اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله حسینی بوشهری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

ملت در انتخابات حضوری پرشورتر از راهپیمایی 22 بهمن خواهند داشت

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن تاکید کرد: ملت در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضوری پرشورتر و گسترده‌تر خواهند داشت.

ملت در انتخابات حضوری پرشورتر از راهپیمایی 22 بهمن خواهند داشت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به وقایع و حوادثی همچون بیداری اسلامی و نیز گذر از فتنه 88 و جریان انحرافی از حساسیت بالایی برخوردار است.

به همین منظور گفت‌وگوی مفصلی با آیت‌الله سید‌هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

 

فارس: دشمنان تلاش زیادی برای کاهش حضور مردم در انتخابات می‌کنند. با توجه به شناختی که جنابعالی از ملت ایران دارید، ارزیابی شما از حضور مردم در این دوره چیست؟

ـ تجربه نشان داده که هر موقع تهدیدات دشمنان نسبت به ملت ایران بیشتر شود،‌ حضور مردم قوی‌تر، آگاهانه‌تر و پرشورتر است و این سخنی است که دشمنان خود به آن معترفند زیرا یکی از رسانه‌های وابسته به استکبار این مطلب را اعلام کرده‌ بود که هرگاه تهدیدات ما نسبت به ملت ایران افزایش یابد، مردم این کشور عکس‌العمل بهتری انجام می‌دهند و این پیشنهاد را داده بود که بهتر است برای شرکت نکردن مردم در انتخابات،‌ تهدیدات خود را کمتر کنیم.

به نظر من راهپیمایی 22 بهمن امسال صحنه عظیمی در مقابل چشمان ما قرار داد البته این مسئله تفاوت‌هایی با انتخابات دارد اما مسیر در پیش گرفته شده توسط مردم همان است که در 22 بهمن دنبال می‌کنند.

مردم ایران توطئه‌های دشمنان را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند که در صورت شرکت نکردن در انتخابات،‌ فشارهای دشمنان افزایش می‌یابد زیرا تمام نقشه‌های استکباری،‌ ملت ایران را نشانه گرفته و تحریم‌های اقتصادی نیز متوجه مردم می‌‌شود و دلیل این امر نیز رابطه تنگاتنگ دولت و ملت ایران است و چنانچه آسیبی به نظام وارد شود، بخش مهمی از جامعه نیز متضرر خواهند شد.

هدف دشمنان در شرایط کنونی، شکستن وحدت و یکپارچگی صفوف متحد مردم ایران و جلوگیری از حضور آگاهانه ملت در پای صندوق‌های رأی است، اما بر اساس برآوردهایی که صورت گرفته،‌ به نظر من شاهد درخشش قوی‌تری نسبت به دوره‌های قبل خواهیم بود زیرا آگاهی ملت ایران افزایش یافته است.

فارس: جامعه مدرسین همواره به عنوان نهاد مورد وثوق مردم بوده و لیست‌های ارائه شده از سوی اعضای آن، یاری‌گر دیگران در انتخاب صحیح بوده است. برخی افراد، معرفی دو نامزد از سوی جامعه مدرسین برای قم در انتخابات مجلس را موجب خدشه وارد شدن به این فهرست می‌دانند. چه سخنی در این زمینه دارید؟

ــ جامعه مدرسین مکانیسم‌های خاصی برای قرار دادن افراد در لیست خود دارد به این صورت که اسامی مطرح شده در جلسات باید حد نصابی از رای اعضا را داشته باشند تا به طور رسمی به عنوان کاندیدای جامعه مدرسین اعلام شوند. در این دوره نیز همانند دوره‌های دیگر عمل شد و خروجی کار این بود که تنها دو نفر از افراد مطرح شده دارای شرایط لازم بوده و اعضا برای انتخاب نفر سوم به جمع بندی نهایی نرسیدند.

جامعه مدرسین در این دوره نیز بر اساس قوانین وضع شده در گذشته عمل کرده و نام دو نفر از کاندیداها را در فهرست خود اعلام کرد بنابراین تخلفی از نظر قانونی رخ نداده و تنها نرسیدن به جمع بندی نهایی موجب عدم اعلام لیست سه نفره شده است.

  

فارس: جامعه مدرسین برای انتخاب کاندیداها ویژگی‌های آنها را مدنظر قرار می‌دهد یا همسویی این افراد با سیاست‌های جامعه اهمیت بیشتری دارد؟

ــ هر دو این موارد تاثیر خواهند داشت،  زیرا جامعه مدرسین به دنبال انتخاب کسانی است که ملاک‌های لازم برای کار در مجلس داشته باشند. همان طور که می‌دانید منشور اصولگرایی جامعه مدرسین به اتفاق جامعه روحانیت مبارز منتشر شده است و جامعه نیز برای اعلام کاندیداهای خود مجموعه مشخصات مطرح شده در این منشور را ملاک ارزیابی افراد قرار می‌دهد بنابراین کسانی که از سوی جامعه مدرسین در فهرست نهایی قرار می‌گیرند باید دارای ملاک‌های موجود در منشور اصولگرایی باشند ضمن اینکه ویژگی‌های شخصی آنها نیز مدنظر اعضا قرار دارد.

 

فارس: توصیه شما به همه افراد جامعه به خصوص نامزدهای انتخابات مجلس به ویژه در قم چیست؟

ــ حقیقت امر این است که همه افراد باید پیش از اینکه مسئله راه یافتن به مجلس برای آنها مهم باشد، یک سری معیارها را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند که نخستین مورد آن، حفظ تقوای سیاسی در همه شئون است به این معنا که در هنگام حضور در عرصه انتخابات و تبلیغ برای خود، باید تلاش کرد که تنها به معرفی خویش و تشریح صحیح برنامه‌های بپردازند.

پرداختن به تخریب دیگران و از بین بردن آبرو و حیثیت آنها و نیز سیاه نمایی شرایط برای جلب توجه مردم به خود، ضد آموزه‌های دینی ماست زیرا نمی‌توان برای رسیدن به یک هدف مقدس، از ابزار نامقدس و نامشروع استفاده کرد.

ورود به مجلس به عنوان نهاد قانون گذاری کشور امری مقدس محسوب می‌شود و هر کس که احساس توانمندی در این زمینه می‌کند این اجازه را دارد که خود را در چارچوب‌های قانونی معرفی کرده و در صورت انتخاب توسط مردم به مجلس راه یابد اما در اسلام توصیه‌های فراوانی برای پرهیز از رسیدن به اهداف مقدس از طریق ابزار نامشروع وجود دارد و در واقع هدف نباید وسیله را توجیه کند و گویندگان این سخن، از فرهنگ دینی و اسلامی دور هستند.

در آموزه‌های اسلامی، آبروی مومن شریف‌ شمرده شده است، بنابراین نیازی به ایجاد فضای ملتهب برای بازی با حیثیت افراد نیست زیرا تائید شورای نگهبان نشان دهنده حداقلی از مقبولیت و دارا بودن شرایط توسط افراد است. بنابراین هدف اساسی همه افراد باید این باشد که در صورت تشخیص، فرد اصلح را معرفی کرده و ویژگی‌های او را به دیگران بشناسانیم اما پایمال کردن حیثیت دیگران جزو فرهنگ دینی محسوب نمی‌شود.

هر مسئله‌ای که شائبه تخریب، فضاسازی منفی و سیاه نمایی باشد از یک فرد مسلمان پذیرفته نیست زیرا کشور ما دارای نظامی اسلامی بوده و همان طور که به عبادات خود اهمیت می‌دهیم باید به اخلاق اسلامی نیز بها داده و بداخلاقی‌های اجتماعی و سیاسی را از صفحه زندگی خود دور کنیم زیرا ما به دنبال این نکته هستیم که باید به وظیفه و تکلیف خود عمل کنیم بنابراین کسانی که به وظیفه دینی خود عمل کنند ولو در انتخابات نیز پیروز نشوند، برنده خواهند بود و در مقابل، افرادی که تکلیف خود را فراموش کرده و از طریق خرد کردن دیگران به مجلس راه یابند، پیروز اخلاقی انتخابات نخواهند بود.

==============

گفت‌وگو: صدرالدین فلاح

==============

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول