اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

"زاویه"‌ ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت ملی درختان هزار ساله چنار کهنسال روستای زاویه خبر داد.

"زاویه"‌ ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا تراب محمدی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان جلفا و جنگل‌های ارسباران مملو از گونه‌های گیاهی منحصر بفرد و متنوعی هستند که این درختان چنار پر قدمت نمونه‌های قابل توجهی از آن به شمار می‌روند.

محمدی تصریح کرد: این درختان در جنوب روستای زاویه، در  چهار کیلومتری جنوب شرق هادیشهر و در دامنه ارتفاعات جنوبی قرار دارند.

وی افزود: این درختان در ضلع جنوبی امامزاده سید اسماعیل این روستا به فاصله حدود چهار متر از هم قرار دارند که درخت شمالی با عمر هزار سال قدیمی‌تر از درخت جنوبی 600 ساله است.

محمدی ارتفاع این درختان را 15 متر عنوان کرد و گفت: محوطه‌ای که این درختان کهنسال در آن قرار گرفته‌اند در حدود 600 متر مربع و وسعت تاج این دو درخت که درهم فرو رفته‌اند در حدود 550 متر مربع است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به وزن زیاد شاخه‌ها، در محل اتصال این شاخه‌ها به تنه اصلی ترک‌های بزرگی دیده می‌شود که این وضعیت در مورد شاخه شمالی درخت شمالی مشهودتر است.

محمدی با بیان اینکه اطراف تنه هر دو درخت به ارتفاع حدود دو متر با نرده و توری آهنی محافظت شده، اظهار داشت: این درختان در جانب جنوبی بنای امامزاده این روستا و به فاصله 10 متری آن و در محوطه‌ای که متعلق به این بنای مقدس است، جای دارند.

وی تصریح کرد: از زیر این درختان در گذشته نهر آب در راستای شرق به غرب می‌گذشته، که در سال‌های اخیر با تعمیرات صورت گرفته در امامزاده و محوطه آن که این درختان در آن واقع شده‌اند، توسط اهالی سیستم آبیاری زیرزمینی برای سیراب کردن این درختان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به وجه تسمیه محل قرارگیری چنارهای کهنسال زاویه گفت: وجه تسمیه این روستا احتمالا به دلیل وجود زاویه ای متعلق به درویشی از فرق مختلف تصوف در این روستا است، که نام خود را به مرور زمان به روستا تحمیل کرده است.

محمدی خاطرنشان کرد: قدمت تاریخی درختان، واقع شدن در ناحیه‌ای کوهپایه‌ای در مجاورت نواحی جلگه‌ای ارس و مناطق آزاد تجاری جلفا و مناطق مرزی و در کنار راه مواصلاتی ایران به قفقاز، مورد احترام مردم بودن و ضخامت زیاد تنه با قطر سه و نیم متر از ارزش‌ها و قابلیت‌های گردشگری این درختان محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول