اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

شاه پیغام داد کشور تسلیم شما،من فقط سلطنت کنم

خبرگزاری فارس: امام خمینی در ادامه سخنان خود در جمع هیئت کویتی: خود شاه ـ شاه سابق ـ به وسایل پیغام داد که من مملکت را تسلیم شما می‎کنم، و من همین شاهی باشم در صورت، و همۀ کارها در دست شما باشد. و من به او اعتنا نکردم. و این قدرت الهی بود که ما را کمک می‎کرد.

شاه پیغام داد کشور تسلیم شما،من فقط سلطنت کنم

رخدادهای 6 اسفند 1357

امروز امام خمینی با یک هیئت کویتی که برای تبریک پیروزی انقلاب به ایران آمده بودند دیدار کرد ، رهبر انقلاب در این دیدار به توضیح ماجرای هجرت خود از عراق به پاریس و مشکلات به وجود آمده در مرز کویت پرداخته و از پیشنهاد شاه خبر داد که پیغام داده بود «همه کشور در اختیار شما باشد ولی اجازه دهید سلطنت کنم »

دیدار با علمای سیستان و بلوچستان نیز برنامه دیگر امام در این روز بود . امروز رونامه ها خبر دادند امام خمینی به احتمال قوی پنج شنبه این هفته به قم خواهند رفت . مردم قم منتظر این سفر تاریخی هستند .

بازرگان امروز در مصاحبه ای که تلویزیون فرانسه آن را منتشر کرد از صدور انقلاب ایران به کشورهای منطقه خبر داد و گفت انقلاب ایران ضد استبدادی بود و کشورهای منطقه نیز شرایطی شبیه وضعیت شاه سابق دارند .

دکترعلی شایگان نیز طی مصاحبه ای با اعلام اینکه آیت الله خمینی هیچ سمتی را عهده دار نخواهند شد پیشنهاد داد نظام سیاسی آینده ایران همانند آلمان فدرال باشد ، وی در این مصاحبه از انحلال ارتش سخن گفت و ادامه داد ایران نمی تواند به قرن اول هجری بازگردد و باید دولتی در ایران سرکار بیاید که دنیا آن را بپذیرد .

تشکیل حزب خلق مسلمان به رهبری یکی از علمای قم خبر دیگر امروز بود که روزنامه ها جزئیات بیشتری درباره آن منتشر نکردند .

امروز به دنبال حمله گروهی به تجمع هواداران فدائیان خلق در اهواز کمیته امام طی بیانیه ای آن را محکوم کرده و از مردم خواست به اجتماعات مخالفین حمله نکنند .

دیدار امام خمینی با هیئت کویتی

رهبر انقلاب امروز با سید عباس مهری و هیئتی مرکب از 270نفر از علاقمندان انقلاب اسلامی در کویت دیدار و گفت و گو کرد . امام خمینی در این دیدار از آرزوی بزرگ خود برای ایجاد وحدت بین مسلمانان و تشکیل یک دولت اسلامی سخن گفت .

فشارهای دولت عراق و مهاجرت به سمت کویت

امام در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که ایشان و سایر انقلابیون در عراق با آن مواجه بودند گفتند : آنها از ما تقاضا می‎کردند که چون ما تعهداتی با دولت ایران داریم و این کارهایی که شما و اصحاب شما می‎کنند مخالف آن تعهدات است، ما نمی‎توانیم تحمل کنیم. من جواب دادم من که تعهدی ندارم، شما تعهد دارید! من یک تکلیف شرعی دارم، عمل می‎کنم و به تعهد شما اعتنایی نمی‎کنم.

رهبر انقلاب ادامه دادند : بعد از رفت و آمدها، آنها[بعثیها] برادرهای من [را] که جزء رفقای نجف بودند، آنها را ترساندند. و به من رسید که گفتند که ما با خودش ـ مثلاً ـ کار نداریم لکن شماها را چه خواهیم کرد. من دیدم که خوب،ممکن است که یکوقتی گزندی به این دوستان من برسد، عازم حرکت شدم و آمدم به ـ البته تحت مراقبت دولت عراق ـ آمدم به سرحد کویت. و در سرحد کویت هم همان فشاری که در آنجا بر دولت عراق بود بر دولت کویت هم بود. و آنها حتی اجازۀ اینکه ما عبور کنیم از این طرف شهر به آن طرف شهر هم ندادند. و من گله‎ای از هیچ کس ندارم؛ چون آنها ملتزم بودند به واسطۀ قراردادهایشان عمل کنند. و من نه از دولت عراق نه از دولت کویت گلایه‎ای ندارم.

تقدیر الهی ما را به فرانسه کشاند

امام خمینی در ادامه به برنامه خود برای سفر به سوریه و نیز اقامت طولانی در این کشور اشاره کرده و ادامه دادند تقدیر الهی ما را به فرانسه کشاند (1)تا «مسائل در آنجا به طور وسیع در همه جای دنیا پخش بشود؛ و خبرنگارها از اطراف عالَم هجوم کردند که گاهی روزی چندین مصاحبه‎ها می‎شد؛ و خصوصاً از امریکا که مصاحبه‎هایی با آنها شد. و آنها از همان جا پخش کردند به سراسر امریکا و به بعضی از بلاد دیگر. و ما هم مسائل ایران را در آنجا روشن کردیم، به طوری که بسیاری از ابهاماتی که به واسطۀ تبلیغات سوئی که از طرف اجانب شده بود در آنجا رفع شد.»

شاه پیغام داد کشور تسلیم شما،من فقط سلطنت کنم

امام خمینی در ادامه سخنان خود در جمع هیئت کویتی به پیغام شاه سابق اشاره کردند که میخواست کشور دست انقلابیون باشد ولی وی بتواند سلطنت خود را ادامه دهد : می‎گفتند هرچه می‎خواهید می‎دهیم، هر کاری بخواهید می‎کنیم. خود شاه ـ شاه سابق ـ به وسایل پیغام داد که من مملکت را تسلیم شما می‎کنم، و من همین شاهی باشم در صورت، و همۀ کارها در دست شما باشد. و من به او اعتنا نکردم. و این قدرت الهی بود که ما را کمک می‎کرد.

شاه را باید تحویل دهند

رهبر انقلاب با اشاره به فرار شاه از ایران به کشورهایی که از شاه سابق استقبال کرده اند اشاره کرده و از آنان خواست تا شاه را تحویل ایران دهند : ما اعلام می‎کنیم که ملت ایران و همۀ ملتها که در خارج هستند، که این جانی را به ما تحویل بدهند. [هرکس] هر جا پیدا کرد این جانی را به ما تحویل بدهد. و این را اعلام خواهیم کرد. و همین هم اعلام است. و دوستان ما که در خارج ایران هستند، به آنها هم همین سفارش را می‎کنیم که او را هر جا پیدا کردند بگیرند و به ما اطلاع بدهند؛ تا ما بخواهیم از آن دولتی که آنجاست.

تشکیل دولت بزرگ اسلامی در دنیا

امام خمینی در پایان سخنان خود به آرزوی بزرگ خود اشاره و اظهار امیدواری کردند « همۀ ملتهای اسلام که به واسطۀ تبلیغاتی که، فعالیتهایی که از اجانب شد و اینها را از هم متفرق کردند و مقابل هم قرار دادند، بیدار بشوند و همه با هم بشوند. یک دولت بزرگ اسلامی، یک دولت زیر پرچم «لااله‎الااللّه‎» تشکیل بدهند و این دولت بر همۀ دنیا غلبه بکند.»(2)

نظر امام درباره کتاب «ماموریت برای وطنم»

امام خمینی امروز با روحانیون سیستان و بلوچستان نیز دیداری داشت . (3)

رهبر انقلاب در این دیدار با اشاره به کتاب شاه با عنوان «ماموریت برای وطنم» گفت : شاه سابق که در آن کتاب نوشته است «مأموریت برای وطنم» من این را صحیح می‎دانم؛ «مأموریت» برای وطن داشت! برای اینکه وطن را بکلی نابود کند، اسلام را نابود کند، عشایر را نابود کند، همۀ طبقات را به نابودی بکشد، همۀ خزاین ما را ببرد، ما را دست‎نشاندۀ غیر قرار بدهد، کشاورزی ما طوری بشود که ما در همه چیز محتاج به خارج باشیم. اینها همه جزء «مأموریت» او بود، و مأموریتش را هم انجام داد. لکن خدا خواست که رسوا بشود در عالم.(4)

امام خمینی پنج شنبه به قم میروند

بدنبال سخنان امیرانتظام معاون نخست وزیر درباره سفر قریب الوقوع امام خمینی به قم امروز یکی از نزدیکان رهبر انقلاب گفت امام بنا به تمایل خود قرار بود صبح سه شنبه به قم بازگردند ولی ظاهرا این سفر به پنج شنبه موکول شده است .

این مقام ادامه داد : رهبر انقلاب تمایل دارند در حوزه علمیه قم اقامت کرده و از آنجا نظارت عالیه خود را بر انقلاب اسلامی داشته باشند . (5)

گروه های مختلف از دو روز پیش خود را آماده می کنند تا از رهبر انقلاب در قم استقبال کنند . بیش از 30هزار نفر از دانش آموزان و دانشجویان برای حفظ انتظامات در روز ورود امام تعیین شده اند.(6)

قذافی تلاش دارد به ایران بیاید

امروز محافل نزدیک به شورای انقلاب و دولت موقت اعلام کردند که احتمال بسیار وجود دارد که معمر القذافی رهبر لیبی بزودی از ایران دیدار کند .

گفته می شود عرفات در سفر اخیر خود به ایران با مسئولان ایرانی در زمینه تجدید رابطه کامل ایران و لیبی به گفتگو نشسته است ، گفتنی است این موضوع از سوی وزارت خارجه نیز تائید شده است .

از سوی دیگر امروز گفته شد ؛ یک هیئت مهم با شرکت رهبران شیعیان لبنان و اهل تسنن این کشور به رهبری مصطفی چمران و نماینده شیخ حسن خالد مفتی اعظم لبنان به ایران آمده است .(7)

شیخ محمد مهدی شمس الدین نائب رئیس شورای عالی شیعیان لبنان در راس یک هیئت برای تبریک پیروزی انقلاب ایران به امام خمینی وارد کشور شد .

گفته می شود قرار است موضوع امام موسی صدر در دیدار این هیئت با امام خمینی مطرح شود . (8)

بازرگان : کشورهای همسایه باید نگران انقلاب ایران باشند

مهندس بازرگان در مصاحبه ای که تلویزیون فرانسه آن را منتشر کرد در پاسخ به سوالی در زمینه صدور انقلاب ایران  به کشورهای همسایه گفت : دولت های همسایه باید از انقلاب ایران نگران باشند .

نخست وزیر ادامه داد : انقلاب ایران یک حرکت ضد استبدادی بود و شرایط کشورهای همسایه کم و بیش شبیه آن چیزی است که زمان شاه در ایران روی میداد .

بازرگان در مورد اعدام ژنرال ها نیز گفت : هیچ نقشی در اعدام ژنرالها نداشتم ، نه در مورد این اعدام ها تصمیم گرفته ام و نه برای اجرای آنها .

وی در مورد حزب توده و فدائیان نیز گفت : این گروه ها فراموش شده های انقلاب نخواهند بود و مثل دیگران جای خود را خواهند داشت . (9)

حمایت ایران از مبارزات اعراب

دکتر کریم سنجابی وزیرحارجه امروز گفت : انقلاب در ایران قسمتی از انقلاب در کشورهای عربی است ، وی قول داد از مبارزات اعراب علیه رژیم صهیونیستی حمایت و پشتیبانی کند .

وی انقلاب ایران را به دنبال تحقق وحدت اسلامی و استقرار روابط برادرانه با جهان عرب دانست و گفت : با عرب ها در کلیه زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی روابط برادرانه خواهیم داشت . (10)

تشکیل حزب خلق مسلمان

به دنبال تشکیل حزب جمهوری اسلامی امروز حزب جمهوری خلق مسلمان ایران نیز اعلام موجودیت کرد . گفته می شود یکی از روحانیون عالیرتبه قم در راس این حزب قرار دارد .

یک مقام نزدیک به حوزه علمیه قم امروز در مورد تشکیل این حزب گفت : تداوم انقلاب اسلامی نیاز به سازماندهی تشکیلات دارد ، همچنین لازمه استقرار دموکراسی اسلامی از بین رفتن نظام تک حزبی و پیدایش گروه های سیاسی – مذهبی متعدد است .(11)

اسدالله مبشری : دادگستری نیاز به وزیر ندارد

وزیر جدید دادگستری همزمان با اعلام موجودیت جامعه قضات ضمن شرکت در جلسه آنان گفت : 2بار در طول رژیم گذشته در وزارت دادگستری مدیر کل شدم و در هر دوبار از شاه فرمان نگرفتم .

وی ادامه داد : از خیلی وقت پیش معتقد بودم که وزارت دادگستری نیاز به وزیر ندارد بلکه باید این وزارتخانه توسط قضات اداره شود . (12)

انتصابات جدید در شهربانی

امروز از طرف شورای افسران شهربانی و با تائید سرهنگ ناصر مجللی رئیس شهربانی کل کشور سرتیپ حمیدی به معاونت اداری شهربانی ، سرتیپ کوهرنگی به معاونت اطلاعاتی شهربانی و نیز سرتیپ مصطفایی به معاونت انتظامی و سرپرستی پلیس تهران منصوب شد . گفتنی است تاکنون 13کلانتری در نقاط مختلف تهران فعالیت خود را آغاز کرده است . (13)

شایگان : ایران به صدر اسلام باز نمی گردد

دکتر علی شایگان در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفت : ایران نمی تواند به قرن اول اسلام بازگردد ، باید در این کشور یک دولت مورد قبول از نقطه نظر بین الملل روی کار بیاید .

وی در این مصاحبه خواستار ایجاد دادگاه های علنی برای محاکمه جنایتکاران رژیم گذشته شد و گفت : در ایران باید دولتی سر کار بیاید که قدرت خود را از یک مجلس ملی گرفته است .

شایگان با بیان این که ایران هیچ گونه تعهدی برای فروش نفت به سایر کشورها ندارد گفت : باید نفت به میزانی فروخته شود که احتیاجات ملی را برطرف کند .

وی اسرائیل و آفریقای جنوبی را  استثنا کرده و گفت : به جز این دوما به بقیه نقاط جهان می توانیم نفت صادر کنیم .

شایگان در باره نقش آینده آیت الله خمینی در کشور نیز گفت : ایشان هیچ مقام رسمی را عهده دار نخواهند شد و فقط به ارشاد ملت خواهند پرداخت .

وی در مورد نظام سیاسی آینده ایران نیز این گونه اظهار نظر کرد که سیستم حکومتی آینده ایران باید شبیه آلمان فدرال باشد که رئیس جمهور در آن یک مقام تشریفاتی بوده و صدراعظم و یا نخست وزیر رهبری سیاسی کشور را بر عهده دارد .

شایگان در مورد ارتش نیز گفت : ارتش رژیم شاه باید به صورت کامل برچیده شود و با یک نیروی جدید جابجا گردد . (14)

در حالی که شایگان شرکت خود در انتخابات ریاست جمهوری را در دیدار با امام تکذیب کرده است روزنامه ها از او به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران یاد می کنند .

هشدار جناح نظامی انقلاب به قره نی

جناح نظامی انقلاب در نامه ای به ولی الله قره نی رئیس ستاد کل ارتش که خود در آن عضویت دارد از تصمیم گیری های فردی وی و اعمال قدرت بوسیله تعدادی از امرای ارتش سابق اظهار نگرانی کرد. جناح نظامی تصمیم گرفت از این پس تمام امور مربوط به ارتش را بررسی و تصویب نماید (15)

معرفی استانداران 4استان

از سوی احمدصدر حاج سید جوادی وزیر کشور امروز استانداران 4استان کشور معرفی شدند .

با حکم وزیر کشور مهندس رحمت الله مقدم مراغه ای استاندار آذربایجان شرقی ، دکتر حمید بهرامی استاندار کرمان ، عبدالحمید ایرانزاد استاندار قهرمانشهر و اسماعیل اردلان استاندار آذربایجان غربی شدند .(16)

تائید استانداری مقدم مراغه ای توسط آیت الله شریعتمداری

آیت الله شریعتمداری از استانداری رحمت الله مقدم مراغه ای در آذربایجان شرقی حمایت کرد .(17)

یک مقام موثق در تائید این خبر گفت : رحمت الله مقدم مراغه ای که به سمت استاندار آذربایجان شرقی تعیین شده است به حضور آیت الله شریعتمداری رسیده و از وی کسب تکلیف کرده است .(18)

تلاش برای قطع تولید نفت ناکام ماند

اقدام عوامل ضد انقلاب که شبانه به تاسیسات نفت جنوب رخنه کرده و با بستن شیرانتقال نفت قصد قطع تولید فراورده های نفتی را داشتند خنثی شد .

چند ناشناس با استفاده از تاریکی به تاسیسات تلمبه خانه «الباجی»در22کیلومتری اهواز رخنه کرده و شیر 16اینچی خط لوله سراسری را که فراورده های نفتی را برای مصارف شهرهای شمالی کشور از اهواز به تهران انتقال میداد بستند . در صورتی که به موقع اقدام نمی شد بر اثر فشار به تاسیسات صنعت نفت خسارت شدیدی وارد میشد و تا مدت ها جریان نفت داخلی از جنوب به شمال کشور قطع میشد . گفته می شود کسانی که اقدام به این کار کرده اند بخوبی از مسایل فنی صنعت نفت آگاهی داشتند .

آذربایجانی ها مناطق کردنشین را ترک کردند

در حالی که با پیروزی انقلاب اسلامی عده ای در کردستان شعار خود مختاری سر داده اند  امروز خبر رسید ترک های مقیم مناطق کردنشین بسرعت این مناطق را ترک کرده و به سوی تبریز و رضائیه حرکت کرده اند .

پرواز مداوم جت های شکاری بر فراز مهاباد و شهرهای اطراف این شایعه را قوت بخشیده که چنانچه رزمندگان کرد بر خود مختاری اصرار کنند دولت مرکزی با ضد انقلاب برخورد خواهد کرد . (19)

امروز کانون معلمان مهاباد با صدور اعلامیه ای شایعه تجزیه طلبی کردها را یک توطئه ارتجاعی و امپریالیستی دانسته و آن را به شدت محکوم کرد . (20)

همچنین در پی حمله عده ای مسلح به شهر مرزی پاوه و بیش از 5ساعت تیراندازی متقابل بین مهاجمان و پاسداران انقلاب عده زیادی مجروح شدند .

تیراندازی ها از ساعت 11شب آغاز وتا ساعت 4بامداد ادامه داشت که سرانجام نیروهای انقلاب موفق به عقب راندن مهاجمان شدند .

بر اساس گزارش های رسیده تا این لحظه هویت مهاجمان هنوز مشخص نشده است ولی برخی شایعات حاکی است که مهاجمان از طرفداران سالارجاف از اهالی منطقه جوانرود هستند .

گروهی از کردهای مقیم مرکز نیز طی نامه ای که به امضای صدها نفر رسیده است از رهبر انقلاب خواستند افرادی را که تا دیروز در خدمت دربار پهلوی و امپریالیسم انگلستان بوده اند به عنوان نمایندگان کردها به حضور نپذیرند . (21)

دکتر مفتح : انقلاب ایران را با آرامش و تولید بیشتر قوام و دوام بخشیم

دکتر مفتح در اجتماع بززرگ کارگران ایران ناسیونال شرکت کرد و از کلیه کارگران خواست که انقلاب ایران را با نظم و آرامش و تولید هرچه بیشتر و بهتر محصولات قوام و دوام بخشند . (22)

پیشنهاد امام خمینی : کنگره اسلامی تهران برای مسئله بیت المقدس

هفته نامه الوطن العربی که در پاریس منتشر می شود نوشت که امام خمینی در نظر دارد یک کنگره بین المللی برای بررسی مسئله فلسطین در تهران تشکیل دهد .

بازرگان در دیدار اخیر خود با عرفات به وی گفته است در نظر دارد با کشورهای عربی و مسلمان در این زمینه تماس بگیرد .

محکومیت حمله به اجتماع مخالفان

در پی حمله به اجتماع سخنرانی طرفداران فدائیان خلق در سالن تربیت بدنی دانشگاه جندی شاپور اهواز کمیته انقلاب امام خمینی این شهر ضمن محکوم کردن این حمله آن را اقدام مشکوکی دانست که توسط عناصر ضد انقلابی صورت گرفته است .

در اطلاعیه کمیته انقلاب آمده است : ما به پیروی از دستورات امام خمینی مبنی بر حفظ نظم  و آزادی بیان و قلم این قبیل اقدامات جاهلانه و نیز ایجاد هرگونه تشنج و نابسامانی در جامعه را محکوم می کنیم . (23)

امسال مشمولان اعزام نمی شوند

اعزام مشمولان که قرار بود امسال به خدمت اعزام شوند به سال آینده موکول شد .  گفته می شود قرار است مدت خدمت نظام وظیفه که اینک برای تمامی مشمولان دو سال است به یک سال کاهش یابد . (24)

خانواده سروان طاهری : او بیگناه اعدام شد

خانواده سروان طاهری که صبح روز جمعه به جرم حضور در جنایت سینما رکس محاکمه و اعدام شد با انتشار بیانیه ای او را بیگناه دانستند . در بیانیه مسعود طاهری برادر اعدامی آمده است : سروان طاهری در روز حادثه در آبادان نبوده و از مرخصی سالیانه استفاده می کرده است . (25)

پی نوشت

1- سفر امام به پاریس یکی از حوادث سرنوشت ساز انقلاب است که تاکنون درباره آن اظهار نظرهای فروانی شده است ، از جمله اشخاصی که مدعی است سفر امام خمینی به پاریس به واسطه وی صورت گرفته ابراهیم یزدی دبیرکل سابق گروهک غیرقانونی نهضت آزادی است . ابراهیم یزدی در بیان خاطراتش تلاش می کند تا وقایع را به گونه ای تحریف نماید که منجر به حضور او در ماشین امام و ارائه پیشنهاد سفر به پاریس (به عنوان اولین پیشنهاد کننده) شود.

وی مدعی است که در مسیر عزیمت به کویت این پیشنهاد را به امام داده است. او می گوید: «به اتفاق هم سوار ماشین شدیم و آنجا بود که من پیشنهاد سفر به فرانسه را به امام دادم. به آقای خمینی گفتم وضعیت دنیا اینگونه است، برای چه می‌خواهید به سوریه بروید؟ فرانسه مکان مناسب‌تری برای ادامه فعالیت‌ها خواهد بود.» (روزنامه سیاست روز،17/11/1387)

وی در ادامه به چگونگی ملحق شدن مجددش به امام در فردای آن روز و پذیرفتن پیشنهادش از جانب امام پرداخته و می گوید: «مرا به هتل بصره نزد ایشان بردند و در هتل بصره بود که امام به من گفتند: "من نظر تو را درباره رفتن به پاریس پذیرفتم. اما به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم".» (آفتاب نیوز،21/11/85)

مستندات موجود نشان می دهد که مطرح شدن پیشنهاد سفر به پاریس در ماشین منتفی است چرا که ابراهیم یزدی در این خودرو حضور نداشت ، اما درباره این موضوع که نفس این پیشنهاد برای اولین بار در جایی دیگر و از جانب کسی دیگر مطرح شده است، نیز دلایل متقنی وجود دارد که دروغ بودن این ادعای یزدی را روشن تر می کند.

سید احمد خمینی در خاطرات خود صریحاً ذکر کرده اند  که این پیشنهاد از جانب ایشان و در صبح همان شبی مطرح شده است که با امام در هتل بصره بودند.(دلیل آفتاب، نشر عروج، صفحه 74) از آنجا که یزدی بارها این ادعا را مطرح کرده بود امام به صورت ویژه در بخش پایانی وصیت نامه خود به آن اشاره کرده اند «از قرار مذکور، بعضی ها ادعا کرده‏اند که رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از کویت، با مشورت احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در کشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (صحیفه امام، جلد‏21، صفحه452)

2- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 226

3- امام خمینی پس از این دیدار و نظر به وضع خاص منطقۀ در تاریخ 9فروردین 1358به آیت الله خامنه‎ای که دوران تبعید خود را در سیستان و بلوچستان گذرانده بودند و آشنایی به آن منطقه داشتند، مأموریت دادند که به منطقه بروند و نیازهای فوری را بررسی کنند تا اقدام لازم صورت گیرد.

4- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 223

5- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صفحه 2

6- کیهان ، 6اسفند 1357، صفحه 2

7- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صفحه 1

8- کیهان ، 8اسفند 1357، صفحه8

9- کیهان ، 6اسفند 1357، صفحه 5

10- کیهان ، 6اسفند 1357، صفحه 8

11- کیهان ، 6اسفند 1357، صفحه 2

12- کیهان ، 6اسفند 1357، صفحه 2

13- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صفحه 2

14- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صفحه 8

15- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صفحه 1

16- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صفحه 2

17- دولت موقت و خصوصاً شخص مهندس بازرگان به دلیل رابطه نزدیکی که با آیت الله شریعتمداری داشت کسی را که برای استانداری آذربایجان تعیین کرده بود، کاملاًدر مسیر آیت الله شریعتمداری بود. رحمت الله مقدم مراغه ای از سوی دولت موقت برای استانداری آذربایجان در نظر گرفته شد. این امر با مخالفت آیت الله قاضی مواجه شد. آیت الله قاضی می گفت : «رحمت الله مقدم مراغه ای نوه شجاع نظام مراغه ای است که با انقلاب مشروطیت دشمنی کرده است و چنین فردی نمی تواند استاندار مهد مشروطیت باشد.» به همین منظور سیدمحمد الهی را به قم نزد امام فرستاد که جریان چنین است و مقدم صلاحیت ندارد. امام فرموده بود: شما بروید. من دعا می کنم . بامخالفت ایشان مقدم مراغه ای نتوانست در این استان پا بگیرد و در چند روزی که در این سمت فعالیت کرد در غائله حزب خلق مسلمان نقش فعال ایفا کرد .

آیت الله قاضی با شناختی که روی منطقه و افراد داشت به همراه آیت الله سیداسدالله مدنی نامه ای به امام در خصوص مسایل و مشکلات آذربایجان نوشت ، نخست آنکه استاندار آذربایجان شرقی بایستی شخص مسلمان متدین و سیاستمدار نماز خوان ،آشنا به حساسیت منطقه و در مسیر امام بوده و از جهت سن کمتر از چهل سال نداشته باشد. در تأیید جمهوری اسلامی و ترویج مبانی و اجرای احکام شرع کوشا باشد. ازگروه رادیکال و نظایر آنها نباشد و با شور و مصلحت کمیسیون ، متشکل از افراد عاقل و متدین قدم بردارد.

دوم : تا وقتی که پرونده های افراد در ساواک کاملاً بررسی نشده ، شوراهای شهرستانها فعلاً متوقف شود. چون اگر بدون بررسی صورت گیرد چه بسا افرادی درآن نفوذ کرده مشکلات جدیدی ایجاد خواهند کرد. سوم دولت اهتمام جدی درایجاد کار و اشتغال در آذربایجان کند تا فرصت به ضد انقلاب داده نشود. رک مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 14آبان 1386

18- کیهان ، 6اسفند 1357ریال صفحه 5

19- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صفحه 8

20- کیهان ، 6اسفند 1357، صفحه 2

21- کیهان ، 6اسفند 1357، صفحه 4

22- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صفحه 8

23- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صقحه 8

24- اطلاعات ، 6اسفند 1357، صفحه 8

25- کیهان ، 6اسفند 1357، صفحه 7

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول