اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سادات : ما رهبر جهان اسلام هستیم

خبرگزاری فارس: سادات رئیس جمهور مصر در پاسخ به درخواست دولت انقلاب اسلامی مبنی بر خودداری از پذیرفتن شاه گفت : اگر ایران مصر را رهبر جهان اسلام می داند ، کمک به برادرانمان در دوران سختی و بدبختی از ابتدایی ترین تعالیم دین مبین اسلام است، شاه در زمان قدرت کنار ما بود و ما اینک در روزگار بدبختی کنار او خواهیم ماند

سادات : ما رهبر جهان اسلام هستیم

رخدادهای 9 اسفند 1357

پیام امام خمینی به ملت مهمترین خبر امروز بود ، رهبر انقلاب در این پیام مسیر آینده ملت را تعیین و اعلام کردند در رفراندوم آینده به جمهوری اسلامی رای خواهند داد . رهبر انقلاب همچنین حمله به پادگان ها را حرکتی ضد انقلابی دانسته و اعلام کردند : ارتش و شهربانی و ژاندارمری اکنون در خدمت اسلام هستند و از ملت هستند، باید ملت از آنان پشتیبانی کند.

تدوین قانون اساسی و برگزاری رفراندوم تعیین نوع نظام از دیگر مسائلی بود که روزنامه ها امروز به آن پرداختند . امروز اعلام شد که رفراندوم بطور قطع در روز جمعه 10فروردین ماه سال آینده انجام خواهد شد .

روزنامه ها امروز به نقل از کارتر نوشتند : نتوانستیم جلوی انقلاب ایران را بگیریم ، سادات نیز خود را رهبر جهان اسلام دانست و گفت کمک به شاهی که روزهای بدبختی را میگذراند حکم اسلام است .

آغاز صادرات نفت از دوشنبه آینده ، اخراج 50نفر از مدیران رادیو و تلویزیون ، ممنوع الخروجی 16هزار نفر از مقامات سابق از دیگر اخبار مهم امروز بود .

پیام 14ماده ای امام به ملت

رهبر انقلاب امروز و قبل از عزیمت به قم با صدور پیامی خطاب به ملت مسیر انقلاب را تعیین کردند . امام خمینی در این پیام به مهمترین مسائل پیش روی انقلاب پرداخته و اعلام کردند : در رفراندوم آینده به جمهوری اسلامی ، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم رای خواهند داد و با این سخن راه را بر عناوینی چون «جمهوری دموکراتیک اسلامی» بستند .

مبارزه با تمامی اشکال وابستگی

رهبر انقلاب در این پیام با بیان اینکه هنوز دست چپاولگران شرق و غرب از دامن کشور کوتاه نشده است با تکیه بر وحدت نیروهای انقلاب نوشتند: «هنوز ریشه‎های استعمار امریکا، شوروی، انگلستان و صهیونیسم و سایر دول چپاولگر از این مرز و بوم کاملاً قطع نشده است. باید همه بدون کوچکترین توقف و رکودی در از بین بردن نفوذ کشورهای اجنبی با هم متحد شویم.»

ایشان با تاکید بر قطع تمامی اشکال وابستگی ادامه دادند: «باید توجه داشت که شاه، این مملکت را چنان در دست اجانب قرار داده است که باید سالیان دراز با عوارضش مبارزه کرد و ما اگر بخواهیم استقلال حقیقی به دست آوریم، باید سعی کنیم تمامی اشکال نفوذ امریکا چه اقتصادی و چه نظامی، چه سیاسی و فرهنگی را از بین ببریم و من امیدوارم که ملت ایران به این مهم هر چه زودتر برسد. »(1)

در اجتماعات عناصر تفرقه افکن شرکت نکنید

امام خمینی در بخش دیگری از پیام خود به یکی از موضوعات مهم روز اشاره کرده و از مردم خواستند در تجمعات عناصر تفرقه افکن حضور پیدا نکنند : «ملت بزرگ باید هوشیارانه از بعضی عناصر تفرقه‎افکن که با شعارهای فریبنده می‎خواهند دست اجانب را به کشور مسلمان ما باز کنند و همان اختناق و چپاولگری را به فرم دیگر برگردانند، احتراز کنند و با تنها گذاشتن آنان و عدم شرکت در اجتماعاتشان و با منطق اسلامی تبلیغات سوء آنان را خنثی کنند.»(2)

پیروزی از قدرت اسلام است

در حالی که عده ای پیروزی انقلاب را ناشی از حضور دسته های مختلف اجتماعی از مسلمان ها گرفته تا کمونیست ها و ...میدانند رهبر انقلاب این تحلیل را نادرست خوانده و تنها دلیل پیروزی را اسلام دانستند: «این پیروزی از قدرت اسلام است و مسلمین با دادن خون شریف خود آن را به دست آورده‎اند و فرصت‎طلبان می‎خواهند بدون فعالیت مثبت از آن بهره بردارند و با حیله و حربۀ فریبکاری، خود را جا بزنند. ملت ایران باید با هوشیاری از آنان جلوگیری کنند. در صورتی که آزادی بیان و قلم و عقیده برای همگان آزاد می‎باشد و لکن مردم توطئه را هرگز اجازه نمی‎دهند.»(3)

در حکومت عدل اسلامی به کارگران ظلم نمی شود

عده ای در این روزها با حضور در کارخانه ها و با تحریک کارگران آنان را در مقابل انقلاب قرار داده و بر طبل ادامه اعتصابات می کوبند ، رهبر انقلاب در پیام خود با اشاره به این که اسلام طرفدار کارگران بوده و در حکومت عدل اسلامی به کارگران ظلم نخواهد شد ادامه دادند : «کارگران کارخانه‎ها و دیگر کارگران و کارمندان و طبقات مستضعف باید بدانند که اسلام از بدو ظهور طرفدار آنان بوده و در حکومت عدل اسلامی به آنان اجحاف نمی‎شود و نخواهد شد و کسانی که با دستور یا میل و نفع اجانب بین آنان می‎روند و با پخش اکاذیب فریبنده می‎خواهند آنان را از اسلام جدا کنند همانها هستند که بعضی سران آنان در خدمت دربار محمدرضا پهلوی بودند و همۀ آنان آگاهانه یا ناخودآگاهانه در خدمت اجانب هستند. لازم است این عناصر مفسده‎جو را در بین خودشان و در کارخانه‎ها راه ندهند و از اجتماعات آنان احتراز کنند.»(4)

امروز حمله به پادگان ها مخالفت با انقلاب اسلامی است

در روزهای گذشته گروه های مختلفی از جمله چریک های فدایی و مجاهدین خلق خواستار انحلال ارتش شده اند ، رهبر انقلاب تاکنون بارها به این موضوع اشاره و با انحلال ارتش مخالفت کرده اند ، در این پیام نیز ایشان ارتش و ژاندارمری را در خدمت اسلام دانسته و خاطرنشان می کنند : «ارتش و شهربانی و ژاندارمری اکنون در خدمت اسلام هستند و از ملت هستند، باید ملت از آنان پشتیبانی کند و کاری که موجب آزردگی و دلسردی آنان است انجام ندهند و باید قوای انتظامیه بدانند که پس از تصفیه از عناصر فاسده، تمام آنان در پناه اسلام و حکومت عدل با احترام و رفاه زندگی می‎کنند.»

ایشان ادامه دادند : «ما می‎دانیم که شکست دشمن مرهون پیوستن جناحهایی از نیروها و سایر مأمورین دولتی به ملت بود. شما نباید احساس شکست کنید بلکه باید احساس پیروزی کنید زیرا از ملتید و در پیروزی آن سهیم هستید و ما به شما احترام می‎گذاریم و شما را برادران خود می‎دانیم. »

رهبر انقلاب به وعاظ و گویندگان توصیه کردند در تقویت ارتش بکوشند : «من به ملت ایران اکیداً هشدار می‎دهم که دولت باید ارتش ملی و قوی و با روحیۀ مقتدر داشته باشد تا قدرت بر حفظ کشور داشته باشد. ملت محترم باید در تقویت روحی ارتش و افسران کوشش کنند و گویندگان و وعاظ محترم نیز در تقویت آنان کوشش نمایند .»

امام خمینی حمله به پادگان ها را عملی ضد انقلابی دانسته و ادامه دادند :« از حمله به پادگانهای قوای انتظامی در سرتاسر کشور باید جداً جلوگیری شود. امروز حمله به پادگانها مخالفت با انقلاب اسلامی است و باید از آن احتراز کرد.»(5)

واگذاری فعالیت کمیته ها به دولت

رهبر انقلاب در بخش دیگری از پیام مهم خود به فعالیت کمیته ها اشاره کرده و نوشتند : «کمیته‎های انقلاب اسلامی در تمام شهرستانها موظفند که به مجرد مسلط شدن دولت بر اوضاع شهرها فعالیتهای کمیته‎ها را به قوای دولتی تسلیم کنند و از دخالت در امور دولتی خودداری نمایند.»(6)

کسی حق حمله به منزل مردم را ندارد

ورود به منازل مردم و دستگیری مجرمین نیز یکی از بندهای مهم پیام امام به ملت بود ، رهبر انقلاب تاکنون و بارها در سخنان و پیام های خود به این موضوع اشاره کرده و از مردم خواسته اند به منازل مردم وارد نشوند :«کسی حق ندارد به منزل مردم حمله کند و وارد منزل آنان شود و اگر اطلاع پیدا شد که مجرمی در منزلی است مراقبت از فرار او کنند و به مقامات مسئول اطلاع دهند که با موازین او را دستگیر نمایند.»(7)

مطبوعات از شرق و غرب دوری کنند

رهبر انقلاب در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به رویه غیر اسلامی برخی از مطبوعات خطاب به این روزنامه ها و نشریات نوشتند : «در مطبوعات که بعد از انقلاب اسلامی خود را در خدمت انقلاب و مسیر ملت معرفی می‎کنند، مطالب و مقالاتی درج می‎شود که برخلاف مسیر انقلاب اسلامی است واین موجب نارضایتی و ناراحتی ملت را فراهم نموده [است ].»

ایشان ادامه دادند: «کراراً مراجعه می‎شود که اینجانب اقدامی بنمایم، من متأسفم از این امر، به آنان و جمیع رسانه‎های تبلیغاتی نصیحت می‎کنم که این جانبازی والای ملت بود که با اتکال به اسلام و قوّت ایمان به خدای متعال شما را از آن اسارت و نکبت پنجاه ساله رهایی بخشید. اکنون سزاوار نیست که خلاف رضای ملت رنجدیده و بر خلاف انقلاب اسلامی سمپاشی هایی بکنید که نفع آن را جز اجانب و چپاولگران و خدمتگزاران آنها احدی نبرد. »

رهبر انقلاب صلاح مطبوعات را در آن دانستند که تحت تاثیر شرق و غرب قرار نگیرند : «من نصیحت خود را تکرار می‎کنم و صلاح مطبوعات را در آن می‎دانم که تحت تأثیر راست و چپ و شرق و غرب واقع نشده و خود را در مسیر انقلاب اسلامی قرار دهند.»(8)

جمهوری اسلامی ، نه یک کلمه زیاد ، نه یک کلمه کم

امام خمینی در بخش مهم پیام خود به رفراندوم آینده اشاره کرده و نوشتند : «به خواست خداوند متعال به زودی درباره شکل حکومت، رفراندم خواهد شد. لازم است تذکر دهم آنچه اینجانب به آن رأی می‎دهم «جمهوری اسلامی» است و آنچه ملت شریف ایران در سرتاسر کشور با فریاد از آن پشتیبانی نموده است همین «جمهوری اسلامی» بوده است، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم.»

رهبر انقلاب ادامه دادند: «من از ملت شریف انتظار دارم که به «جمهوری اسلامی» رأی دهند که تنها این، مسیر انقلاب اسلامی است و کسانی که مخالف هستند آزاد و مختارند که اظهار مخالفت نمایند و علمای اعلام شهرستانها و قرا و قصبات و خود ملت مکلفند که نگذارند کسی سلب آزادی از کسی بکند و مراقبت کنند آزادانه هر کس رأی خود را بدهد.»(9)

وزارتخانه ها باید ریشه ای تغییر کنند

رهبر انقلاب در بخش پایانی بیانیه خود به ادارات و وزارتخانه ها نیز اشاره کرده و نوشتند : «وزارتخانه‎ها و ادارات در جمهوری اسلامی باید از بن تغییر کند تا از فرم غربی و سلطنتی درآمده و به صورتی انسانی و اسلامی درآید.»(10)

حکم به شورای انقلاب برای مصادره اموال رژیم پهلوی

رهبر انقلاب امروز طی پیامی به شورای انقلاب اسلامی مأموریت دارد که «تمام اموال منقول و غیرمنقول سلسلۀ پهلوی و شاخه‎ها و عمال و مربوطین به این سلسله را که در طول مدت سلطۀ غیرقانونی از بیت‎المال مسلمین اختلاس نموده‎اند، به نفع مستمندان و کارگران و کارمندان ضعیف مصادره نمایند و منقولات آن در بانکها با شماره‎ای به اسم شورای انقلاب یا اسم اینجانب سپرده شود و غیرمنقول ـ از قبیل مستغلات و اراضی ـ ثبت و مضبوط شود تا به نفع مستمندان از هر طبقه صرف گردد در ایجاد مسکن و کار و غیر ذلک.»

امام خمینی در این پیام به جمیع کمیته‎های انقلاب اسلامی در سراسر کشور دستور دادند که : «[کمیته ها]آنچه از این غنایم به دست آورده‎اند در بانک با شمارۀ معلوم بسپرند. و به دولت ابلاغ نمایید که این غنایم، مربوط به دولت نیست و امرش با شورای انقلاب است، و آنچه مأمورین دولت به دست آورده‎اند یا می‎آورند، باید به همین شماره به بانک تحویل دهند. و کسانی که از این اموال چیزی به دست آورده‎اند، باید فوراً به کمیته‎ها یا بانک تحویل دهند و متخلفین مورد مؤاخذه خواهند بود.»(11)

انتصاب دادستان کل

رهبر انقلاب امروز طی پیامی مهدی هادوی را به سمت دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی منصوب کردند.(12)

تاریخ قطعی رفراندوم مشخص شد

امروز اعلام شد که رفراندوم بطور قطع در روز جمعه 10فروردین ماه سال آینده انجام خواهد شد .

در ورقه رفراندوم سوال شده است : با تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت موافقید یا نه ؟ جواب : آری یا نه (13)

طرح پیشنهادی قانون اساسی از سوی دولت نیست

مهندس هاشم صباغیان معاون نخست وزیر در امر انتقال قدرت اعلام کرد : طرح پیشنهادی قانون اساسی که به رهبر انقلاب تقدیم شده از سوی دولت نبوده است .

وی ادامه داد : ما وزارتخانه ای ایجاد کردیم به نام وزارت طرحهای انقلابی که دکتر سحابی اداره آنرا به عهده دارد ، کار این وزارتخانه برنامه ریزی و طراحی نظامهای جدید آموزشی ، اقتصادی ، سیاسی و مسائل دیگر است .

صباغیان گفت : این وزارتخانه با کمک چند وزارتخانه دیگر و همفکری گروهی از متخصصان حقوقی و اندیشمندان قانون اساسی جدید را بررسی و تدوین می کنند .

وی ادامه داد : در حال حاضر کار تدوین قانون اساسی جدید مراحل پایانی خود را می گذراند ، اما طرح قانون اساسی که تقدیم رهبری انقلاب شده است از سوی کمیته تحقیقات و برنامه ریزی حسینیه ارشاد تدوین شده و در واقع یک طرح ابتکاری و آزاد است که به رهبری انقلاب جهت بررسی و اظهار نظر داده شده است .

صباغیان در مورد وعده آب و برق مجانی به مستمندان که چندی پیش از سوی دولت موقت مطرح شده بود نیز اعلام کرد : ما برای کمک به مستمندان و خانواده های کم درآمد ، طرحی تصویب کرده ایم که بموجب آن از شهریور گذشته به بعد و در آینده ، مصرف برق تا صد کیلووات در ماه رایگان است و از 100تا 150 کیلو وات فقط برای 50کیلووات هزینه دریافت خواهد شد .

صباغیان ادامه داد : در مورد آب استفاده از ده متر مکعب در ماه رایگان و از ده تا 15متر مکعب هزینه 5متر مکعب دریافت خواهد شد . (14)

آغاز صادرات نفت از دوشنبه آینده

صادرات نفت به خارج کشور از دوشنبه آینده آغاز خواهد شد . حسن نزیه رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در اجتماع کارگران صنعت نفت در اهواز ضمن اعلام خبر فوق گفت : روز چهاردهم اسفند اولین کشتی نفتکش نفت ایران را از جزیره خارک به خارج می برد .

وی گفت : شرکت نفت در حقیقت صندوق شاه سابق بود و افراد مشخص داخلی ماهانه از محل فروش نفت مبالغ کلانی دریافت می کردند . (15)

کمپانی های نفتی از ایران می روند

همچنین نزیه در یک کنفرانس خبری گفت : کمپانیهای بین المللی نفتی که پیشتر نفت ایران به وسیله آنها به فروش می رفت مجبور خواهند شد از ایران بروند .

وی ادامه داد : کنسرسیومی که از 14شرکت نفتی غربی تشکیل می شود و در 25سال گذشته بیشتر نفت ایران از طریق آنها به فروش می رفته است از قاموس نفت خذف خواهد شد .

گفتنی است کمپانی بریتیش پترولیوم 40درصد سهام کنسرسیوم را دارد . (16)

16هزار نفر ممنوع الخروج هستند

لیست افراد ممنوع الخروج از کشور در دست بررسی نهایی است و گفته می شود تاکنون نام قریب به 16هزار نفر در این لیست گنجانده شده است .

پیش بینی می شود این لیست تا آخر هفته آینده آماده و به اداره گذرنامه ابلاغ شود .

نام کلیه وزرا ، معاونان ، وزارتخانه ها ، مدیران کل ، سفرا و وزرای مختار ، روسای سازمانها ، روسای کل ، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی ، نمایندگان مجلسین ، مقامات مهم بخش خصوصی ، شهرداران شهرهای مهم ، استانداران و فرمانداران کل و دلالان بین المللی ، امرای ارتش و مقامات امنیتی که در طول 25سال گذشته در مصدر امور بوده اند در این لیست منظور شده است . (17)

برکناری 50مدیر و چهره معروف تلویزیونی

گروهی از مسئولان پیشین سازمان رادیو و تلویزیون که چهره های شناخته شده ای نیز در میان آنان به چشم می خورد به دستور صادق قطب زاده سرپرست جدید این سازمان برکنار شدند .

برکناری این افراد امروز صبح طی بخشنامه ای به اطلاع کلیه کارکنان سازمان رسید . در این بخشنامه تاکید شده است این افراد از امروز دیگر هیچ سمتی در سازمان ندارند . (18)

آنچنان که از اعلامیه قطب زاده مشخص می شود این گروه مرکب از 50 مسئول سابق سازمان رادیو و تلویزیون اولین کسانی هستند که اخراج شده اند و در آینده افراد بیشتری تصفیه خواهند شد . (19)

محاکمه هویدا به زودی آغاز می شود

بدنبال جمع آوری یک سلسله مدارک و دلایل کافی در مورد اتهامات وزیران و مقامات رژیم گذشته که هم اکنون در بازداشت به سر می برند کار تحقیق از آنان از هفته آینده آغاز می شود .

اینکار توسط چند تن از قضات و افراد واجد صلاحیت و زیر نظر مستقیم شورای انقلاب انجام خواهد شد و پس از تکمیل پرونده ها محاکمه علنی گروه اول مقامات رژیم سابق اوایل سال جدید آغاز خواهد شد .

گفته می شود در سری اول محاکمات علنی شورای انقلاب علاوه بر هویدا چند تن از یاران نزدیک وی نیز محاکمه خواهند شد . (20)

انتصاب سرپرست وزارت صنایع و معادن

امروزاز سوی نخست وزیر علی اکبر معین فر وزیر مشاور در امور سازمان برنامه و بودجه با حفظ سمت به سرپرستی وزارت صنایع و معادن تا معرفی وزیر جدید این وزارتخانه منصوب شد .

همچنین از سوی وزیر کشور نصرت الله امینی به سمت استانداری فارس منصوب شد . (21)

بهره بانکی حذف نمی شود

سیاست جدید پولی کشور صبح شنبه آینده بوسیله رئیس کل تازه بانک مرکزی اعلام خواهد شد .

دکتر محمد علی مولوی رئیس کل تازه بانک مرکزی امروز صبح در این بانک شروع به کار کرد و طی گفتگوی کوتاهی اظهار داشت تمام تصمیم های مربوط به سیاست های پولی و اعتباری باید از سوی بانک مرکزی اتخاذ شود و بهمین جهت صبح شنبه آینده سیاست های پولی کشور رسما اعلام خواهد شد .

مولوی در این باره که یکی از مدیران بانک ها از حذف بهره بانکی بدلیل مخالفت آن با شرع اسلام خبر داده است گفت : این موضوع به هیچ وجه جنبه رسمی ندارد و در مورد آن مطالعه ای نیز نشده است . (22)

سکوت درباره بمباران سیرین ادامه دارد

سکوت دولت عراق و ارتش ملی اسلامی ایران در مورد بمباران دهکده مرزی «سیرین» وارد سومین روز خود شده است . با آنکه در این مورد گزارشات محلی و خبرها ی رسیده به تهران حاکی است که شدت بمباران تا بدان حد بوده که دهکده را با خاک یکسان کرده است ولی مقامات رسمی محلی هیچ گزارشی به تهران نفرستاده‏اند.

انتصاب ها را نمی پذیریم

از سوی دیگر گروهی از نظامیان لشکر 28 سنندج با اجتماع در مسجد جامع، تحصن کرده‏اند. این گروه که خواست های خود را به صورت قطعنامه‏ای به کمیته امام خمینی در سنندج داده‏اند، به انتصابات ارتش اعتراض کرده‏اند.

در میان متحصنین، اکثریت با سربازان، درجه داران و افسران جزء است. آنها از دولت موقت انقلاب خواسته‏اند با تشکیل شوراهای موقت موافقت کرده و گزینش فرماندهان را به این شوراها واگذارکنند . نظامیان اعتصابی می‏گویند: هیچ نوع انتصاب را از بالا نمی‏پذیرند.

نماینده کمیته امام خمینی که زیر نظر مفتی زاده انجام وظیفه می‏کند در محل تحصن نظامیان معترض حاضر شد و با آنها به گفتگو پرداخت.

ازسوی دیگر مفتی زاده گزارش مشروحی از حوادث کردستان را برای رهبری انقلاب و دولت فرستاده است . وی که به دفعات تجزیه طلبی و جدایی از ایران را محکوم کرده و در گزارش خود فشرده‏ای از خواست های اهالی کردستان را بازگو نموده است .

ما هرگز از ایران جدا نبوده ایم

گروه کثیری از اکراد مقیم مرکز که به تازگی جمعیتی تاسیس کرده اند ، ضمن ارسال تلگرامی برای کمیته امام خمینی در کردستان، مطالب مغرضانه‏ای را که پیرامون شورش کردها برای بدست آوردن استقلال منتشر شده است را محکوم کردند. سخنگوی این گروه در تهران گفت: ما هرگز از ایران جدا نبوده‏ایم، حتی سایر برادران کرد ما در آن سوی مرزهای ایران بارها ایرانی بودن خود را به اثبات رسانده‏اند.

وی ضمن اعتراض به برنامه‏ای که درتلویزیون به عنوان دیدار با نمایندگان اکراد پخش شد گفت: این روزها همه خود را سخنگوی خلق کرد می‏دانند. این گروهها باید بدانند مردم کردستان در بطن انقلابی ایران به رهبری امام خمینی همیشه حضور داشته‏اند ولی ظلم هایی که به ما مردم غرب ایران در طول سلطنت شاه و پدرش شده آنقدر زیاد است که امروز اگر واکنشهای انفرادی نامطلوبی ظهور می‏کند، چندان نباید براین افراد خرده گرفت.

بارزانی خود را از انقلاب ایران جدا نمی داند

در ژنو یکی از سخنگویان رزمندگان بارزانی، خبر دخالت نیروهای بارزانی را در حرکت تجزیه طلبی کردستان بی اساس دانست و گفت: ما خود را از انقلاب ایران جدا نمی‏دانیم و همانطور که رهبر ما در تلگرام به امام خمینی متذکر شده همواره در خدمت انقلاب مردم ایران خواهیم بود. شبیه به این گفته بنقل از سخنگوی حزب دموکرات پارت که رهبر آن جلال طالبانی است در جراید بیروت به چاپ رسیده است. سخنگوی طالبانی گفت: ما هرگز به ایران که تحت اداره یک نظام اسلامی است حمله نمی‏کنیم و مطابق خواست برادران کرد خود در ایران، از این انقلاب دفاع می‏کنیم.

در حال حاضر به نظر می‏رسد که خواستهای مردم کردستان کاملاً طبقه بندی شده و به شکل خود مختاری در امور داخلی، گزینش رهبران کردستان توسط انجمنهای ایالتی و ولایتی، انتخاب فرماندهان ارتش از میان افسران محلی و ضمیمه کردن بعضی از مناطق در حوزه استانهای مجاور است که در طول سلطنت رضا شاه و شاه سابق ، از کردستان جدا شده است.(23)

تبریک حزب دموکرات کردستان عراق

کمیته تدارکات حزب دموکرات کردستان عراق، در تلگرامی خطاب به کمیته انقلاب اسلامی امام خمینی، پیروزی انقلاب ملت مبارز ایران را بردیکتاتوری تبریک گفت. این تلگرام که به امضای «محمود علی عثمان» رسیده است .

تجزیه طلبی سرکوب خواهد شد

از پاوه نیز خبر می رسد اعلامیه‏ای در 4 ماده توسط هلی کوپتر کمیته نظامی اسلامی «قهرمانشهر» در منطقه «اورامانات» پخش شد و نارضایتی مردم این منطقه را برانگیخت. در این اعلامیه آمده است: مردم اورامانات! هر نوع زمزمه تجزیه طلبی، توسط ارتش ملی ایران با کمال قدرت سرکوب خواهد شد.

کمیته انقلاب اسلامی پاوه نیز خبر روزنامه‏ها مبنی برزدوخورد در پاوه را تکذیب کرد و متذکر شد که مردم پاوه از 6 ماه پیش با انقلاب ایران به رهبری امام خمینی، اعلام همبستگی کرده‏اند.(24)

پرواز فانتوم ها در آسمان کردستان قطع شد

امروز همچنین خبر رسید پرواز هواپیماهای جنگنده فانتوم بر فراز شهرهای کردستان که در هفته گذشته مرتب صورت می گرفت از دیروز متوقف شده و کنترل سه پادگان مهم در آذربایجان غربی به دست چریک های مسلح کرد و نظامیان انقلابی افتاده است . (25)

خودمختاری کردها رابطه ای با تجزیه طلبی ندارد

داریوش فروهر وزیر کاروامور اجتماعی امروز ضمن یک مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد که در گفتگوهای خود با مردم کردستان به این نتیجه رسیده است که خودمختاری مورد نظر آنها دقیقاً ناظر بر مجموعه اختیارات، امکانات و آزادیهائی است که می‏توان به ایالت‏ها و ولایات ایران داد و این مسئله به هیچ وجه ربطی با تجزیه طلبی ندارد.

نماینده اعزامی دولت موقت به کردستان که به تهران بازگشته است گفت :  مسئله«خودمختاری» و «حقوق مردم کرد» مسئله تازه ای نیست و مسئله ای نیست که در متن انقلاب اسلامی ملت ایران، ابداع و اختراع شده باشدبلکه انقلاب ایران،امکان طرح مسائل با صدای بلند را فراهم آورده و آزادی‏های لازم را برای بیان خواسته‏ها و نظرات به همه افراد ملت ایران داده است. بنابراین تاکنون حرفی از هرج و مرج طلبی کردها و سوءاستفاده از موقعیت حساس کنونی و فرصت طلبی‏های ضد انقلابی در میان نیست،حرف از یک دشواری قدیمی است که اکنون فقط شرایط مناسب برای بیان آن و گفت و گو درباره حدود آن بوجود آمده است.

فروهر ادامه داد : انکار نمی‏کنم که من نیروهای ضعیف و مخربی هم در کردستان دیدم که به هیچوجه مورد تائید مردم نیستند و متشابه این نیروها، درزمان کنونی، در سراسر مناطق ایران – و حتی در خود تهران هم- وجود دارد.(26)

نتوانستیم جلوی سقوط شاه را بگیریم

جیمی کارتر رئیس جمهور امریکا  اعلام کرد از دست ما برای جلوگیری از سقوط شاه کاری ساخته نبود چرا که نمی توانستیم در مقابل نیروهای پیچیده اجتماعی ، سیاسی و مذهبی که منجر به سقوط شاه شد مقاومت کنیم .

کارتر ادامه داد : دولت جدید ایران تلاش دارد روابط حسنه ای با آمریکا برقرار کند و ما نیز می خواهیم به بهترین وجه با تغییرات در ایران مواجه شویم .

وی گفت : ارزیابی شخصی من این است که دولت جدید تصمیم جدی دارد تا در مورد دوستی با آمریکا و صدور نفت اقدام کند .

کارتر در بخش دیگری از سخنان خود گفت : آنچه روشن است ایران مال ما نبود که آن را از دست بدهیم ، ما مالک ایران نبوده و قدرت  و اراده کنترل امور ایران را نیز نداریم .

کارتر گفت : آمریکا نمی توانست یعنی قادر نبود  وضع سابق را در کشوری که مردم آن خواهان تغییر بودند حفظ کند . (27)

زیان میلیاردی آمریکا از انقلاب ایران

یکی از بانک های مهم آمریکایی پیش بینی کرده است که ناآرامی های ایران احتمالا در سال جاری به قیمت 2تا 3میلیارد دلار جهت پرداخت بهای بیشتر نفت و از دست دادن صادرات برای آمریکا تمام خواهد شد .

گفته می شود کسری موازنه پرداخت های امریکا در سال جاری به 10میلیارد دلار خواهد رسید .

کسری موازنه پرداخت های آمریکا به کاهش صادرات و واردات و درآمدهای نامرئی از قبیل حمل و نقل مربوط می شود . (28)

سادات : ما رهبر جهان اسلام هستیم

سادات رئیس جمهور مصر در پاسخ به درخواست دولت انقلاب اسلامی مبنی بر خودداری از پذیرفتن شاه گفت : شاه در صورت ورود به مصر حق فعالیت سیاسی نخواهد داشت . (29)

شاه که 26دی ماه سال جاری از ایران مستقیما به مصر رفته و چند روز میهمان سادات بود امروز در مغرب به سر می برد و رئیس جمهور مصر دوباره از او خواسته است تا برای اقامت به مصر برود .

وی در پاسخ به وزیر خارجه ایران که خواستار توضیح مصر در این باره شده بود گفت : اگر ایران مصر را رهبر جهان اسلام می داند ، کمک به برادرانمان در دوران سختی و بدبختی از ابتدایی ترین تعالیم دین مبین اسلام است، شاه در زمان قدرت کنار ما بود و ما اینک در روزگار بدبختی کنار او خواهیم ماند . (30)

پی نوشت

10-1 صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 261

11- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 267

12- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 268

13- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 7

14- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 1

15- همان ، صفحه 2

16- کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 1

17- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

18- کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 2

19- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

20- کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 2

21- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

22- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 8

23- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

24- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 3

25- کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 3

26- کیهان ، 10اسفند 1357، صفحه 3

27- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

28- کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 2

29- اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 8

30- کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 8

 انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول