اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای صیانت از محیط زیست صورت گرفت

پرورش کرم زباله‌خوار به همت زنان سبزواری

خبرگزاری فارس: مسئول واحد خبر مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار از برگزاری دوره مهارتی تولید ورمی کمپوست به مدت پنج شبانه‌روز ویژه تسهیلگران زنان در این شهرستان خبر داد.

پرورش کرم زباله‌خوار به همت زنان سبزواری

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار حمید کیانی‌مهر صبح امروز در جمع خبرنگاران هدف از اجرای این طرح را توانمندسازی زنان روستایی در تبدیل ضایعات کشاورزی و زباله‌های خانگی به کود آلی عنوان و اظهار کرد: در این دوره فراگیری که 27 شرکت‌کننده حضور داشتند، شرکت‌کنندگان به‌طور تئوری و عملی، پروسه تبدیل کود کرمی یا ورمی کمپوست را توسط یکی از تولید‌کنندگان عمده این محصول، آموزش دیدند و مقداری کرم زباله خوار نیز در اختیار آنها قرار گرفت تا فرآیند تبدیل زباله به کود و تولید مثل کرم قرمز کالیفرنیایی را در مناطق روستایی خود عملاً اجرا کنند.

میثم کرمانی، آموزشگر دوره و تولیدکننده ورمی کمپوست، این کود را بی‌بو، عاری از علف‌های هرز و غنی از عناصر ریزمغذی دانست که سبب بهبود کیفیت بافت خاک شده و به دلیل خاصیت اسفنجی که دارد قابلیت نگهداری آب بالایی را در خود دارد.

وی افزود: کرم زباله‌خوار قادر است با تغذیه مواد آلی پوسیده و گندیده، آنها را به بهترین کود آلی برای تولید محصولات ارگانیک و سالم تبدیل کند، همچنین تولید آن سبب افزایش درآمد خانوار، اشتغال‌زایی و داشتن محیط زیستی پاک نیز می‌شود.

وی در مقایسه این کود با کودهای شیمیایی تصریح کرد: این کود 50 درصد کیفیت محصولات و بین 30 تا 70 درصد میزان عملکرد محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/س20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول