیگر احکام فقهی امر به معروف و نهی از منکر با مسائل مبتلا به حقوق بشر ارتباط وسیعی دارد و می‌توانیم بگوئیم فقه اسلامی می‌تواند پشتوانه حل مسائل امروز حقوق بشر باشد.

وی افزود: به عنوان مثال تکلیف‌مداری که در فقه اسلامی به آن تاکید شده است، نقش بسیاری در ارتقای حقوق بشر در جامعه می‌تواند داشته باشد.

باقرزاده گفت: در نظام فکری غربی‌ها، حق محوری اصل است در حالی که در اسلام هر تکلیفی با حق و هر حقی با تکلیف همراه است.

وی اذعان داشت: امر به معروف و نهی از منکر و در واقع همان نظارت عمومی سبب جهان شمولی حقوق بشر شده و احقاق حقوق انسانی را در گستره جهان ممکن می‌سازد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ه) ادامه داد: اهداف حقوق بشری که نظام اسلامی دارد در پرتو نظارت همگانی محقق می‌شود و ترک امر به معروف و نهی از منکر به نقض حقوق بشر منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: ترک امر به معروف و نهی از منکر در اسلام بسیار مورد نهی و مذمت قرار گرفته و این نشان می‌دهد این واجب شرعی چه تاثیری در سلامت جامعه می‌تواند داشته باشد.

باقرزاده ابراز داشت: در این همایش قرار است ارتباط امر به معروف و نهی از منکر با اصول مهم حقوق بشر مانند آزادی عقیده، حق تعیین سرنوشت، آزادی مذاهب و همزیستی مسالمت‌آمیز مورد بررسی قرار بگیرد و چگونگی ایفای نقش مقولات حقوق بشری مانند صلح، امنیت و آزادی در برقراری جامعه سالم تبیین شود.

وی خاطرنشان کرد: حقوق بشر یک تعریف حداقلی دارد که همه در آن اتفاق نظر دارند و آن این است که هر انسانی دارای کرامت، آزادی تفکر و آزادی مذهب است و این در تمام ادیان و مکاتب وجود دارد.

دبیر علمی همایش امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر گفت: از نگاه اسلامی حقوق بشر علاوه بر اینها تعریف خاصی دارد که این تعریف خاص به ارتقای حقوق بشر کمک می‌کند.

وی ادامه داد: برداشت رایج از حقوق بشری که امروز در غرب وجود دارد، برداشت صحیحی نیست اما این اختلافاتی که وجود دارد نباید به اجرای حقوق بشر به عنوان مقوله‌ای که مورد اهتمام جامعه بشری است، خدشه وارد کند.

باقرزاده افزود: باید برای احیای حقوق بشر در جهان به گونه‌ای تلاش کنیم که تمام ادیان و مکاتب را در بر گیرد.

وی اضافه کرد: اسلام مبارزه با فساد مالی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی را از مقولات حقوق بشر می‌داند و راهکار رسیدن به این موضوع را احیای امر به معروف و نهی از منکر می‌شمارد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ه) با بیان اینکه در هر جامعه‌ای آزادی‌های مشروع وجود دارد، افزود: نظارت همگانی به عنوان یک تکلیف به گسترش آزادی‌های مشروع در یک جامعه کمک می‌کند.

وی گفت: در واقع اسلام با فریضه‌ای به نام امر به معروف و نهی از منکر از آزادی‌های انسان دفاع کرده و روحیه جمع‌گرایی را در جوامع گسترش می‌دهد.

همایش امر به معروف و نهی از منکر و حقوق توسط موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پائیز 91 برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند آثار خود را تا مرداد 91 به دبیرخانه همایش واقع در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ارسال کنند.

در برگزاری این همایش، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، معاونت اجتماعی وزارت کشور، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، معاونت پژوهش حوزه علمیه، مرکز مطالعات راهبردی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشکده تحقیقات اسلامی شهید محلاتی با موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) همکاری دارند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول