اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نائب رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

داروهای تجویز شده تا پایان دوره مصرف شوند

خبرگزاری فارس: نائب رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری‌های عفونی به شرطی به سادگی قابل درمان است که داروهای تجویز شده برای آن تا پایان دوره مصرف شود.

داروهای تجویز شده تا پایان دوره مصرف شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، فرهنگ بابامحمودی بعدازظهر امروز در حاشیه برگزاری کنگره ملی تجویز منطقی آنتی بیوتیک‌ها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیماری های واگیردار یکی از تهدیدات جدی بشر است.

وی تصریح کرد: هر ساله بیماری های نوظهوری در حال شکل گیری است که به شکل مشکل جدی برای بشر درآمده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیماری‌های عفونی به چهار دسته تقسیم می‌شوند، ادامه داد: تنها بیماری که در جهان ریشه کن شد، بیماری آبله بود.

وی با اشاره به اینکه دسته دوم بیماری های عفونی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند، بیان داشت: برای بیماری مثل انگل، بشر موفق به تولید واکسن نشد.

بابامحمودی با بیان اینکه بیماری عفونی بازپدیدی بشر شناسایی کرد و به علت بی توجهی و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها برخی از این بیماری‌ها به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شدند، گفت: شایع‌ترین علت مرگ انسان‌ها از بین بیماری های عفونی، مبتلا شدن به بیماری سل است و به خاطر طولانی بودن درمان این بیماری، بشر فکر می کند که با کمی بهبودی، کاملا درمان شده است.

وی ادامه داد: درمان بیماری سل نیاز به زمان دارد و این بی توجهی بشر، نوعی مقاومت داروها را در برابر این بیماری ایجاد کرده است.

بابامحمودی با اشاره به شیوع بیماری های آنفولانزای خوکی و مقاومت دارویی که در جهان ایجاد شد، نسبت به مقاومت میکروب ها هشدار داد و تاکید کرد: با ادامه روند فعلی تجویز بی رویه مصرف آنتی بیوتیک‌ها، روزی فرا می رسد که بشر در برابر درمان بیماری‌های عفونی، عاجز است.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای کنترل مصرف آنتی بیوتیک‌ها در این استان یادآور شد: با همکاری محققان دانشگاه‌های کشور این کنگره فرصتی ایجاد کرد که دغدغه‌های پزشکان کشور دوباره بازآموزی و به اطلاع عامه مردم برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: تنها با مصرف صحیح داروها امکان جلو گیری از مقاومت دارویی وجود دارد. این فرهنگ با همکاری رسانه‌ها به اطلاع عامه مردم می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید برای کنترل و تجویز منطقی آنتی بیوتیک‌ها نیاز به همکاری همه جانبه با مردم داریم، گفت: مصرف منطقی آنتی بیوتیک تنها با اقدامات وزرات بهداشت و درمان امکان پذیر نیست. مردم از مصرف بی رویه داروها در منازل و دریافت داروهای بدون نسخه از داروخانه‌ها به شدت بپرهیزند و مصرف عالمانه داروها باید در برنامه کاری مردم قرار گیرد.

بابامحممودی در پایان اذعان داشت: بیماری های عفونی به شرطی به سادگی قابل درمان است که داروهای تجویز شده برای آن تا پایان دوره مصرف شود و در صورت تکمیل نشدن دوره درمان، این بیماری برای جامعه به علت مقاومت میکروبی که ایجاد می‌کند، مشکل ساز است.

انتهای پیام/ن۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول