اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مشکلات دامداران روستاهای شهرستان فریدن

مردمی که انگشت به زمین و چشم به آسمان دارند / پول یارانه‌ها را صرف حق‌‌الزحمه وکیل می‌کنیم

خبرگزاری فارس: جای جای فریدن بزرگ آبستن دردها و مشکلات فراوانی است که مردم غیور و دردکشیده این منطقه را می‌رنجاند و از خود بارها پرسیده‌اند چرا باید این‌گونه در سختی زندگی کنند؛ مردمی که انگشت به زمین و چشم به آسمان دارند.

مردمی که انگشت به زمین و چشم به آسمان دارند / پول یارانه‌ها را صرف حق‌‌الزحمه وکیل می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بخش بزرگی از مردم روستاهای محروم شهرستان بوئین میاندشت از راه دامداری امرار معاش می‌کنند و به نوعی زندگی آنها با مراتع و کوهستان‌ها گره خورده است.

اما چند سالی است که برخی ادارات دولتی هم‌چون منابع طبیعی به دلیل حفظ مراتع دست به اقدامات کنترل‌کننده و بازدارنده‌ای زده که دامداران این منطقه را با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو کرده است.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که حفظ منابع طبیعی و کوهستانی کشور اهمیت بسیار زیادی دارد اما نوع و شکل حفظ این منابع هم مسئله بسیار مهمی است، رعایت عدالت در این امر باید حفظ شود، چرا که برای بسیاری از مردم این منطقه، دامداری تنها راه امرار معاش آنهاست و اگر با مشکل رو‌به‌رو شود عواقب فراوانی هم‌چون کم شدن جمعیت روستاها، مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر، ایجاد شغل‌های کاذب، کم شدن تولیدات دامی و ... را به همراه دارد.

 

معیشت 300 هزار روستایی به مراتع وابسته است

مراتع استان اصفهان بالغ بر 6 میلیون هکتار است که این مراتع سالانه حدود 617 هزار تن علوفه خشک تولید می‌کند.

کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مراتع استان اصفهان را به دو دسته مراتع کوهستانی و سرد با بارندگی بیش از 200 میلی‌متر و مراتع بیابانی و کویری تقسیم کرده‌اند.

مراتع استان اصفهان علاوه بر تولید علوفه از جهت حفاظت منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، تلطیف و پالایش هوا، بهبود محیط زیست، تعدیل درجه حرارت و ایجاد تعادل حرارتی در طبیعت نقش به سزایی دارد.

مراتع همچنین از نظر ایجاد فضای سبز و محیط‌های تفریحی از اهمیت زیادی برخوردار هستند، به طوری که در هر گوشه و کنار استان به ویژه در ارتفاعات و مناطق ییلاقی همچون فریدن بزرگ، مناظر زیبا و چشم‌اندازهای طبیعی فراوانی یافت می‌شود.

براساس بررسی‌های اجمالی به عمل آمده معیشت زندگی حدود 200 هزار نفر از جمعیت عشایری و روستایی استان اصفهان صرفاً از طریق تعلیف دام در مراتع تأمین می‌شود و بخشی از معیشت حدوداً 300 هزار نفر جمعیت روستایی به نحوی به مراتع وابسته است.

اما چند سالی است که اداره منابع طبیعی شهرستان فریدن با دخالت مردم روستاهای این شهرستان به ویژه روستاهای خلعت‌پوشان، باغ مادی، هزار جریب، تنگ بید، مغاندر و آقاگل که از توابع بوئین میاندشت هستند، آنها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌ است.

 

مردم روستاهای بوئین میاندشت از منابع طبیعی شکایت کرده‌اند

اسماعیل سلطانی یکی از ساکنان روستای هزار جریب گفت: پدران ما از گذشته پروانه بهره‌برداری از دام را داشته‌اند اما به ما اجازه نمی‌دهند از مراتع برای چرای دام‌هایمان استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: این در حالی است که برخی از اصفهان و مهاباد دام خود را به مراتع فریدن می‌آورند و از آن استفاده می‌کنند اما منابع طبیعی به ما اجازه نمی‌دهد تا از آن استفاده کنیم و زمانی که علت را جویا می‌شویم، نداشتن پروانه و مجوز را دلیل جلوگیری از چرای دام بومی‌های منطقه اعلام می‌کنند.

این دامدار با اشاره به اینکه اداره منابع طبیعی مراتع ما را به افراد غیربومی فروخته است، اضافه کرد: جمع زیادی از مردم روستاهای منطقه از اداره منابع طبیعی به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند و در نامه‌‌ای خواستار پیگیری این مشکل شده‌اند.

 مردم 8 روستا به شهرهای اطراف مهاجرت کردند

جهانگیر سلطانی از ساکنان روستای آقاگل نیز در ادامه با اشاره به اینکه از فشارهای اداره منابع طبیعی بوئین میاندشت به ستوه آمده‌ایم، تصریح کرد: اقدامات این اداره سبب شده تا مردم هشت روستا از توابع بوئین میاندشت به شهرهای اطراف و اصفهان مهاجرت کنند و در این شهرها شغل‌های کاذب ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه مهاجرت مردم روستای آقاگل به اصفهان بسیار زیاد است، ادامه داد: در منطقه "زینبیه" اصفهان محلی به نام محله آقاگل وجود دارد و مهاجران این روستا در آنجا ساکن شده‌اند که به جرات می‌توان گفت جمعیت آنها که بیشترشان به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند، سه برابر اهالی خود روستای آقاگل است.

 

پول یارانه‌ها را صرف حق‌‌الزحمه وکیل می‌کنیم

محمدحسن سلطانی نیز از ساکنان روستای آقاگل است که به شکایت روستاییان از اداره منابع طبیعی اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت محترم یارانه‌های نقدی را پرداخت کرده تا مردم با برنامه‌ریزی دقیق از طریق آن، دخل و خرج خود را هدفمند کنند اما اهالی روستاهای اطراف، پول یارانه خود را باید صرف حق‌الزحمه وکیل کنند تا از آنها در برابر منابع طبیعی دفاع کند.

وی به برخی مشکلات روستاییان که در متن نامه آنها به دیوان عدالت اداری نیز آمده اشاره کرد و ادامه داد: اجداد ما سال‌ها از مراتع به طور شخصی مراقبت می‌کردند اما اداره منابع طبیعی دامداران غیربومی را به این منطقه آورده و مراتع را به آنها واگذار کرده است.

این روستایی جرایم سنگین نقدی و کیفری برای روستاییان بی‌بضاعت، تصرف بیشتر مزارع دیم کشاورزان به نام مراتع و منابع طبیعی و ممانعت از کشت آنها را از دیگر مشکلات مردم محروم این منطقه عنوان کرد.

وی اضافه کرد: دامداران و کشاورزانی که در موقع صدور پروانه چرای دام - به علت کمبود امکانات ارتباطی - موفق به دریافت آن نشده‌اند، حق آوردن دام حتی به تعداد کم برای تأمین لبنیات خود را ندارند.

 

سهم بومیان منطقه از چرای دام کاهش یافته است

یکی از اهالی روستای خلعت‌پوشان نیز گفت: مشکل دیگر دامداران این منطقه، کم کردن پروانه دامدار و کشاورز بومی و اضافه کردن آن به پروانه دامداران غیربومی است.

وی تصریح کرد: در گذشته سهم روستای خلعت‌پوشان از صدور پروانه‌های دامداری 900 رأس و سهم دامداران غیربومی 300 رأس بوده است اما در حال حاضر سهم این روستا به کمتر از 350 رأس کاهش و سهم دامداران به بیش از یک‌هزار و 250 رأس افزایش یافته است.

 

نمی‌توان نظام سنتی دامداری را تغییر داد

اما محمدحسین شاملی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره مشکلات و شکایت روستاییان شهرستان فریدن از منابع طبیعی به خبرنگار فارس این‌گونه گفت: طبق ممیزی منابع طبیعی، به دامدارانی پروانه چرای دام داده می‌شود که بیش از 10 سال سابقه پروانه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم دامداران غیربومی را حصر کنیم، افزود: امکان جلوگیری از ورود دامداران غیربومی که سال‌هاست پروانه چرای دام دارند، وجود ندارد چرا که سیستم نظام دامداری بهم می‌خورد و زندگی عشایر کشور با مشکل مواجه می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه نظام سنتی دامداری را نمی‌توان تغییر داد، اضافه کرد: از نظر حقوقی نمی‌توان جلوی دامداران غیربومی که از 50 سال پیش پروانه چرای دام دارند را گرفت.

وی با بیان اینکه مشکلات اجتماعی مردم منطقه فریدن را تایید می‌کنیم، تصریح کرد: پرونده و سوابق تک تک دامدارانی که اجازه چرای دام در این مناطق را دارند، در اداره منابع طبیعی موجود است.

شاملی با اشاره به اینکه یک‌هزار و 700 عرف دامداری در استان اصفهان وجود دارد، بیان داشت: تمام این مناطق دارای پروانه هستند و دیوان عدالت اداری هم پس از بررسی شکایت روستاییان زحمتکش فریدن، آن را منتفی دانسته است.

 

چرای خارج از فصل و مازاد بر پروانه، جریمه دارد

وی در ادامه با اشاره به جریمه‌های نقدی و غیرنقدی روستاییان منطقه اظهار داشت: طبق قانون، دامدارانی که خارج از فصل، دام خود را به مراتع ببرند و مازاد بر پروانه و مجوز خود از مراتع استفاده کنند، مشمول جریمه می‌شوند و اگر سابقه نیز داشته باشند این جریمه‌های افزایش می‌یابد و تا ابطال پروانه نیز پیش می‌رود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: نمی‌توان درباره موضوع مهم چرای دام در مراتع مختلف استان به ویژه در فریدن و فریدونشهر کلی بحث کرد و هر کدام از پروانه‌ها را باید موردی و مصداقی بررسی کرد.

وی از دامداران منطقه خواست تا برای بررسی پرونده‌هایشان به اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان بیایند تا مشکلات آنها پیگیری شود.

طبق گفته‌های شاملی، هرچند دیوان عدالت اداری شکایت مردم روستاهای ذکر شده را منتفی می‌داند اما مسئولان باید به این سؤال پاسخ دهند که پس تکلیف روستاییان محروم این منطقه چه می‌شود؟ مردمی که تنها راه معیشتشان دامداری است و برخی آنها با چند گاو و گوسفند زندگی را می‌‌گذرانند چگونه بدون چرای دام‌هایشان روزی خود را به دست آورند؟

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول