اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه:

طرح‎های نوین شهرسازی از راه برگزاری مسابقات امکان‌پذیر است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه و کارشناس معماری گفت: برگزاری مسابقات در رشته‎های معماری بهترین راه شناخت استعدادها و طرح‎های نوین شهرسازی است و همچنین می‎تواند و فرصت مناسبی برای به میدان آمدن جوانان باشد.

طرح‎های نوین شهرسازی از راه برگزاری مسابقات امکان‌پذیر است

مجید ستوده فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: همان‌طور که برای شناخت ایده‎ها در رشته‎های مختلف از برگزاری مسابقات استفاده می‎شود، در رشته‎های معماری هم این امر می‎تواند موثر باشد.

وی افزود: مسابقه روش خوبی است برای صاحبان سرمایه، انبوه سازان یا کسانی که می‌خواهند پروژه‌ای بسازند، زیرا در نظام فنی اجرایی و مقررات دولتی، پروژه‌های اعتبارات عمرانی به مؤسساتی سپرده می‌شود که به عنوان مهندسین مشاور احراز صلاحیت شده باشند.

کارشناس معماری در ادامه بیان داشت: ولی جوانان با استعداد زیادی در جامعه هستند که فرصت ورود به طرح‌های عمرانی را ندارند که آنها می‌توانند از راه شرکت در مسابقه وارد شوند و طرح‎های خود را ارائه دهند. از راه رقابت ایده‌ها می‎توان گزینه‌هایی را برای انتخاب بهترین راه حل برای انجام پروژه‎ها پیدا کرد و در این بین می‎توان گزینه‌های بهینه را انتخاب کرد.

ستوده فر با بیان شاخصه‎هایی از معماران برجسته گفت: معمار برتر آن کسی است که اهل و تعامل با کارفرما باشد و بهترین و ناب‌ترین ایده‎ها را در ذهن خود می‎پروراند.

وی ادامه داد: باید تعریف مردم از فضای عمومی مشخص شود و تفاوت آن با نگاه کارشناسان مورد تحقیق قرار بگیرد، تا بتوان به الگویی دست پیدا کرد که چهار چوبی را برای ساخت فضا به ما بدهد که این فضا در فرهنگ‎های مختلف قابلیت تبدیل شدن به مکان را داشته باشد و منحصر به فرهنگ خاصی نباشد.

ستوده‎فر با اشاره به اینکه، بحث فضا و مکان بسیار گسترده است و در علوم مختلف تعاریف مختلفی از آن شده است، بیان داشت: در هنر معماری طراحی فضا الزامی است، زیرا در تعریف مکان آمده است که باید دارای یک فعالیت اجتماعی باشد و وقتی فضا را طراحی می‎کنیم نمی‎توانیم فعالیت اجتماعی آن را هم طراحی کنیم و در اصل می‎توان گفت ما فضایی با قابلیت‎های تبدیل شدن به مکان را طراحی می‎کنیم.

وی در پایان گفت: ارائه یک نمای مطلوب به توانایی‌های تکنولوژیک در دسترس، رعایت مسایل تکنیکی، توجه به مسئله هزینه‌های اقتصادی و سهولت اجرا بستگی دارد.

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول